Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verschil 88pk en 102 pk blok

vragen over de T4
nicky
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2011, 13:56

verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door nicky »

Hallo allemaal, kan iemand mij het exacte verschil vertellen tussen een 88 pk en een 102 pk blok, ik weet dat de verstuivers anders zijn en soms de koppelling, maar zaken als brandstofpomp, zuigerbodemkoeling,boring en slag?
Alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij is de rompmotor niet anders, alleen wat er aan geschroefd zit (verstuivers, inspuitpomp, intercooler enz en het management)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
nicky
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2011, 13:56

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door nicky »

Oke, ik had al zoiets gehoord maar ik moet even zeker weten of de brandstofpomp van een 88pk afwijkt van een 102pk , de verstuivers van een 88pk hebben een kortere inspuittijd of is het zo dat ze een mindere hoeveel heid brandstof inspuiten door of kleinere nossels of minder opbrengst van de inspuit pomp?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Multivan Generation »

de brandstofpomp van een 88 pk en 102 pk zijn identiek :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Roger B. (11)61 »

geloof ik niets van, de 88 heeft eentraps en de 102 tweetraps verstuivers, kan me niet voorstellen dat die pomp daar exact het zelfde biij is, zal minimaal anders afgesteld moeten worden mechanisch gezien (de pomp intern dus)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door jos_br »

Roger B. (11)61 schreef:geloof ik niets van, de 88 heeft eentraps en de 102 tweetraps verstuivers, kan me niet voorstellen dat die pomp daar exact het zelfde biij is, zal minimaal anders afgesteld moeten worden mechanisch gezien (de pomp intern dus)
Pompen zijn wel degelijk gelijk.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Roger B. (11)61 »

ook kwa afstelling?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door the body docter »

en de verstuivers zijn ook de zelfde kijk maar eens op de tientallen online onderdelen sites

het grootste verschil zit hem in het motormanagement en natuurlijk de 88 heeft geen intercooler


ikzelf heb een 88 en heb der nu een intercooler bijgezet van de 102

nog een verschil is de versnellingsbak de 88 heeft kortere verhoudingen 120 bij 3200 ongeveer en bij een 102 is dat stukje lager
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Wim T4 935 »

the body docter schreef:en de verstuivers zijn ook de zelfde kijk maar eens op de tientallen online onderdelen sites
Dan zijn er toch echt een hoop sites met foutieve informatie.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door the body docter »

ben zelf opzoek naar verstuivers en elke keer krijg ik dezelfde info bij de auto shop dus nu weet ik het helemaal niet meer
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Pascal-141 »

the body docter schreef:en de verstuivers zijn ook de zelfde kijk maar eens op de tientallen online onderdelen sites

het grootste verschil zit hem in het motormanagement en natuurlijk de 88 heeft geen intercooler


ikzelf heb een 88 en heb der nu een intercooler bijgezet van de 102
Je moet niet alles geloven wat je op internet vind hé ... De verstuivers van de 88 en 102 pk zijn NIET hetzelfde hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Multivan Generation »

88 pk heeft enkeltraps verstuivers van het merk Stanadyne
102 pk heeft 2-traps verstuivers van het merk Bosch.

Hierdoor is de loopcultuur van de 102 pk iets mooier en rookt die niet blauw tijdens het stationair laten draaien.
De motorcomputer software is aangepast voor 2-traps verstuiver dmv een kleine voor inspuiting en dan een 2de hoofd inspuiting.

Tevens zit de verstuivernaald hoogte sensor bij een 88 pk op verstuiver 4 en bij een 102 pk op verstuiver 5.
En ook die geven in een andere range hun waarden aan.

Bij de 88 pk zijn de grenswaarden in Ohm krapper als bij de 102 pk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
the body docter
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
Locatie: grote brogel

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door the body docter »

dus als ik het goed begrijp is het dan bij mijn 88 pk heel normaal dat hij stationair lichtjes rookt ??

ik heb op verschillende plaatsen in de autoshop gevraagd achter injektoren en telkens kreeg ik hetzelfde antwoord vandaar dat ik der dus vanuit ging dat ze het zelfde waren

ook de nozzel zou hetzelfde moeten zijn volgens deze gegevens maar dat zal dan ook wel niet kloppen wss
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Multivan Generation »

the body docter schreef:dus als ik het goed begrijp is het dan bij mijn 88 pk heel normaal dat hij stationair lichtjes rookt ??
Ja dus.. :knipoog
Wel is het zo, dat er heel veel mensen rondrijden met verstuivers die aan revisie toe zijn,
maar veelal is de gedachte, "hij rijdt toch nog goed?"
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verschil 88pk en 102 pk blok

Bericht door Pascal-141 »

the body docter schreef:dus als ik het goed begrijp is het dan bij mijn 88 pk heel normaal dat hij stationair lichtjes rookt ??
Bij een 88PK versie is dat inderdaad "vrij normaal" dat ze licht blauw roken tijdens het stationair draaien
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie