Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1 L olie op de 300 km. (opgelost!)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

1 L olie op de 300 km. (opgelost!)

Bericht door Ruben V »

Ik zag dat dit onderwerp al eerder was besproken maar niet helemaal met de klachten die ik heb dus toch maar een nieuw topic.

Ik heb een t4 1900 TD uit 97 met 2T op de teller die dus 1L op de 300 km verbruikt. wat toch wel erg veel is.
Als ik de bus na een poos stil te hebben gestaan (bijv 's ochtends) blaas ik de hele straat vol met blauwe rook en loopt het blokje even beroerd. na een paar keer gas te hebben gegeven is alle olie opgestookt en kan ik met een prachtig mooi lopent blokje wegrijden. en zie je eigelijk niet dat hij rookt als je rijd je ruikt m wel iets als je er achter rijd.
het blokje heeft iets karter druk. hij blaast de dop er net af als je deze er los op legt.

Ik zou zeggen de klep seals. maar wilde toch ook bij jullie nog even na vragen. want heb je ook karterdruk als je klepseals stuk zijn of een lekke koppakking hebt naar je oliekanaal of is dit echt alleen met slechte/vastzittende zuigerveren?!
een kenmerk van zuigerveren is juist pluimen/roken/walmen bij gasgeven. en dit diet hij eigelijk niet.

Ik zou echt heel graag deze bus willen blijven rijden want ik heb nog niet een ander gevonden voor het geld waar ik m voor heb gekocht en het is voor de rest gewoon een erg nette bus.

ik hoor graag jullie reacties
Laatst gewijzigd door Ruben V op 16 aug 2012, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door René »

Carter druk ontstaat niet door versleten klepseals........
Of de druk teveel is, geen idee, nooit geprobeerd met dop los op kleppendeksel te leggen.
Seals zou een oorzaak kunnen zijn, laat anders eens een compressie test doen, dan weet je al meer.

Rene.

ps, het slecht /onregelmatiglopen kan ook door defecte gleoibougies komen, maar als je hem al ruikt als je er achter rijdt, dan betekent dat niet al te veel goeds.
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

Ik ben al weer een stuk verder.
de carterdruk is toch echt veel te hoog dus het moeten de zuigerveren zijn. of versleten (zou raar zijn met 2 ton) of vervuilt en zitten ze daarom vast.
Turbootje is nog goed.
en ik schaam me een klein beetje maar het roken bij koude start lijkt ook over als je gewoon de koude start hendel gebruikt... :groteogen

Ik moet over 3 weken op vakantie dus ik probeer van te vorgen nog even ATF olie (om het blok te reinigen) en dan wat dikkere olie er in om de t4 wat minder te laten verbruiken. EN te hopen dat hij na zo'n 3000 km waaronder de Alpen en hele endes snel weg de olie schraper weer los komt als jet vervuiling is.

Zo niet dan wil ik na de vakantie iets met het blok gaan doen. de bus houd ik want deze is voor de rest in erg goede staat.

Ik had al een beetje op mn kop gekregen dat ik de zoek funtie moest gebruiken omdat dit al een stuk of wat eerder besproken was. maar je vind overal wat kleine stukjes en niet een duidelijk verhaal.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik gewoon een golf 3 blok kan pakken (motor code AAZ?!) en dat hier alleen de oliepeilstok, karterpan + olie aanzuigpijpje hoef over te zetten. en de gaten voor de motorsteunen moet uitboren en tappen.
Is het bijvoorbeeld ook slim om het hele dieselpomp en in- uitlaat + turbo over te zetten?!
en wat is een aceptabele km stand voor een 2e hands 1900 blokje?!

Of is het slim beter verstadiger om mijn oude ABL blokje deels te reviseren?!

Ik hoop dat jullie toch nog is je mening hier over willen laten horen.


(ik zag op de site zelf dat er erg veel dingen uit zijn gewerkt onder het kopje tips en trics misschien is zo'n moterwissel ook een idee om er bij te zetten met alle info die ondertussen op dit forum is verzamelt?)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Egbert&Manon »

Hoe betrouwbaar is je tellerstand?
Aangezien tellerfraude een nationale sport is.....

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

de stand is vanaf 2002 (?!?) volgens mij verplicht geworden om bij een reparatie of APK door te sturen en vanaf 2002 klopt de km stand. ik ben ook pas de 3e echte eigenaar. hebben waarschijnlijk 2 handelaren tussen gezeten van 3 maanden waarschijnlijk inruil of zo. (+ mn zwager 6 maanden).
Ik heb ook al een digitale teller ikweet niet hoe makkelijk die terug te draaien zijn?!
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door doka Rick »

Dag Ruben,

waar in het land woon je ergens?

misschien kunnen we (of iemand) anderssamen eens kijken?

ik heb in T3 tjes al een aantal 1,9TD ingebouwd en ken de je geintjes wel. Heb je de slang tussen het carter en het kleppendeksel er nog tussen zitten en is deze open of dichtgekoekt?

ik lees het wel.

groeten, RIck
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Jurgen VH »

Ruben V schreef:de stand is vanaf 2002 (?!?) volgens mij verplicht geworden om bij een reparatie of APK door te sturen en vanaf 2002 klopt de km stand. ik ben ook pas de 3e echte eigenaar. hebben waarschijnlijk 2 handelaren tussen gezeten van 3 maanden waarschijnlijk inruil of zo. (+ mn zwager 6 maanden).
Ik heb ook al een digitale teller ikweet niet hoe makkelijk die terug te draaien zijn?!
sinds iets digitaal is word het altijd maar gemakkelijker om dit te doen waar je vroeger nog een teller moest openvijzen moet je nu enkel de laptop aansluiten minder werk dus simpeler spijtig genoeg ! Maar de echte kmstand wordt nog steeds in de motorpc (nieuwere types) bijgehouden dacht ik, dus is het ook traceerbaar.
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

@ rick: Ik zie dat mn plaatsnaam er niet bij staat. ik zal die er gelijk is even bij zetten. maar ik kom uit Sliedrecht en zag hdat het 152 km is naar jou... :nuts was vorrige week nog in eerbeek... nou ja.
Ik zal dat van die slang is bekijken. waar kan ik deze vinden!? achterkant voorkant zijkant?! dikke slang dunne slang?!


@ Jurgen: daar was ik al bang voor... maar opzich klopte de km stand wel vanaf 2002 dus ik ga er van uit daat daar niet mee gerotzooit is. maar als ik m een keer laat uitlezen zal ik dit gelijk is na vragen. :toppie
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door doka Rick »

Dag Ruben,

als je het ventiel op het kleppendeksel bekijkt; loopt er 1 slang naar de aanzuigleiding naar de turbo, die bedoel ik niet. Maar volg de slang die van het ventiel naar het carter (beneden) loopt.

daar kan een hoop olie aanslag in zitten. Deze slang heeft VW bedacht om de drukverschillen tussen het carter en de kop op te vangen.

Het ventiel op het kleppendeksel zorgt er voor dat de motor niet zijn eigen olie aan kan zuigen.

Wat voor soort olie heb je op de motor zitten? Dat kan ook een oorzaak zijn.

Ik lees het wel weer.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

nou ik had eindelijk even tijd om op het gemakkie te kijken (vakantie is vandaag begonnen) maar die buis is hartstikke vrij! ik ben onder de kap gekropen en heb er op geblazen maar ik voelde het bij mn ventiel er weer uit komen. :toppie

nu maar komende zondag naar zuid Frankrijk op vakantie en daarnan og een weekje alpen en hopen dat als het vuil is aan de olie schraper/zuigerveren het dan los komt. en anders ander blokje dr in.
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

mmmm misschien een deel van het olie verbruik gevonden....

mn bodem heeft iig wel een anti roest behandeling gehad! :jump

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hier de boosdoener achter op mn blok. een grote dikke slang die echt los zat. ik kon hem zo met de hand vast zetten.

Afbeelding

Na gisteren een goeie rit te hebben gehad en de bus op een andere plek geparkeerd te hebben waardoor de bus iet wat schuin stond vond ik vanmorgen wat olie onder de bus wat ik nog niet eerder gevonden had.
toen ik beter onder de bus keek bleek alles zeiknat van de olie te zijn.
de leiding die ik gevonden heb verliest dus alleen olie met draaiende motor en wat er dus eventueel afdruppelt viel in de de bak onder het blok. dit liep er nu dus uit omdat de bus wat scheef stond.

ik ben benieuwd naar wat hij nu verbruikt.

toen ik de bus net had was de bodem iig droog! tis dus niet de hoofd oorzaak.
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door doka Rick »

Nou Ruben,

ik denk dat je het olieverbruik hebt gevonden. Deze slang is de olie retourleiding van de turbo. Als je de leiding vast hebt gezet, moet je misschien de handel met ontvetter schoon maken met een hoge drukreiniger.

Kun je ook meteen zien of het echt dicht zit.

Groeten RIck
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

ik denk wel dat ik een groot deel gevonden heb ja. maar wat ik al zei toen ik m net had heb ik er ook onder gelegen en toen was dit absoluut niet zo. ik heb toen ook zo'n toevoeging in het blok gegooid en daarna mn olie en olie filter vervangen en toen was het me ook niet of gevallen....

Ach wie weet. morgen eerst even olie pijlen! :jump

daarna verder met raampjes blinderen. :zwaai
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

jammer was zoals ik al dacht niet de boosdoener. net terug van vakantie en 3500 km achter de rug en bijna 20 L olie.
volgende week eerst is ff naar de APK en dan is heel hard verzinnen wat ik met de bus wil.

busje heeft het voor de rest geweldig gedaan! alpen en route Napoleon geen probleem. niet te snel willen en er lekker van geniet dan is zo'n 1900tje prima! bussie tot de nok vol en 3 volwassenen en 1 kleine aan boord.


ook wel grappig bij de stop bij Luxemburg.
de parkeerplaats op.

Afbeelding


en toen we weer de snelweg op gingen.

Afbeelding


bussie in de bergjes

Afbeelding
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruudje DK »

Steek er een motor van een Golf 3 in, die kan je kopen voor 150 of 250 euro en probleem opgelost.

Gr Rudi
Plaats reactie