Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

vragen over de T5
Plaats reactie
M@rtijn
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 dec 2010, 15:13

Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door M@rtijn »

Sta op het punt een Multivan uit 2004 te kopen met grijs kenteken.
Heb nog een paar vragen die mij nog niet duidelijk zijn, kon ik nog geen antwoord op vinden.
Als ik deze auto ga kopen hoef ik dus geen BPM meer te betalen, is ouder dan 5 jaar das wel duidelijk.
Maar stel ik moet er 20 D. voor betalen incl. BTW krijg ik later dan geen naheffing meer, en hoe weet ik dan of de BTW is betaald.
Ga deze auto particulier rijden, dus kan ik de BTW niet aftrekken.
En wat voor een gevolgen heeft het nog meer, als ik particulier een grijs kenteken ga rijden? Behalve dan de BTW.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door raymondo »

als particulie moet je de bpm als nog bij betalen die gaat over een bepaald percentage van de nieuw waarde.. De btw is voor jou niet van toepassing. dat is alleen voor de verkopende partij.. En je wegenbelasting is ongeveer 3 a 4 keer zo hoog als iemand die zakelijk rijd. maar dit verschil kan je terug vinden om de site van belastingdienst.

Grijs kenteken voor particulier heeft geen voordelen...
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door Lammert »

:werkaanT4 Grijs kenteken geeft nog een beetje voordeel. Transporter grijs , gewicht bijv 1600 kg en personenauto 1600 kg scheelt provinciale opcenten voor de wegenbelasting. Een 20 tot 25% dach ik.
Lammert :ikrij
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door harry t5 191 »

raymondo schreef:als particulie moet je de bpm als nog bij betalen die gaat over een bepaald percentage van de nieuw waarde.. De btw is voor jou niet van toepassing. dat is alleen voor de verkopende partij.. En je wegenbelasting is ongeveer 3 a 4 keer zo hoog als iemand die zakelijk rijd. maar dit verschil kan je terug vinden om de site van belastingdienst.

Grijs kenteken voor particulier heeft geen voordelen...
Nee,deze bus is BPM vrij!
Alleen voor een grijs kenteken auto gekentekend na 1 juni 2005 is BPM verschuldigd!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door Marcel E »

Bovendien:

Als je als particulier een grijs kenteken van na 1 juni 2005 bij een garage koopt brengt die niet de BPM in rekening.

Dat mag je zelf met de belastingdienst regelen.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door Harry 341 »

Lammert schreef::werkaanT4 Grijs kenteken geeft nog een beetje voordeel. Transporter grijs , gewicht bijv 1600 kg en personenauto 1600 kg scheelt provinciale opcenten voor de wegenbelasting. Een 20 tot 25% dach ik.
Lammert :ikrij
Iets minder...nl 100 euro per jaar +/- :muur :muur
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door Satnoot »

:zwaai Klopt als een busje, zie http://belastingdienst.nl/variabel/bpm/ ... P220_17542" onclick="window.open(this.href);return false;.
BTW betaal je als particulier altijd want je bent de laatste in de BTW keten. :nuts
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door Gaas »

Volgens mij:

T5 van een bedrijf overnemen: BTW betalen

T5 van een particulier overnemen: Geen BTW betalen (Bus is nu marge geworden) :yes

T5 van voor juni 2005, zit geen BPM meer op. :yes

Doordat je geen provinciale opcenten hoeft te betalen zijn de kosten voor de wegenbelasting bijna te vergelijken met een DIKKE diesel personenauto. (dit verhaal gaat natuurlijk niet op als je de vergelijking maakt met een benzine auto.Ik ga dus uit van veel KM's)
Dussssssss, voordeel is er nog wel. Je rijd nml. ook met een DIKKE diesel en heeeeeeeel veel laad- ruimte/vermogen. Ook mag je heeeeeeeel veel aan de trekhaak meesleuren......

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Ben ook maar een mens :toppie

Nou, :T5cruisin Tjoooooooooooowwwww maar weer. :T54LIFE :T44EVER :zwaai
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door InfoMuis »

Gaas schreef: T5 van een bedrijf overnemen: BTW betalen
T5 van een particulier overnemen: Geen BTW betalen (Bus is nu marge geworden) :yes
T5 van voor juni 2005, zit geen BPM meer op. :yes
3xKlopt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door harry t5 191 »

Klopt allemaal!
Zal nu wel duidelijk zijn toch. :bifun

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
yigit
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2007, 22:09

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door yigit »

Nee,deze bus is BPM vrij!
Alleen voor een grijs kenteken auto gekentekend na 1 juni 2005 is BPM verschuldigd!

Ik vind het wel ingewikkeld. Het is toch zo dat als de auto vijf jaar oud is GEEN BPM meer verschuldigd is? Als je nu een transporter van bouwjaar maart 2006 koopt, moet je dan als particulier nog BPM betalen?
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Praktische vragen BTW particulier grijs etc.

Bericht door theo »

als je als particulier een bus koopt betaal je bij de aankoop al btw (de verkoper dient dit af te dragen na heffing is niet mogeluk) bpm wordt afgebouwt in 60 maanden ook dient de verkopende partij goed op te letten deze moet in zijn adm op nemen dat de bus naar een ander bedrijf(uittreksel kvk) gaat of naar een particulier. (Als u als ondernemer de bestelauto niet meer gebruikt, bijvoorbeeld bij beëindiging van de onderneming of door verkoop van de auto, dan moet u alsnog (een deel van) de bpm betalen. U moet hiervan zelf aangifte doen. De betaling van de bpm betreft alleen de eerste 5 jaar na de registratie van de bestelauto. Na deze periode hoeft u geen bpm meer te betalen.

Wanneer u de bestelauto binnen 5 jaar na de eerste registratie aan een andere ondernemer verkoopt en deze ondernemer voldoet ook aan de vrijstellingsvoorwaarden, dan hoeft u de verschuldigde bpm niet te betalen. Eventuele bpm komt dan voor rekening van deze ondernemer wanneer hij de bestelauto binnen die 5 jaar niet meer gebruikt voor zijn onderneming. In uw administratie moet u wel een verklaring opnemen waarin u en de koper de verkoop van de bestelauto bevestigen.) de verkopende parij is dus de gene die de bpm moet afdragen.

yigit schreef:Nee,deze bus is BPM vrij!
Alleen voor een grijs kenteken auto gekentekend na 1 juni 2005 is BPM verschuldigd!

Ik vind het wel ingewikkeld. Het is toch zo dat als de auto vijf jaar oud is GEEN BPM meer verschuldigd is? Als je nu een transporter van bouwjaar maart 2006 koopt, moet je dan als particulier nog BPM betalen?
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Plaats reactie