Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppakking???

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

koppakking???

Bericht door sjemmie »

nou...
het is aan de lopende band bingo met me bussie:(
eerst me brandstofpompriem gebroken ( gelijk alle riempjes, snaren, spanrol en waterpomp vervangen)
nu heb ik de brandstofpomp op nieuw laten afstellen, en heb ik overdruk in mijn expansievat.
ik hoop dat mijn vuldop niet goed ontlucht, en dat ie ergens bij de zwakste slangklem oid. het zooitje eruit gooit.
ik kan eigenlijk op de eerste plaats niets ontdekken ( geen geborrel in expansievaatje, geen verkleurde koelvloeistof, geen mayo in de olie, geen 'scherp' geurtje aan de uitlaatgassen etc.)
maar...
ik weet ergens ook wel dat dit dan niet hoeft te betekenen dat die koppakking of kop niet lekt.
Kan het zijn dat deze vuldoppen van het expansievaatje soms de geest geven?
of is dit een goed voorbeeld van een lekke koppakking... :boos

zo ja, weet iemand hoe dit eventueel vast te stellen danwel uit te sluiten?
zo ja 2.0, weet iemand dan ook een 'mannetje' die dit goed kan/wil doen?

kan zelfs eventueel in mijn eigen werkplaats, maar heb er zelf geen tijd voor.
vr.gr.
sjemmie.
alles weer origineel
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koppakking???

Bericht door koekie520 »

De vuldop kan zeker de geest geven. Ik moet toegeven dat ik ook al een kop eraf heb getrokken en dat het achteraf toch de dop bleek te zijn. Ik had er toen ook al een andere op geprobeerd, maar die was van een sloper en ook kapot.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

ok,
wellicht kan ik em bij de plaatselijke vw dealer laten doormeten oid.
het zou wel een H O O P ellende, tijd en poen schelen iig.
anders koop ik sowieso ff een nieuw vuldopje...
spannend.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

motor goed warm rijden, dop van reservoir verwijderen (HEEL voorzichtig ivm druk in expansievat) en met een CO²-reagenstester meten of er CO² in het reservoir zit, zoniet, geen koplekkage, zowel, wel koplekkage....zo'n CO² reagens tester hebben ze vaak wel bij garage of revisie bedrijven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

ah, zelfs al draai ik het super langzaam open, het komt er toch met een proest uit..druk en wat hete koelvloeistof.
maar een zeer nuttige tip, bedankt.
deze methode was mij nog niet bekend!
gr.sjem.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet niet of er meerdere leveranciers zijn die dit in hun gamma hebben, maar Midlock heeft het zeer zeker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Daniel Molenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2011, 09:07

Re: koppakking???

Bericht door Daniel Molenaar »

Hoi,
jou verhaal doet me denken aan mijn T5 105 pk.

Erg veel druk in het exspansievat,heb als eerst een nieuwe dop gehaald ,deze willen
nog wel eens stuk gaan bij de vag groep.

Maar helaas geen verbetering,uitlaat gassen getest geen aanduiding op een kapot pakking of gescheurde kop,brandstof filter
kan het ook wel aan leggen .Deze is daarom dan ook vervangen.

Achteraf toch een haar scheur in de kop. !!
:boos

Kosten compleet met nieuwe kop + plaasten 1800 euro.

Dit is alles is voort gekomen aan langdurige belasting heb voor dat de kop is gescheurd,+- 15 uur non stop gereden
compleet met aanhanger (1300 kg) en belasting in de bus.
Misschien verklaart dit ook wat voor jou.
Heb inmiddels een T5 2.5 AUT gekocht hoop dat deze wat sterker is.

Suc 6
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

nou ik heb er wel eens aan aanhangertje achter, maar :
a) geen 1300Kg.
b) zeker geen 15 uur.

het enige wat er concreet is veranderd is die brandstofpomp-timing. en het plaatsen van een EGR afdekplaatje.
voor de rest heb ik ook geconstateerd dat de lammellen aan de binnenzijde van de cooling-ventilator niet lekker open gaan.
ik heb voor de zomer nu eerst de lammellen handmatig half opengezet.
evengoed is de motortemperatuur nooit boven het normale meetpunt geweest. dus is er mijns inziens geen sprake geweest van een kapotte themostaat, of uberhaupt oververhitting.

gr. sjem.
alles weer origineel
Daniel Molenaar
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2011, 09:07

Re: koppakking???

Bericht door Daniel Molenaar »

Idd bij mijn ook geen temparatuur verhoging.

Ook ik heb me te barsten gezoek naar klemmen,slangen,vuldoppen,radiator ect etc ect ect
waar iets van koelvloeistof zou kunnen weg lopen.

Je kunt zoeken wat je wilt maar het heeft GEEN zin,
je zult toch aan een nieuwe pakking of kop moeten.


Groet Daniel
T5 2.5 AUT 2009 174 PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

drukopbouw zonder te hoge temperatuur en een scheur of lek in kop/pakking betekend dan DUS dat er uitlaatgas in het koelsysteem komt, en dat moet met een goed uitgevoerde CO2test aan te tonen zijn.. lukraak je kop/pakking vervangen lijkt me doe-eens-een-gok-en-begin-met-de-duurste-optie-eerst oplossing..

EERST een goede diagnose stellen DAN pas vervangen.... op de gok maar dingen vervangen daarvoor kun je tegenwoordig bij elke garage terecht....

en vwb 15 uur met 1300kg aanhanger als oorzaak voor de gescheurde kop bij een T5......kan wel gebeurd zijn tijdens die rit, maar kan me niet voorstellen dat dat op zich de oorzaak is. Als je een beeeetje normaal doet met zo'n combinatie en je geen koelprobleem hebt en negeert gaat je kop echt niet stuk van 15 uur met 1300kg aanhanger rijden. 15 uur op bedrijfstemperatuur is prima, afkoelen/warm worden en dat telkens weer is slechter voor je motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

dat vindt ik eigenlijk ook roger,
wsl is het idd wel mijn kop/pakking.
maar als nu blijkt dat na het vervangen van dat vuldopje het euvel niet meer verschijnt...waarom dan toch voor de leuk de kop eraf pakken??
het is wel eens eerder gebeurt dat dit het euvel was.
jullie horen ergens dinsdag vast wel wat de diagnose is.
gr.
sjemmie.
alles weer origineel
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koppakking???

Bericht door koekie520 »

Als het koelsysteem al druk kan opbouwen, is de kans klein dat het aan de dop gaat liggen. 'tzou ook nog wel een defecte waterpomp kunnen zijn. Heb je een imitatie of een originele gemonteerd?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

nadat ik 40.000 na de distributiewissel met imitatie waterpomp de motor tot schroot reed door giga speling op de pomp ben ik genezen vwb imitatie waterpompen bij voertuigen met distributie op de waterpomp.

imitaite kost 35, origineel 70.... daar hoef je het niet voor te laten.

maar hoe denk je dat een waterpomp kan zorgen voor drukopbouw in een gesloten systeem (las nergens dat ie te heet geworden is toch?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: koppakking???

Bericht door gait »

Maar helaas geen verbetering,uitlaat gassen getest geen aanduiding op een kapot pakking of gescheurde kop,brandstof filter
kan het ook wel aan leggen .Deze is daarom dan ook vervangen.

Kunt u mij dat eens uitleggen wat betreft dat brandstoffilter?? Hoe gaat hij hierdoor druk opbouwen dan?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

bedoelt waarschijnlijk brandstofkoeler waar diesel uit de tank langsgepompt wordt en verwarmd/gekoeld wordt door koelwater dat daar intern een lekkage is (maar weet niet of die pomp zoveel druk geeft dat dat een probleem zou geven)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie