Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 vermogenverlies

vragen over de T4
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

hallo allemaal!
ik heb een vw tdi 2.5 van 2002 getuned van 102 naar circa 130pk
ben naar oostenrijk geweest en op een gegeven moment viel het vermogen weg (turbo)
na contact uit te hebben gezet en weer gestart deed de turbo weer mee.
maar dat werd steeds minder en op het laatst hielp dat ook niet meer.
bij de garage daar zeiden ze dat hij waarschijnlijk vervuilt was.
kosten voor nieuwe turbo (oude schoonmaken te duur ) +/- 760 euro exclusief arbeidsloon
dus naar huis zonder reparatie (kon geen kwaad )
op de terugweg ,met flink gas tegen de hellingen op ging na zo'n 500 km en een pauze de turbo weer mee doen,zijn nu een week thuis en alles is nog prima.
na veel zoeken en lezen op het internet wilde ik eerst zelf gaan sleutelen .
maar nu twijfel ik:is hij mischien schoongebrandt!! of zit volgende wek weer met dat probleem??????
wie durft hier te adviseren. B.V.H.D.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Roger B. (11)61 »

welkom

ik geloof niet dat een turbo die gewoon gebruikt wordt vervuilt en daardoor geen vermogen meer levert (bij de 150 pk met VTG-turbo ander verhaal)

vermoed dat er iets anders aan de hand is/ was al uitgelezen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door freek »

Hoe zeker weet je dat het de turbo is en niet bijvoorbeeld de Luchtmassameter die het heeft laten afweten?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door René »

Turbo levert te veel overdruk, hierop grijpt je beveiliging in en gaat de motor in noodloop (geen vermogen meer)
Beveiliging zal nooit in grijpen op lmm die teveel of tekort geeft.Kan dus zijn dat je N75 te laat reageert om turbodruk af te blazen, of dat de schoepen van de VTG lader vastzitten (indien je een 150PK VTG lader hebt.)
Ik zou het zoeken in je N75.
Voordat je geld gaat uitgeven, even loggen met vagcom, dit sluit al een aantal zaken uit.

René
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Egbert&Manon »

Vervang/controleer de vacuumslangetjes.
Daarmee sluit je nog een kanshebber uit.
Wel kopen bij een automaterialenzaak ivm het enorme prijsverschil.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Rico »

Als de motor in noodloop gaat, dan gaat er toch een lampje op het dashboard branden? Ik zou in eerste instantie geneigd zijn de LMM te verdenken. Ik zou als ik jou was eerst even dat laten controleren.

Je auto is gechipt. Door wie? Waar ik aan denk is het volgende: kan het zijn dat de EGR-klep verstopt zit? Of is die al afgedopt? Bij mijn T4 was het reinigen en afsluiten van de EGR-klep een wereld van verschil. Ook heb ik de roetkat op een gegeven moment laten verwijderen.

Groet,

Rico
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

Roger B. (11)61 schreef:welkom

ik geloof niet dat een turbo die gewoon gebruikt wordt vervuilt en daardoor geen vermogen meer levert (bij de 150 pk met VTG-turbo ander verhaal)

vermoed dat er iets anders aan de hand is/ was al uitgelezen?
als je met uitlezen bedoelt ., labtop aangesloten op stuurkolom dan is het antwoord ja!
die monteur in oostenrijk zei wel dat ik het beste eerst het magneetventiel ? zou kunnen controleren.
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

freek schreef:Hoe zeker weet je dat het de turbo is en niet bijvoorbeeld de Luchtmassameter die het heeft laten afweten?
Als de luchtmassameter het af heeft laten weten,dan gaat hij toch niet na 500 km spontaan weer beginnen en doet het nu alweer de hele week prima ?.
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

Rico schreef:Als de motor in noodloop gaat, dan gaat er toch een lampje op het dashboard branden? Ik zou in eerste instantie geneigd zijn de LMM te verdenken. Ik zou als ik jou was eerst even dat laten controleren.

Je auto is gechipt. Door wie? Waar ik aan denk is het volgende: kan het zijn dat de EGR-klep verstopt zit? Of is die al afgedopt? Bij mijn T4 was het reinigen en afsluiten van de EGR-klep een wereld van verschil. Ook heb ik de roetkat op een gegeven moment laten verwijderen.

Groet,

Rico
IK ben geen monteur rico,maar die monteur in de garage zei dat op het type van dit jaar ( 2002 ) er geen EGR klep zit?
en de auto is gechipt door iemand die dit alle dagen voor bedrijven doet (auto's en vrachtauto's ) dus ik geloof niet dat daar een fout zit.
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

Berrie en Rene schreef:Turbo levert te veel overdruk, hierop grijpt je beveiliging in en gaat de motor in noodloop (geen vermogen meer)
Beveiliging zal nooit in grijpen op lmm die teveel of tekort geeft.Kan dus zijn dat je N75 te laat reageert om turbodruk af te blazen, of dat de schoepen van de VTG lader vastzitten (indien je een 150PK VTG lader hebt.)
Ik zou het zoeken in je N75.
Voordat je geld gaat uitgeven, even loggen met vagcom, dit sluit al een aantal zaken uit.

René
sorry rene maar wat bedoel je met (even loggen met vagcom) ???? ik ben best wel handig maar zonder ervaring ,dus stel ik eerst vragen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Roger B. (11)61 »

magneetklep is die N75 waar rené over sprak,
loggen met VAGcom is met een laptop aan de stuurkolom een stuk rijden en bepaalde sensoren loggen om zo te zien wat ie doet tijdens het rijden.

ALLE TDI motoren in de T4 (origineel af fabriek) hebben een EGR klep (als ie nog niet verwijderd is)

Dat iemand veel chipt voor bedrijven maakt hem niet automatisch goed, een bugje kan altijd in de software sluipen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ghjbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:09

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door ghjbak »

Roger B. (11)61 schreef:magneetklep is die N75 waar rené over sprak,
loggen met VAGcom is met een laptop aan de stuurkolom een stuk rijden en bepaalde sensoren loggen om zo te zien wat ie doet tijdens het rijden.

ALLE TDI motoren in de T4 (origineel af fabriek) hebben een EGR klep (als ie nog niet verwijderd is)

Dat iemand veel chipt voor bedrijven maakt hem niet automatisch goed, een bugje kan altijd in de software sluipen
hallo Roger , kan je na gaan!!! het was de chefmonteur in oostenrijk die zei dat dit type geen EGR klep heeft.
En voor alle duidelijkheid : de auto had voordat hij gechipt werd ook al eens het probleem, maar na opnieuw starten was het weer goed.in ieder geval bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door René »

Het loggen doe je inderdaad met de laptop op schoot en je leest 3 elementen uit die veel met je motorvermogen te maken hebben.

gr 3, gr 8 en gr 11.

Met behulp van deze waardes lees je de inspuit hoeveelheid af, de conditie van je luchtmassa meter en de turbo druk die opgebouwd wordt. Indien deze laatste te hoog wordt dan moet de wastegate er voor zorgen dat het overschot aan turbodruk wordt afgeblazen. De N75 ( magnetische ventiel) zorgt voor het afblazen. Indien deze blijft hangen/slecht werkt enzzzz. dan kan de turbo druk te hoog blijven en schakelt de motorcomputer naar een veilige modus (noodloop)
Na het contact uit zetten en weer opnieuw starten is de noodloop " gereset "

In dit geval is het dus van belang dat het uitlezen rijdend gebeurd.

Vacuum slangen kunnen het e.e.a. ook negatief beinvoeden. Maar dat was ook al vermeld.

René
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Rico »

Een T4 van 2002 (102 pk) heeft 100% zeker wel een EGR-klep, ik had zelf namelijk zo eentje uit 2002. Maar het kan zijn dat hij is afgedopt of misschien zelfs verwijderd.

Mijn vraag over het chippen heeft als reden dat er misschien iets niet lekker zit in het chippen en de motor teveel roet produceert en er iets dicht gaat zitten? Was zo even een gedachte.

De LMM kan best soms foute meting doen en soms een goede. Bij mijn T4 was dat ook het geval, die had soms ook een dag dat hij duidelijk minder trok. Vervangen is dan de enige optie, heb in ieder geval nog niet gehoord dat ze te repareren zijn, maar dat kan ik mis hebben.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: t4 vermogenverlies

Bericht door Duveltje-77 »

hallo ik eem weer

heeft de motor in alle toerentallen geen kracht meer

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie