Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

in noodloop

vragen over de T5
Plaats reactie
PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:34

in noodloop

Bericht door PDBteH »

Wanneer motor warm is, buiten ca. 28 °C., op een kluft van 6 % met een caravan van 1,5 ton dan springt hij vaak in noodloop.
Heb hem in de vijfde versnelling, 96 km/h op teller en motor op 2050 rpm.
Dan begint hij aan de klimming en je ziet de dieselverbruik opklimmen naar 19,4 ltr/100 km. maar toerental zakt.
Hij regelt de diesel verbruik naar ca. 19 ltr. per 100 km en het toerental is gezakt naar 1800 rpm.
Wanneer hij niet onder de 1800 rpm zakt gaat alles goed maar zodra hij iets onder de 1800 zakt valt het motor management in noodloop ( weg vermogen dan kun je nog maar met 35 km/h de heuvel op )
En dit alles op Croeses controle.
Als ik hem snel oppak ( net boven de 1800 RPM ) en terug naar vier en gaspedaal intrap dan valt hij ook in noodloop bij 2850 RPM en bij een verbruik van 20,5 ltr. per 100km.
Twee jaar terug had hij deze verschijnselen nog niet, de 2,5 ltr 98 KW.
Zijn er nog meer die hier last van hebben?
Ik ga zo wie zo de LMM van Bosch ( nog de eerste ) vervangen voor een Pierburg. 7.22684.08.0
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: in noodloop

Bericht door Marcel E »

Waarom met 1.5 ton erachter de helling op met < 1800 toeren?
Ik zou persoonlijk iets verder doortrekken en voor wat meer vermogen ipv koppel gaan.
Lijkt mij dat je motor er anders behoorlijk voor moet ploeteren.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: in noodloop

Bericht door emil »

als je op dit forum op noodloop zoekt zul je er van alles over vinden
als ik jou was zou ik eerst de egr dicht (laten) zetten en dan een tijdje wat horen in toeren rijden
en niet te veel onder in toeren laten trekken zoals caravan 6% en 1800 tpm
de bus is sterk genoeg ook bij dit toerental maar ik vergelijk het meestal met een mountainbike
als je zelf een heuvel op fietst in de hoogste versnelling krijg je last van je knieen

als je geluk hebt is de motor van binnen wat vervuild en moet je hem een beetje "schoonbranden"
maar er zijn 101 oorzaken van noodloop natuurlijk
sucses
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: in noodloop

Bericht door WouterW »

even een screenshot van deze mooie site:
Nieuwe afbeelding.jpg
Je moet onder zwaardere omstandigheden met een axd/bnz niet onder de 2000 rpm komen, zie koppelkromme. Dat verklaart je noodloop natuurlijk niet, enig advies: uitlezen, dan komt de oorzaak wel naar boven. Succes met het vinden ervan.
Laatst gewijzigd door WouterW op 30 aug 2011, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
lexy
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:02
Locatie: Maassluis

Re: in noodloop

Bericht door lexy »

1800 toeren op een beklimming van 6%?
Bendus blij dat ik een automaat heb.
Ik zelf heb een caravan van 1800kg erachter hangen.(bus is 178pk)
Maar als ik een helling op moet van 6%,schakeld de automaat terug naar z'n 4 .
De motor draait dan 3000 tot 3500 toeren.
Zodra de ik over de top van de beklimming ben ,gaat deze gelijk weer opschakelen (5 en naar 6)
Dus ik denk , dat je gewoon te weinig toeren rijd (je help je motor om zeep)

Ik hoop dat je er wat aan heb.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: in noodloop

Bericht door erik 924 »

Bij mij was een vervuilde turbo.....
Te hoge turbodruk door te langzaam worden van de variabele schoepjes..
Je kan 3 dingen doen
Nieuwe turbo
Turbo r :yes einigen
Goedkoopste oplossing is programmatuur grensenturbodruk verhogen/ veranderen..
Succes.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: in noodloop

Bericht door Rico »

Klinkt inderdaad als een vervuilde turbo door roetvorming. En juist bij erg lage toerentallen is de roetkans groter. Dus als je altijd met lage toerentallen rijdt zal de boel eerder vervuilen.

Ik vind de toerentallen die je met de caravan er achter rijdt wel erg laag. Ik rij ook met de caravan er achter "op koppel" naar boven en niet persé "op vermogen". Maar je overdrijft het wel behoorlijk hoor. Het verbruik wat je opgeeft in een klim is niks bijzonders. Jij eet ook meer als je hard moet werken ;-) Bij m'n T4 ging de gang er wel heel hard uit als je onder de 2000 toeren komt. Want, als je terugschakelt in een helling verlies je ook aardig wat snelheid waardoor je ook weer redelijk laag in de toeren uitkomt bij die lagere versnelling. Terugschakelen als hij onder de 2200 dreigde te komen beviel me het beste.

Je moet proberen zo te rijden dat je de situatie hebt dat als je een klim ingaat je bij dalende snelheid een groter koppel krijgt. Dat houdt dus in dat je boven het toerental van het maximum koppel de helling in moet. In principe kun je het toerental laten dalen (dus ook je snelheid) tot op het toerental van maximum koppel (in de praktijk moet je daar nog iets boven blijven). Kom je namelijk onder dat toerental, dan gaat je snelheid eruit. Je hebt dan bij dalend toerental een dalend koppel en dat wil je niet.

het zogenaamde "nieuwe rijden" is prima als je solo rijdt. Maar met een caravan er achter is het redelijk killing voor je motor. Lees ook eens op de website http://www.trekauto.nl, daar staat een boel techniek uitgelegd.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: in noodloop

Bericht door mettesboy »

dat vraag ik me nu ook steeds af.
Mijn t5gp bitd is bij 1200tpm al tevreden , onder de 1150tpm vraagt ie om terug te schakelen (bij constante snelheid uiteraard.)
Hij verbruikt dan wel weinig, maar is dit wel goed voor de motor?
Ik rijd vaak lange stukken aan bv constant 70 per uur en dan vraagt de auto de zesde versnelling, en op zich rijdt dit wel superrelaxed, maar voor pit moet je dan wel terugschakelen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: in noodloop

Bericht door fokkert »

mettesboy schreef:dat vraag ik me nu ook steeds af.
Mijn t5gp bitd is bij 1200tpm al tevreden , onder de 1150tpm vraagt ie om terug te schakelen (bij constante snelheid uiteraard.)
Hij verbruikt dan wel weinig, maar is dit wel goed voor de motor?
Ik rijd vaak lange stukken aan bv constant 70 per uur en dan vraagt de auto de zesde versnelling, en op zich rijdt dit wel superrelaxed, maar voor pit moet je dan wel terugschakelen
Hoi mettesboy,

Ik rij een 2.5tdi en ik rij op dezelfde wijze als jij. Ik rij 95% van de tijd zonder belading. En ik woon in Hoogstraten. Hier is het zo vlak als een biljarttafel. Denk dat het weinig kwaad kan, zolang de belasting niet te groot is.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: in noodloop

Bericht door Rico »

Precies, dat is ook wat ik probeer te zeggen. Als het vlak is, en de auto weinig beladen, dan rij ik ook aardig laagtoerig. De motor wordt dan amper belast. Maar met een caravan er achter is het een anders verhaal, en al helemaal in de bergen. Dan zal ook m'n auto toch flink aan de bak moeten, en dan moet je wel het geschikte toerental kiezen. En laagtoerig is dan dus niet geschikt.

Groet,

Rico
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: in noodloop

Bericht door emil »

waarom zou je zo laag in toeren rijden
ik moet nu een stuk omrijden i.v.m. een afgesloten stuk weg en door een stuk 60 zone
nu vind ik 60 te langzaam maar 80 is de bekeuring te duur dus ik rij 70
dat is in zijn 4 2000 toeren en ongeveer 5.4 l\100km in zijn 5 ongeveer 1650 tpm
en 5.2 ltr\100km dus voor 0.2 l\100km winst zit je laag in toeren
ik rij liever in zijn 4 dan heb je een goede doorstroom van lucht en vloeistoffen in de motor met 2000tpm
want de winst is minimaal
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: in noodloop

Bericht door mettesboy »

Tja waarom zo laag in toeren?
Als je langdurig zelfde snelheid rijdt en goed anticipeert is dit goed te doen hoor
De besparing op jaarbasis voor een goeie 40.000km is om en bij de 500€.
Ik verbuik een liter minder dan normaal met rustig te rijden, en rustig rijden met een bitd is nog steeds 'vlot' rijden hoor.
Als ik steeds op tegen de 2000 toeren zou rijden dan is het een losgebroken beest.
En ja ik rijd zo goed als altijd alleen in de wagen, met max 100 kg in de koffer in een lange caravelle dc.
Gewicht is dus om en bij de 2300kg.
Enige punt vind ik dat hij traag op gas reageert. op al de toerentallen. Soms is het trappen en na een seconde begin je pas te versnellen zo lijkt het (handgeschakeld nochtans)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:34

Re: in noodloop

Bericht door PDBteH »

Heb vandaag de Pierburg. 7.22684.08.0 geplaatst trek weer als vanouds en even de motor wat toeren laten maken om de turbo schoon te stoken.
Motor reageert weer strakker op het gaspedaal. Ga weer als vanouds rijden wat ik hierboven lees maar een diesel moet nu eenmaal kunnen trekken en op 1800 toeren begint zijn koppel en ja het is beter op de 2000 rpm's te trekken daar heb je zeker koppel. Maar dank voor de reacties.
De nieuwe 2 ltr heeft tussen de 140 pk en de Bitd (180 pk ) ook nog één TDI met een extra "geblaese" ventilator, heeft hier iemand al ervaring mee?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: in noodloop

Bericht door robertTREBOR »

ik rij wekelijks de grebbeberg op 8% helling gewoon in me 5e versnelling met 1300 omw.

nix nada geen problemen, wat ik ook doe , volgas , gas los, gewoon met geen mogelijkheid in de noodloop te krijgen.

va 1200 omw. is de turbo al aanwezig dus no problem !

wel de egr softwarematig dicht en gechipt door jacobs in rotterdam naar 207 pk

dus het probleem is niet het toerental maar een vies dichtgeslibt spruitstuk of vastgekoekte turboschoepen , met dank aan de egr !

succes
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie