Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden of 4-seasonsbanden

vragen over de T5
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Luitjes »

Het winterseizoen komt er weer aan dus tijd voor een andere set banden.. Nou zijn mijn zomerbanden bijna versleten dus zit ik met de keuze winter of 4-seasons banden.. Volgens mij zit er qua aanschafprijs ook niet veel verschil in. Maar nou wil het dat ik wel de sneeuw induik voor wintersport en werk buiten nederland.. Dus wat is verstandig voor een T5 LWD met meer dan 200pk...?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door vaniac »

Echte winterbanden voor de koude maanden en echte zomerbanden voor de rest van het jaar :toppie :toppie :toppie
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Gerrit354 »

Als je echt betere prestaties wil in de sneeuw en flinke kou, dan moet je gewoon echte winterbanden nemen.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door TsX »

ik kan de bovenste reacties alleen maar bijtreden.

op mijn werkauto, een MB vito zijn recent achteraan 2 vierseizoensbanden geplaatst.
sindsdien is die auto op droog asphalt in de snellere bochten heel onstabiel geworden.
bij regenweer gaat het lampje van de esp veel te dikwijls branden.
in de sneeuw zijn ze nog niet getest, maar ik verwacht dikke problemen :groteogen
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door J. Jolliffe »

Afgelopen winter ben ik met zomerbanden in een sneeuwstorm terecht gekomen op de Duitse autobahn. Nog nooit zo een hachelijke terugrit gehad. 60 max en af en toe ongewild een rijbaan opschuiven met een glijdende kont (BMW). De andere auto's stonden op winterbanden en 1 op all seasons. Die all seasons deden het nog verrekte goed in de sneeuw.
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden, staal of alu

Bericht door Jurjen »

Buiten of het verstandig is, in Duitsland is het verplicht om met winterbanden te rijden. 4-seasonsbanden hebben volgens mij meestal geen winterbanden-merkje en voldoe je daarmee dus niet aan de eisen.

De dealer wil mij heel graag zijn stalen velgen slijten - die ik 5 maanden terug heb ingeleverd voor lichtmetaal - voor veel centjes. Het is natuurlijk mooier om nog een set lichtmetaal te kopen. Zelf denk ik aan wat meer gesloten velgen, dat staat wat 'gekleder' voor in de winter. Hoe doen jullie dat?
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb gisteren Anzio Ultra velgen besteld in 18 inch, 5 jaar garantie op de lak en volgens de importeur uitermate geschikt voor de winter.

Als banden komen erop Dunlop SP Winter Sport 3D. Zal nog wel even foto's posten als ik ze onder de bus heb zitten
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door vaniac »

Ik heb eerder wel 's winters met lichmetalen velgen gereden. Ondanks de beweringen van de leverancier dat ze wintervast zijn, worden ze toch door de pekel aangetast. Zelfs kleine steenslagputjes in de poedercoating zorgen voor oxidatie onder de coating en deze is niet meer te stoppen zonder dat je de betreffende plek helemaal blank slijpt of straalt. Daarom heb ik de winterbanden altijd op de orginele stalen velgen met de orginele wieldoppen en de standaard bandenmaat. Dat scheelt je al een flink bedrag t.ov. lichtmetalen velgen met bredere laagprofiel banden.
Een ander probleem met lichtmetalen velgen is het gebruik in combinatie met sneeuwkettingen. Door het gebruik van sneeuwkettingen kunnen deze velgen snel beschadigd raken. Verder kun je sneeuwkettingen voor een Transporter vaak alleen maar voor de standaard velg-band combinaties krijgen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Multivan Generation »

veelal heb je zoveel tractie met een bus,
dat je niet eens sneeuw kettingen nodig hebt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door offline »

Multivan Generation schreef:veelal heb je zoveel tractie met een bus,
dat je niet eens sneeuw kettingen nodig hebt..
Niet mee eens, ik kom als er een beetje sneeuw ligt niet eens met mijn soort spijkerbanden de helling op bij mijn huis vanuit stilstand :gif . Vorig jaar zelfs 400 meter slingerweg achteruit moeten rijden om druk op de aangedreven wielen te hebben :nuts en 1,5 bar lucht eruit laten lopen...

Als mijn bus sneeuw ziet krijgt ie het al benauwd :muur :muur

Offline
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Multivan Generation »

:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Harry4motion »

@ offline

Ooit wel eens 4 motion overwogen? :yes

En even on Topic, ik rij zelf met normale winterbanden in de winter, heel veel grip, ik heb ze op mijn standaard stalen velgen. Wel vind ik dat hij minder strak stuurt en minder stabiel is op hoge snelheid.

Ben 1 keer met zomerbanden naar een klus in duitsland gereden, dan ligt hij zelfs bij snelheden rond de 200 km/uur nog goed op de weg, daarna dezelfde rit met winterbanden, heen niet harder dan 100 omdat het flink gesneeuwd had.
Was dus wel heel blij met mijn winterbanden, maar terug nog even hard gereden, maar dit was echt niet relaxed rijden meer. Boven de 180 vond ik het eigenlijk wel een beetje te gevoelloos worden en te zwabberig.

Ik denk dat dit een combinatie is van smallere banden met een hogere wang, en stalen velgen ipv lichtmetaal.

Maar toch zweer ik bij winterbanden als het kouder wordt, want ze hebben gewoon meer grip, en hoe vaak ga je nou 200? :ikrij
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb mijn stalen velgen + winterbanden ook weg gedaan vanwege het zwabberige rijden. Zal wel door de hoge band komen + het gewicht van mijn bus.

De winterbanden die ik nu heb aangeschaft hebben ook een hoger draagvermogen. Iemand bekend trouwens met de Dunlop SP Winter Sport?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door edjeraketje »

Jeroen T5 204 schreef:Ik heb mijn stalen velgen + winterbanden ook weg gedaan vanwege het zwabberige rijden. Zal wel door de hoge band komen + het gewicht van mijn bus.

De winterbanden die ik nu heb aangeschaft hebben ook een hoger draagvermogen. Iemand bekend trouwens met de Dunlop SP Winter Sport?

Ik heb ze er ook onder gehad, ik vond ze goed op alle vlakken. Je gaat zowieso geen spijt krijgen van een hoger draagvermogen. Is onder een bus geen overdadige luxe. Had afgelopen winter Conti eronder in de maat 245/50/18 loadindex 104 en vond dit toch beter dan de loadindex 101.
Vind bij een hoog gewicht (bus en lading)dat je ook echt de hogere loadindex nodig hebt om de slijtage laag te houden en bij hogere snelheden de koersvastheid te behouden. Is ook wel een logisch :bifun

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door TsX »

edjeraketje schreef: Ik heb ze er ook onder gehad, ik vond ze goed op alle vlakken. Je gaat zowieso geen spijt krijgen van een hoger draagvermogen. Is onder een bus geen overdadige luxe. Had afgelopen winter Conti eronder in de maat 245/50/18 loadindex 104 en vond dit toch beter dan de loadindex 101.
Vind bij een hoog gewicht (bus en lading)dat je ook echt de hogere loadindex nodig hebt om de slijtage laag te houden en bij hogere snelheden de koersvastheid te behouden. Is ook wel een logisch :bifun

Gr Edje
in principe ga je van een hoger laadvermogen niets merken.
was die laadindex 101 identiek hetzelfde merk, type, afmetingen en evenveel slijtage ?
ik vermoed van niet, dus daar kan je echt niet op verder gaan.
ik sprak hier al eerder van die slechte vierseizoenenbanden, Vredestein Comtrac.
deze hebben namelijk een hoger laadvermogen dan de Continental zomerbanden die
vroeger op de auto vh werk stonden (MB Vito).
die Vredestein hebben een hoger laadvermogen en toch geven ze namelijk een slechter weggedrag.

let wel, een te laag laadvermogen is vragen om problemen bij een hoge lading.
dan krijg je scheurtjes in de wang en uiteindelijk knalt de band uit elkaar. = niet leuk, i know.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie