Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

nu heb ik eerst even de zoek functie gebruikt op dit forum... en kwam in een T4 topic een stuk tegen dat dan je verstuivers aan vervangen toe zijn als he bus met starten naar petroleum stinkt....

Nu heb ik de klacht van het stinken al vanaf september en ook bij de dealer neergelegd al.... Daar werd me toen verteld dat die niet meer als normaal is... Ik had verwacht met zo,n nieuwe bus dat je eigenlijk niks zou ruiken bijna... Katalysator ,Roetfilter....

Nu ben ik hier in Italie en werd er door een kennis op aan gesproken dat de lucht die er uit komt echt niet normaal is......Ook vond hij het lange rond draaien bij de koude start voor zo'n nieuwe auto wel erg lang....ben er nu 3 dagen... en alle dagen stinkt die en draait die lang.. maar zoals ik zeg.. was me in nederland al opgevallen van die stank..... en dat lange draaien sinds het echt koud is..

Wie heeft meer informatie omtrent pertroleum lucht ?? want als het de verstuivers zouden kunnen zijn... dan kan dat misschien ook het lange draaien met starten verklaren of niet ?

zit ik alleen nog even met de slechte koude start na een dag lang rijden...
Laatst gewijzigd door raymondo op 29 dec 2010, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door erik 924 »

Hoe oud is je bus van September!
Lijkt me nog een gewone T5 "óudmodel" of nieuwe 2 litr?
Retour van verstuivers lek?
Stinkt naar diesel?
Rookt hij uit de uitlaat na aangeslagen te zijn...
Gloeispiralen defect onverbrande diesel?
Wat voor moter heb je?
heb je een voorverwarmer?
Hoor het wel.
Erik
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

bus is van juli 2010.... 2 ltr 180 pk.. met voorverwarmer... rook heb ik eerlijk gezegd zelf nog niet op gelet dat ga ik nu even doen....
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

net even gestart en startte direct deze keer.. geen rook en geen stank..... zal je altijd zien...... maar misschien omdat ik gisteren avond alleen 20 meter had gereden... moest hem verplaatsten... d

het moeilijke starten is meestal als die de dag ervoor goed lang is gebruikt de bus....deze week rijd ik weer naar huis 1300 km in 1 dag.. en dan zal proberen de volgende dag er eens op te letten.......
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door heemskerk »

raymondo schreef:net even gestart en startte direct deze keer.. geen rook en geen stank..... zal je altijd zien...... maar misschien omdat ik gisteren avond alleen 20 meter had gereden... moest hem verplaatsten... d

het moeilijke starten is meestal als die de dag ervoor goed lang is gebruikt de bus....deze week rijd ik weer naar huis 1300 km in 1 dag.. en dan zal proberen de volgende dag er eens op te letten.......
bijverwarmer die niet op wil starten?
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

hoorde net wel een soort van ventilator toen ik hem op contact zette....dacht eigenlijk dat het de ventilator van de kachel is.... normaal start ik zelf dus hoor ik het niet.nu startte me vriendin zodat ik bij de uitlaat kon kijken...... maar het is nu 3 graden.dus hijmoet wel aanslaan... soms als ik klein stukje heb gereden en dan uit zet dan hoor ik wel een soort suis bij me linkervoorwiel.. dacht dat dat het geluid was van de voorverwarmer....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door heemskerk »

raymondo schreef:hoorde net wel een soort van ventilator toen ik hem op contact zette....dacht eigenlijk dat het de ventilator van de kachel is.... normaal start ik zelf dus hoor ik het niet.nu startte me vriendin zodat ik bij de uitlaat kon kijken...... maar het is nu 3 graden.dus hijmoet wel aanslaan... soms als ik klein stukje heb gereden en dan uit zet dan hoor ik wel een soort suis bij me linkervoorwiel.. dacht dat dat het geluid was van de voorverwarmer....
Klopt. Wanneer ie niet opstart/ aanslaat kan dat mogelijk de oorzaak zijn van die diesellucht? even uit laten lezen misschien?
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

het is heel duidelijk niet echt diesel lucht.. dat is juist zo raar... diesel uit een koude moter herken ik wel van onze daica's ..... maar dit stinkt echt naar petroleum.. en ik heb dit al veel langer... in september toen de voorverwarmer nog niet aanhoefde te slaan stoorde ik me er ook aan....

vandaar dat ik het nu maar eens hier vraag.. volgens de garage toen was het normaal..... maar ja.... bij hun is alles normaal en accpetabel... totdat je zelf met de antwoorden en oplossingen komt...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door heemskerk »

raymondo schreef:het is heel duidelijk niet echt diesel lucht.. dat is juist zo raar... diesel uit een koude moter herken ik wel van onze daica's ..... maar dit stinkt echt naar petroleum.. en ik heb dit al veel langer... in september toen de voorverwarmer nog niet aanhoefde te slaan stoorde ik me er ook aan....

vandaar dat ik het nu maar eens hier vraag.. volgens de garage toen was het normaal..... maar ja.... bij hun is alles normaal en accpetabel... totdat je zelf met de antwoorden en oplossingen komt...
Hahaha! Ja precies! Wanneer het op inventiviteit en probleemoplossend vermogen aankomt lopen er een aantal lieden hard weg bij een aantal (VW)dealers. De goede niet daar bij inbegrepen natuurlijk (houd graag de lijntjes intact met bijvoorbeeld Pim328 :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog )

Als het jij 'n diesellucht uitsluit blijft er nog een optie open; motorolie (op hete delen bijvoorbeeld?) Of natuurlijk dat brandstoffilter van je oude bus uit je r**t halen... :knipoog :knipoog Geintje!
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

volgens de rontgenfoto's na me ongeluk met oude busje had ik alleen een gebroken ruggetje als opmerking van de dienstdoende arts..... een brandstoffilter in me R**t had natuurlijk wel gekund door die klap maar is verder niks over vermeld.... dus dat zal het euvel niet zijn......
Gebruikersavatar
topsun
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:09
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door topsun »

Hoi Raymundo,

Heb jij er ook een standkachel inzitten.
Hetzelfde heb ik laatst ook gehad, bleek de 2e accu kapot te zijn.
De voorverwarmer start wel op maar na een tijdje gaat die uit omdat er
dan niet genoeg spanning aanwezig is om de vent. te laten draaien.
Echter zit er dan nog wel diesel in de voorverwarmer die min of meer
nabrand ??, hierdoor veel rookontwikkeling linksvoor bij de uitlaat
van de voorverwarmer en onzettend stinken, naar zoals jij het noemt
petroleum.

Bryan
Afbeelding
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door johnny van de voorde »

3 mogelijkheden,

1 = koelvloeistofvoorverwarmer slaat aan terwijl de deuren nog openstaan en de uitlaatgassen van deze koelvoeistofvoorverwarmer binnendringen in de bus (stinkt erg)
remedie : deuren dicht , starten en rijden

2 = gloeispiraal defect waarbij na het starten onverbrande diesel via de uitlaat naar buiten komt.
(stinkt erg , donkere uitlaatgassen te zien direct na het starten (zwart) )

3 = Externe lekkage van koelvloeistof of motorolie die langs het motorblok of uitlaat lopen.
(kan erg stinken, doch enkel met warme motor, niet met koude motor)

Ik heb het sterke vermoeden dat het het 1e zal zijn.

succes, John.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door raymondo »

@ johny.. dat 1e klinkt geloofwaardig.. mijn bus staat s nachts in een afgesloten parkeer garage en en meestal moet ik hem eerst naar voren zetten om wat spul achterin te gooien. dan stap ik uit en ruik het... evenals gisteren dat ik hem 10 meter naar voren reed en toen weer naar achter om een hek vrij te maken.. dus liep de moter amper 2 minuten......
dus dan kan het zijn dat de voorverwarmer inderdaad zo stinkt? en niet de moter zelf??


want een standkachel heb ik niet.. dus dat kan het niet zijn....

vraag ik me alleen af waarom ik het al maanden geleden rook... want voorverwarmer werkt pas beneden de +4graden toch??
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door heemskerk »

heemskerk schreef:
raymondo schreef:net even gestart en startte direct deze keer.. geen rook en geen stank..... zal je altijd zien...... maar misschien omdat ik gisteren avond alleen 20 meter had gereden... moest hem verplaatsten... d

het moeilijke starten is meestal als die de dag ervoor goed lang is gebruikt de bus....deze week rijd ik weer naar huis 1300 km in 1 dag.. en dan zal proberen de volgende dag er eens op te letten.......
bijverwarmer die niet op wil starten?
Dan was m'n diagnose correct dus... :toppie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: mijn bus stink heeeel erg naar pertroleum bij koude start.

Bericht door johnny van de voorde »

Hey raymondo,

Ben er bijna zeker van dat het om de uitlaatgassen van de koelvloeistofverwarmer gaat ! Die dringen écht IN de bus als je de deuren opent wanneer de verwarmer net is gestart. Op dat moment ontwikkeld dit ding (is een webasto) een rookwalm die als je deur opent en een vacüum creëert naar binnen word gezogen.

t'ja , Vw hé !

Wat betreft het probleem toen het nog warmer was : Je temperatuursnsor (die de verwarmer laat aanslaan) zit laag bij de grond. Bij de grond is het ALTIJD kouder dan bvb een meter boven de grond.
Ook is de 4 C° een lachertje : Toen ik indertijd op tips en truks VWT4 de ombouw heb beschreven om de verwarmer handmatig te doen starten , heb ik deze uitgemeten ; bleek dat ie op 8 C° al schakelde !!! Dus , stel geen blind vertrouwen in die zogezegde 4 C° !!!

Test : Haal de zekering van je extra bijverwarmer eens een dag of 2 uit . Je bijverwarmer zal dan niet opstarten en er zal dan ook geen reuk kunnen binnendringen. Makkelijke test toch ?


Suc 6,

John.
Plaats reactie