Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling slipt (weer)

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Koppeling slipt (weer)

Bericht door Peter73 »

Hoi,

2003 T4 Westfalia Freestyle, ACV gechipt naar +/- 130PK

Zo'n 2 jaar geleden (bij 60000km) slipte mijn koppeling iets door bij het flink accelereren vanuit ongeveer 1900 TPM. De toerenteller vloog dan even door naar de 2500 TPM en zakte daarna terug zodra er weer volledige grip was. Ik heb toen de bak eraf gehaald en een aantal delen vervangen: 2 massavliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en druklager, uiteraard allemaal originele delen. Eigenlijk was er niet echt overdreven vettigheid te zien, zeker geen leksporen oid, en de plaat was ook zeker nog niet versleten. Uit voorzorg toch maar de vliegwielkeering (met huis) mee vervangen. Het is een hele tijd goed gegaan, tot gisteravond hij weer begon te slippen. Huidige km stand is 108000. Ik ben geen pedaalridder, anders had de vorige plaat ook wel versleten geweest :lach , tevens ben ik een vrij rustige rijder, rijd de bus altijd netjes warm, en het meeste van de km's gaan woon-werk (90 km/dag) meesukkelend op de snelweg achter een vrachtwagen aan. (want waar kun je nog doorrijden?) maar wat is er dan aan de hand? Wordt er een beetje moe van om iedere 2 jaar mijn koppeling te gaan vervangen. Ik hoop dat iemand dit herkent of weet wat de oorzaak/oplossing kan zijn.

Alvast bedankt,

Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door freek »

ik herken het wel zonder ook een oorzaak te weten...
Wij hebben een tdi sycro 130pk uit 2003: na 75000 km nieuwe koppeling; bij 150.000 begon hij weer soms te slippen. Dit hebben we gerekt tot 180.000. Toen versterkte drukgroep met slijtvastere platen van Sachs eronder laten zetten. Helaas verkeerd bezuinigd en niet het druklager vervangen: die ging lekken bij 200.000 en dus moest er weer een nieuwe koppeling in. Ditmaal weer de originele VW set. En nu 265.000, dus ben heel benieuwd wanneer het slippen weer begint.....
Het stomme is: vrijwel alleen snelweggebruik en geen aanhanger. Sommige zeggen dat het met de 4wd te maken heeft maar ik kan dat niet verklaren.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door Peter73 »

Vanmiddag even op de brug geweest om te kijken of er toch ergens lekkage te zien is. Het hele blok is mooi droog, de bak ook. Ik snap er echt he-le-maal niets van. Een monteur van VW dacht aan een druklager wat blijft hangen. Maar dat moet je toch in je pedaal merken?

Gr,

Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door stijnh »

Slechte of verkeerde onderdelen gemonteerd.
Of probleem bij montage.

De originele 102pk koppeling van luk is normaal vrij sterk en gaat lang mee.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door julien »

Kan ook nog olie lekken op keering van prise as kan die ook gaan slippen als dat op de plaat komt.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door Peter73 »

stijnh schreef:Slechte of verkeerde onderdelen gemonteerd.
Of probleem bij montage.

De originele 102pk koppeling van luk is normaal vrij sterk en gaat lang mee.
Bedoel je met "slechte of verkeerde onderdelen gemonteerd" een produktiefout oid? Een andere draai kan ik er nl. niet aan geven daar alle gemonteerde delen origineel door VW geleverd zijn. De delen die eruit kwamen waren ook de juiste types voor deze auto. Overigens zou dit dan de 2e keer zijn dat er "verkeerde" delen in de auto zitten.
Nadat de eerste koppeling is losgehaald is er al goed gekeken naar evt. gebreken. Op een licht zwetende vliegwielkeering na was er weinig te zien.
Bij de montage zijn vorige keer verder geen rare dingen geconstateerd. Ik heb de koppeling zelf vervangen, samen met een ex. collega. Beide zijn we goed voor zo'n 20 jaar VW ervaring :lach . Dat zit wel goed. Ik zit nog te denken aan een prise-as keering.... anders zou ik het echt niet weten.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Koppeling slipt (weer)

Bericht door stijnh »

te veel vet aan de uitgaande as van de bak gedaan misschien?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie