Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koud starten t4 1.9diesel

vragen over de T4
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

hallo
heb het volgende probleem
heb een t4 1.9diesel uit 1996
200.000 km gelopen
vorig jaar kerst het probleem niet starten na een nacht staan (alleen met start piloot)
toen de bus weggebracht.
de brandstofpomp is toen gereviseerd veel speling op de as.
maar helaas erna nog zelfde toen kwamen ze met de conclusie verstuivers.
2de handse gevonden zijn goed.
bus een maand of 7 laten staan en nu verstuivers laten inbouwen.
en wederom na een nacht staan niet aanslaan.
brandstof loopt niet weg zeggen ze is te zien aan leiding.
hun conclusie zuigerveren versleten te weinig compressie met koude motor.
zodra hij eenmaal gelopen heeft start hij prima.
de bus staat nog daar heb hem zelf nog niet gezien ga hem van de week ophalen.
wat denken jullie?
is er nog iets waar ik naar kan kijken ben nu een hoop geld kwijt en nog steeds een rotte motor

groet jeroen
als het maar rijd stinkt en rookt
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

tank vol of leeg maakt totaal niks uit
volgens de mensen daar blijft te brandstofleiding in ieder gevan vol
tot aan de pomp gezien aan de doorzichtige leiding
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door julien »

Neem aan dat gloeipitten goed werken??
En dat de koudstartinrichting (hendel) goed werkt?
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door dennisvt4 »

heb gevallen gehoord waarbij zulke klachten waren en bleek er bacterie groei te zijn

of dat na 1 dag al zoveel kan weet ik natuurlijk niet, maar wel iets om op te letten
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door Multivan Generation »

Brandstoffilter hoe oud is dat?

Tank helemaal leegrijden en vullen met 20% benzine op diesel.
Als het ware om door te spoelen en te reinigen.

Trekt de tank niet vaccuüm toevallig?

En ik zou het tank element eens minitueus bekijken.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door Harry62 »

En kijk ook eens naar je deurschakelaar.
De 1.9 begint al met voorgloeien als de deur opengaat.
Is een dubbele schakelaar dus niet zeggen dat je binnenverlichting werkt :knipoog
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

Multivan Generation schreef:Brandstoffilter hoe oud is dat?

Tank helemaal leegrijden en vullen met 20% benzine op diesel.
Als het ware om door te spoelen en te reinigen.

Trekt de tank niet vaccuüm toevallig?

En ik zou het tank element eens minitueus bekijken.

Succes
brandstoffilter is 2 maal vernieuwd intussen.
hoe controleer is dat vacuum dan???

als ik het tankelement eruit haal waar moet ik dan naar kijken?
moet er de hele tank voor onderuit?
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door Multivan Generation »

kempkens schreef: 1= brandstoffilter is 2 maal vernieuwd intussen.
hoe controleer is dat vacuum dan???

als ik het tankelement eruit haal waar moet ik dan naar kijken?
moet er de hele tank voor onderuit?
1= Dop losdraaien en luisteren de ontluchting zou ook niet helemaal jofel kunnen zijn..
2= tank kan er vanonder als hij leeg is,
maar vanaf boven via de binnenzijde, vloer kun je er ook bij.
Kijk of er een klein scheurtje zit in de aansluiting tussen het metalen pijpje en het kunststof..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door Harry 341 »

Dit scheurtje toch? Peter,heb even een foto van jou opgezocht...
Bijlagen
element.jpg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

super bedankt voor de vele info
snap alleen even niet hoe dit met elkaar in verbinding staat
volgens de garage loopt de diesel niet terug
ga de bus morgen ophalen mag wel vanaf kerst.
helaas alleen kaduuk.
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door bartt4 »

grote twijvel of je geen lucht hebt in de leiding, wat mij overkomen is paar keer bij mijn maar ook andere busjes is de leiding van je brandstof filter naar de brandstof pomp een miniscull gaatje heeft en net meer meer goed aansluit.
nog paar vragen, als je start na een nacht stilstaan, start die dan na lang doorstarten wel? rookt de uitlaat ook tijdes het starten( en welke kleur rook dan?) Staat er wel spanning op de gloeispiralen? en zijn deze al eens vervangen?
Heb je spanning op je gloeispiralen tijdens het gloeien, probeer dan eens een paar keer te gloeien voor je door start.

Een 1.9 diesel met 2 ton is nog lang niet versleten normaal gesproken, ook verstuivers niet, en ook al druppelen deze dan nog start die wel mischien alleen een beetje moeilijker.

Al compressie gemeten>? lijkt mij 1 van de eerste dingen om te testen eer je dingen zomaar gaat vervangen.

Als je wil en redelijk in noord nederland woont wil ik gerust eens kijkje komen nemen. De 1.9 kent weinig geheimen meer voor me.
Voor info : Mail b.vanzwol@chello.nl
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door julien »

Idd zoals ik al zei gloeit hij wel (meten) spanning op gloeipitten als je contact aanzet en weerstand van gloeiers meten, allen parallel minder dan 0.5 Ohm.
De 1.9 heeft de voorgloeiinstallatie echt hard nodig.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door vw_camper »

De 1.9 die ik had, startte zomers perfect, met of zonder voorgloeien.
Als je wilt weten of elke gloeiplug goed is, zul je echt de stroom per gloeiplug moeten meten of eventueel de weerstand per plug. Bij 5 pluggen parallel kun je met een weerstandsmeting niet zien of er een is uitgevallen.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door julien »

vw_camper schreef:De 1.9 die ik had, startte zomers perfect, met of zonder voorgloeien.
Als je wilt weten of elke gloeiplug goed is, zul je echt de stroom per gloeiplug moeten meten of eventueel de weerstand per plug. Bij 5 pluggen parallel kun je met een weerstandsmeting niet zien of er een is uitgevallen.
Dit kun je wel met een weerstandsmeting zien parallel.
Stel 1 plug apart is 240 watt dus bij 12 volt 20 ampere, R=U:I dus 12:20=0.6 ohm 1/0.6 +1/0.6 +1/0.6+1:0.6= 5/3+5/3+5/3+5/3=20/3 1/X dus 3/20=0.15 Ohm
Bv 2 pluggen stuk is 0.3 Ohm, 1 plug stuk 0.2 Ohm, 1 plug heel 0.6 Ohm.
Het is natuurlijk maar een snelle indicatie een gare plug kan ook een te hoge weerstand hebben maar nog wel een beetje werken.
Op drie of twee werkende pluggen slaat de motor echt wel aan, je gaat pas meten als de motor niet of slecht aanlaat als je de vier gloeipitten parallel meet en je hebt een paar ohm of meer of oneindig dan weet je dat daar het probleem zit. (jawel de 1.9 is een viercilinder)
Nooit meten net na gloeien de gloeipitten hebben een temperatuurafhankelijke weerstand.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door vw_camper »

Julien, jouw verklaring ben ik het mee eens. Probleempje is dat de gemiddelde multimeter aansluitdraden heeft met 0,1 - 0,3 Ohm weerstand of zelfs meer. Om het verschil tussen 3 en 4 gloeipluggen (0,2 of 0,15 Ohm zoals je zegt) te zien, moet je die draadweerstand wel aftrekken van de gemeten weerstand. Of een 4 punts meting doen, maar dat heeft niet iedereen.
Bij mijn TDI waren vorig jaar 2 van de 5 gloeipluggen kapot en hij startte s'winters erg slecht en rookte flink als hij eenmaal aansloeg.
Groeten, Bert
Plaats reactie