Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

belasting\servicebus

vragen over de T5
Plaats reactie
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

belasting\servicebus

Bericht door emil »

hoi
mijn vraag heeft niets met een t5 te maken (helaas) maar omdat hier nog al wat ondernemers zitten
daarom de volgende vraag:
ik ben monteur en heb af en toe storingsdienst , als ik dienst heb mag ik de service bus mee naar huis nemen
en rij er dan af en toe ook wel een prive boodschap mee, meestal niet ver , 10 tot 15 km
maar wat vind de belasting hier van
ik heb dus niet altijd de bus tot beschikking maar 1 van de 4 weken
zit geen rit registratie in
dank u
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: belasting\servicebus

Bericht door Geerlings »

Volgens mij is dat gewoon voor de zaak waarvoor je werkt en niet voor het personeel die hun in dienst hebben.Gr Geerlings
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: belasting\servicebus

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Emil,

Hoe dit in Nederland geregeld word, daarvan heb ik geen idee.

Ik kan je wel de wetgeving vertellen hoe het hier in Belgie is geregeld :

In Belgie is er sinds enige tijd terug ook een belasting op de service-bus wanneer je deze gebruikt voor privé doeleinden. Deze belasting noemt de " CO2 taks ".

De belasting word verrekend door de uitstoot (in gram).

De volgende formule word hierbij gebruikt :

( (gram / km X 9 Euro) - 600 ) X 1,1016 :groteogen

De nieuwe transporter 140 pk diesel geeft een uitstoot van 198 gram per kilometer, dus :

( ( 198 X 9 = 1782) -600 = 1182 ) x 1,1016 = 1302,09 Euro per jaar / 12 maanden = 108,50 Euro
per maand. :jumpklap

Belgie is dan ook hét land bij uitstek om van iets makkelijk iets moeilijk te maken ! :bonk :bonk :bonk
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: belasting\servicebus

Bericht door emil »

hoi
mr van de voorde ,hoe word het bij gehouden wie hoeveel kilometers rijd
zoals in mijn geval rijden we met zijn vieren en bijna niet prive dus hebben jullie een km registratie
die electronisch is of kan dat gewoon op papier
(ik woon in nl maar gewoon nieuwsgierig)
of , als ik de formule goed bekijk gaat het helemaal niet naar km's maar alleen naar uitstoot???
dus dan ,(zoals in mijn geval)ben je goed de klos als je een benz sprinter 413 l3 h2 mee krijgt :groteogen
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: belasting\servicebus

Bericht door klungel »

Als een bedrijfsauto door meerdere personen gebruikt wordt, kan door de werkgever de ritregistratie afgekocht worden, ik geloof voor zo'n 500 euro, de werkgever moet dan wel aantonen dat er meerdere personen met de auto rijden.
en als een bedrijfsauto zo is ingericht dat je er prive geen voordeel van hebt dan hoef je ook geen bijtelling te betalen, ik jouw geval gaat dat wel op geloof ik ( L3, H2 is toch geen pretje om boodschappen mee te doen lijkt mij )
voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd zelf nog een registratie bijhouden
Gebruikersavatar
yarudo
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2010, 15:51
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: belasting\servicebus

Bericht door yarudo »

emil schreef:hoi
mijn vraag heeft niets met een t5 te maken (helaas) maar omdat hier nog al wat ondernemers zitten
daarom de volgende vraag:
ik ben monteur en heb af en toe storingsdienst , als ik dienst heb mag ik de service bus mee naar huis nemen
en rij er dan af en toe ook wel een prive boodschap mee, meestal niet ver , 10 tot 15 km
maar wat vind de belasting hier van
ik heb dus niet altijd de bus tot beschikking maar 1 van de 4 weken
zit geen rit registratie in
dank u
Denk dat je eerst aan je werkgever kan vragen hoe dit zit bij jullie ipv dat wij voor jou gaan gissen, en anders de belastingdienst even bellen waar je dan gewoon dit kan aanvragen.


Suc6
T5 gp 140PK DSG
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: belasting\servicebus

Bericht door Marcel E »

Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft. :bifun
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: belasting\servicebus

Bericht door emil »

Marcel E schreef:Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft. :bifun
haha ja klopt
ik vraag het eigenlijk omdat volgens mij woon-werk toe is gestaan maar als
de service bus voor m'n t5 staat en ik wil een booschap doen dan is het net zo makkelijk dat ik
de grote bus meeneem (ook goedkoper)
en als ik dan de belasting dienst tegen zou komen ,wat ik ik dan zou moeten doen of zeggen en wat dan ongeveer zou mogen
Gebruikersavatar
yarudo
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2010, 15:51
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: belasting\servicebus

Bericht door yarudo »

emil schreef:
Marcel E schreef:Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft. :bifun
haha ja klopt
ik vraag het eigenlijk omdat volgens mij woon-werk toe is gestaan maar als
de service bus voor m'n t5 staat en ik wil een booschap doen dan is het net zo makkelijk dat ik
de grote bus meeneem (ook goedkoper)
en als ik dan de belasting dienst tegen zou komen ,wat ik ik dan zou moeten doen of zeggen en wat dan ongeveer zou mogen

Ehm gewoon je vraag daar stellen.. Ik zou eerst gewoon bij je werkgever vragen die is ook op de hoogte wat jullie wel en niet mogen met de bus..
T5 gp 140PK DSG
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: belasting\servicebus

Bericht door Satnoot »

:ikrij Het is allemaal niet zo moeilijk hoor, ritadministratie bijhouden en je mag maximaal 500 prive km rijden per jaar, mijn werkgever en ik werk door heel nederland heeft mij verboden op straffe van ontslag prive te rijden buiten het normale werkverkeer en storingsdiensten, ik heb al een aantal keren een onderzoek van de belastingdienst gehad bij het overschrijden van de grens en het aanwezig zijn bij IKEA (daar hebben ze ook spullen die kapot gaan).Verder kan ik door de week rustig een boodschap doen welke op de route ligt en ook op visite gaan bij het draaien van een storingsdienst. Voor de rest staat die lekker stil de auto. :zwaai
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: belasting\servicebus

Bericht door robertTREBOR »

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-23.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: belasting\servicebus

Bericht door Marcel E »

Let op!

Er is voor de inkomstenbelasting ook sprake van een auto van de onderneming als uw werknemer in zijn eigen auto rijdt, terwijl u alle kosten van die auto vergoedt.
Leuker kunnen we het niet maken. :nuts
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: belasting\servicebus

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Emil,

Voor Belgie :

De CO2 bijdrage oftewel de COtaks in Belgie word berekend op de CO uitstoot zoals ik eerder heb geschreven (zie bovenaan).
Voor wat betreft het aantal kilometers : Hier word gekeken naar de woonplaats en het adres van de werkgever. Afhankelijk van dit aantal kilometers word bepaald of je in aanmerking komt voor 5000 of 7500 km / jaar. Afhankelijk hiervan word je dan net iets meer belast of iets minder belast.
Voor wat betreft het beurtelings rijden : Stel, je rijdt met 4 personen in een werfbus en iedere week rijdt er iemand anders met de bus naar huis toe.
Op die mannier gaat men dan 4 keer de CO2 taks innen. Men bekijkt dit in Belgie als "voordeel in natura". Vermits je allemaal een voordeel haalt (1 week per maand) betaal je 4 keer !
Leuk toch ? (Althans voor de belastingsdienst). :lach :groteogen

Of er een achterdeurtje bestaat weet ik niet en / of kan ik helemaal niet vinden. Indien iemand het wel zou weten, gelieve het direct te melden !!!
Plaats reactie