Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloei lampje gaat niet meer branden

vragen over de T4
Plaats reactie
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door rikoh »

Tijdens onze eerste korte vakantie met Busje 2 ging de v-snaar van de dynamo kapot.
Dit is onderweg netjes verholpen door de wegenwacht die gelukkig een passende v-snaar bij zich had.
Toen we de bus weer wilden starten lichtte het voorgloei lampje niet meer op, dus starten, ho maar !
De WW heeft een aantal zaken doorgemeten en uiteraard de zekeringen/relais gecontroleerd.
De zekeringen waren allemaal heel en op het oog ook de 7 relais, die zich in het dashboard -kastje bevinden.
Nu is er een tijdelijke oplossing verzonnen d.m.v.een extra draadje, dat verbonden is aan het, ik noem het maar even, "voor-gloei-apparaat" onder de motorkap (waarin zich ook een zekering bevindt).
Dit apparaat is ook door de WW doorgemeten en zou goed moeten zijn.
Om nu de bus te kunnen starten moet, nadat het contact is aangezet, het draadje ongeveer 20 sec. tegen de pluspool worden gehouden en dan starten.
Is dit nu zuiver toeval; dat het voor-gloeien niet meer werkt na een defecte v-snaar, of heeft het toch iets met elkaar te maken.
Wie heeft er een suggestie in welke richting ik het moet zoeken ?

M.vr.gr.

Harry Riko.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door Multivan Generation »

hallo,
misschien is het handig om te vermelden om welke motor het gaat? :knipoog

Heb je de zekeringen in het zwarte kastje bij de accu al eens gecontroleerd of die nog allemaal heel zijn?

Als je een TDI zou hebben, dan zou het ook relais 109 kunnen zijn wat geen spanning doorgeeft.

Als je een startpoging doet, vallen dan ook het klokje en de dagteller wat weg, evenals binnenverlichting icm portier open?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door matje86 »

aab 2.4 westfalia lees ik :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door Harry 341 »

Hij heeft het over het dashboardkastje...zal de zekeringkast wel zijn...maar het gloeirelais heeft de gewoonte (heb ik met die rooie 2 keer gehad) om als ie stuk is wél te klikken,maar toch niks te doen..ook wel toevallig dat het na v snaar wissel is.
Is de accu los geweest bij die reparatie? Misschien toch een draad van de 50A zekering los geraakt?
Ik heb evt. nog wel een gebruikt relais liggen.
grtz,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door mozer »

Bizar,

ik heb net hetzelde voor met de T4 van m'n broer, V-snaar gewisseld en voorgloeilampje gaat niet meer.
Soms start ie, soms niet (motor warm) het lijkt op een defect in het contactslot.

Hoogst eigenaardig dat ook dit is vlak na het vervangen van de V-snaar?

2.4 (1991)

mozer
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door Harry 341 »

Altijd leuk....als je wat terugkoppeling krijgt....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door mozer »

Tja, het lijkt me wel veel toeval dat ik net dezelfde problemen heb ook na het wisselen van de V-snaar?

Hopelijk weet Rikoh raad. We'll see.

gr. mozer
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door rikoh »

Toevallig vandaag bij de garage geweest om onder garantie proberen het probleem op te lossen.
Sorry Harry 341 dat het zolang heeft geduurd voordat er een antwoord kwam !

Maar ik schijn een heel bijzonder voorgloei-relais onder de motorkap te hebben, zal er een foto van bij doen.
Het nummer (701 911 261A) van het relais was ook niet in de boeken terug te vinden.
En omdat het na het breken van de V-snaar was gebeurt hebben we de geluidskap er ook af gehaald om te kijken of de gebroken V-snaar niet een of andere draadje of zoiets dergelijks had gesloopt.
Maar dat was niet het geval !
Had al verteld dat er een aftakking gemaakt was van een v/d draadjes (zwart met geel) die ik nu gebruik om even handmatig tegen de pluspool te houden om te kunnen voorgloeien en starten.
Deze zwart gele draadje komt uit in het zekeringen kastje en wel bij een relais met nummer 46 die apart gemonteerd is boven op de zekeringen kast.
Dus het probleem is nog niet opgelost we zijn nu op zoek naar beide relais.

Heeft iemand deze combinatie al eerder gezien of toevallig ook op zijn bus zitten dan zou ik graag meer informatie hierover willen hebben.

Groet, Harry
Bijlagen
T4 voorgloeirelais 2.JPG
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Voorgloei lampje gaat niet meer branden

Bericht door rikoh »

Nog even aanvullende informatie omtrent relais 46 dat is een Hella 191 919 481 relais.
Schijnt ook voor te komen op een Passat of Audi.

Groet, Harry.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Plaats reactie