Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop advies T5 gevraagd

vragen over de T5
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door pjvlb »

Ik ben al enige tijd 'busloos' en dat bevalt mij uitermate slecht. Daarom ben ik uiteindelijk maar weer op zoek gegaan naar een mooie T5 transporter uit b.v.k. 2005. Ik rij de auto particulier en wil geen BPM gedoe en b.v.k. ook geen toestanden met BTW e.d.. Bovendien moet de auto ook nog enigszins betaalbaar zijn dus vandaar. Een aantal zaken zijn voor mij een 'must' en dat zijn: 2.5 TDI, Airco, Cruise control, DC, Armleuningen aan voorstoelen, boordcomputer, electrisch bedienbare portierruiten, een achterruitwisser en een trekhaak. En b.v.k. een particulier gereden auto met niet al teveel km's achter de wielen....

Nu heb ik een mooie T5 2.5, 130 pk versie op het oog die aan de meeste wensen voldoet maar 'helaas' betreft het een auto met lange wielbasis. Op zich heel handig want zowel op de 2e zitrij als in de laadruimte is plaats zat! Echt ongelofelijk hoe ruim zo'n auto is. Ik heb voorheen altijd korte uitvoeringen gehad en die bevielen altijd uitstekend voor het gebruik wat wij er van maakten maar de ruimte op de achterbank was altijd wel wat krap.

Het 'helaas' slaat dus vooral op de lengte van de auto en dat dan in verband met het vinden van parkeerplek. Ik parkeer de auto geregeld in een parkeergarage en ik vraag mij af of dat geen probleem gaat vormen. Ik zou graag wat ervaringen vernemen van de parkeer(on-)mogelijkhedne met een lange T5.

Wat ik mij van mijn laatste T5 (2.5 TDI uit 2003) ook herrinner is het toch wel fors aanwezige geluid. Vooral bij langzaam/stationair rijden/lopen. Scheelt het echt om een auto te hebben die is voorzien van tapijt op de vloer i.p.v. de vaak voorkomende rubbermat? Volgens sommige kenners is dit inderdaad het geval maar ook hiervan zou ik graag wat ervaringen vernemen en wellicht ideeën om iets aan geluidsisolatie te doen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door m.c van den berg »

Met het in pakeren geen enkel probleem, gaat altijd achteruit in pakeren, het meeste overzicht. soms als het krap is even zelf(je vrouw)achter de auto kijken. je houd dan rechts het krapste inpakeren aan, heb je links de meeste ruimte om uit te stappen. :toppie
Voordeel is ook met slecht weer, je kan zo weg rijden, effe de ruiterwissers aan en weg, ook goede overzicht.
Nadeel is niet makkelijk in en uit laden, haha auto iets naar voren, en dan gaat het ook.
Denk ook dat de draaicirkel groter is. zowie zo de bochten.
Wij(onze mening) vinden het lekkerder rijden als de korte versie :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door emil »

ik weet niet of iemand je een goed advies kan geven of een lange beter is dan een korte.
wij hebben een lange 2.4 t4 gehad en inderdaad er zit beduidend meer ruimte in dan een korte,
comfort is ook iets beter omdat de bus bij drempels niet zoveel de neiging heeft om voor en achterover
te stuiteren (lang veert gewoon beter)
maar mijn mening is dat een korte met in parkeren echt veel handiger is dan een lange
en als je de lengte niet nodig hebt het voordeel van de extra ruimte niet opweegt tegen het ongemak
van de grotere draai cirkel en het "slechter" passen in parkeer vakken
en .... een lange is zwaarder, ik weet niet hoeveel het scheelt in wegen belasting ??????????
kortom
sucses met je keuze
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door Marcel E »

Ik kwam net nog een mooie tegen op autotrack. Helaas iets boven mijn huidige budget.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/vol ... er/7970154" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo te zien aan de restanten van de sticker op de achterruit issie van een weetjeweller geweest.

Afbeelding
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door pjvlb »

Bedankt voor de reacties tot zover. Ondanks de fijne ruimte neig ik er toch naar om voor een korte uitvoering te kiezen. Ik moet nogal vaak parkeren in parkeergarages en het risico dat de auto 'niet past' lijkt mij dan toch wat te groot.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door robertTREBOR »

volgens mij is een parkeer vak precies 5 mtr

een korte versie is 4.65 meter en een lange versie 5.05

dus als andere auto´s echt dicht op de streep van het parkeervak staan krijg je hem

nooit in , ik heb ooit ook een lange versie gehad, qua vering en koersvastheid

wel iets beter, maar snel weggedaan omdat in de randstad ik te vaak problemen had

met het vinden van een plek, ook de veel grotere draaicirkel en het nadeel dat je achterwielen de bocht afsnijden waardoor je best vaak daarmee over de stoeprand ging
vond ik echt irri.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door pjvlb »

Dank voor de reacties! Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het in de randstad of i.i.g. stedelijke gebieden handiger is om een korte uitvoering te hebben. Aangezien ik mij veel in de omgeving van Schiphol/Amsterdam bevind en vrijwel dagelijks parkeer in een parkeergarage zal ik de adviezen zeker ter harte nemen en gaan voor een korte uitvoering. Weet iemand nog een fraai exemplaar, b.v.k. particulier bereden?
geha
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:19

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door geha »

Als er volwassenen achterin moeten zitten zou ik zeker voor een lange gaan. Je kunt in een korte niet normaal recht zitten.
Voor mijn werk kom ik door het hele land in de binnen stad van veel plaatsen en nog nooit een parkeerprobleem gehad,
ook niet in parkeergarages. Ik heb er wel parkeersensoren en een camera achterop zodat ik ook in krappere plaatsen kan staan.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door robertTREBOR »

ik ben zelf 185mtr. mijn vriendin 181mtr. me pa 188mtr. de zitruimte achterin houdt niet over idd.
me pa en me vriendin zitten regelmatig achterin, het gaat dan om korte afstanden.

maar als je even de voorstoel uit de achterste stand haalt en voorin even met iets minder ruimte genoegen neemt best te doen.

wil je met bus en lange mensen achterin op vakantie naar portugal ofzo dan word het anders denk,
maar wie doet zoiets nog als je met het vliegtuig die afstand voor 200 euro pp. kan vliegen en dan in 2 uur ipv 2 dgn. :-)

de korte versie's zijn ook goedkoper om te kopen, heb begrepen dat de lange versie's voor de export meer geld opleveren.

en de hele bestelbusmarktprijs drijft op de prijzen van de export.

ik kocht mijn T5 2500 TDI Kort 178pk exact 24 mnd. oud. 43.000 km met leer, airco, radio/navi , parkeersensors, lm. velgen,
zwartmetallic, enz. enz. die nieuw meer de 43.000 euro had gekost voor................... 18.500 euro excl, btw.

gewoon nix waard eigenlijk, lachte me rot om die prijs.

heb er zelf een dub. cabine met heupgordels in laten bouwen bij profi glas, want die heeft dub. cabine's zonder zo'n stalen frame in je laadruimte onder de zitting, waardoor je alle ruimte ONDER de zitting nuttig kan gebruiken.

en een multival bumper gekocht voor 350 euro geloof ik , daarna me achterbumper eraf gesloopt en beide bumpers voor 400 euri prof. laten sluiten bij karaca in schiedam.

dus alles bij elkaar geteld had ik voor nog geen 21.500 euro excl. btw . een 24 mnd. oude super bus, nu inmiddels alweer 1 jr. terug gekocht
gewoon op marktplaats , direct van de 1e eig. die er al maanden lang mee liep te leuren.
Bijlagen
IMG00478-20100907-1049.jpg
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door robertTREBOR »

nog ff de dub. cabine
Bijlagen
IMG00479-20100907-1049.jpg
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door pjvlb »

Wow, dat ziet er inderdaad goed uit, Robert. Ook dat van die dubbele cabine is erg handig. Had ik in mijn T4 destijds ook en daar kon je dus erg gemakkelijk lange spullen in meenemen zoals een deur bijv. In mijn latere T5 kon dat niet want de dubbele cabine daarvan liep helemaal tot onderaan door en liet dus geen ruimte over om iets onder de bank door te schuiven.

Ik denk dat ik inderdaad maar even alert blijf op marktplaats aanbiedingen. Ik heb geen haast dus dat scheelt.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door ardesch 879 »

Ligt er aan wat je kwijt wil, maar vw center in losser heeft er nog enkele multivans staan met dubbele cabine en bpm vrij.
Geen binding mee
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door harry t5 191 »

ardesch 879 schreef:Ligt er aan wat je kwijt wil, maar vw center in losser heeft er nog enkele multivans staan met dubbele cabine en bpm vrij.
Geen binding mee
Moet je wel oppassen dat je ook de bus krijgt die je koopt! :muur
Daar heb ik dan weer ervaring mee!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door ardesch 879 »

Hoe bedoel je Harry dat je een witte koopt en je krijgt een zwarte
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Aankoop advies T5 gevraagd

Bericht door harry t5 191 »

Nee Driekus,wel dezelfde kleur maar meer km en vol deuken.
Ik ben er niet ingetrapt!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie