Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aandrijfas
- Jaques T5 186
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Emmen
Aandrijfas
Van de zomer uitlaatspruitstuk vervangen, zat een scheur in.
Vrijdag morgen trok op, en in 1 keer geen snelheid meer in geen enkele versneling wat te doen.
uitgereden tot voor t4 freak zijn deur.
Heb in de loop van de ochtend de bus laten halen, en om 14.00uur kreeg ik bericht
dat de steekas vervangen diende te worden met het tandwiel in de versn.bak. waar de steekas omheenvalt
tandjes waren weg versleten.
In overleg heb ik bij AMC in Zwolle een 2e hands steekas gehaald kosten 150 euro.
Zaterdagmorgen werd het nieuwe tandwiel (€ 115,00 ) en steekas geplaatst en om 12.00uur kon ik de bus weer halen.
Super service van het garage bedrijf, totale kosten € 450 euro.
Busje rijd weer super
Gr. Jaqaues T5 186
Vrijdag morgen trok op, en in 1 keer geen snelheid meer in geen enkele versneling wat te doen.
uitgereden tot voor t4 freak zijn deur.
Heb in de loop van de ochtend de bus laten halen, en om 14.00uur kreeg ik bericht
dat de steekas vervangen diende te worden met het tandwiel in de versn.bak. waar de steekas omheenvalt
tandjes waren weg versleten.
In overleg heb ik bij AMC in Zwolle een 2e hands steekas gehaald kosten 150 euro.
Zaterdagmorgen werd het nieuwe tandwiel (€ 115,00 ) en steekas geplaatst en om 12.00uur kon ik de bus weer halen.
Super service van het garage bedrijf, totale kosten € 450 euro.
Busje rijd weer super
Gr. Jaqaues T5 186
---je kunt beter een blauwtje lopen, dan een groentje blijven--
Re: Aandrijfas
Bij welke km-stand is dit gebeurd?
- Jaques T5 186
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Emmen
Re: Aandrijfas
ongeveer 197000km
Gr. jaques t5 186
Gr. jaques t5 186
---je kunt beter een blauwtje lopen, dan een groentje blijven--
Re: Aandrijfas
Dan heeft ie het nog lang uitgehouden. Vaak gebeurt het al bij 90.000 km. Het schijnt een typische T5-kwaal te zijn. Ik vraag me af of de tweede generatie GP's hier ook last van hebben.
Re: Aandrijfas
ik had het bij 150.000km voor rechterkant 96kw
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Aandrijfas
Ook ik had het met 160000 km ,en bij 190000 mijn 2e steekas....welke wel onder garantie viel..(niet bij een vw dealer)
Re: Aandrijfas
Hallo,
Ik rij regelmatig naar het buitenland, vaak met een aanhanger of caravan en heb geen zin om ergens in the middle of nowhere stil te komen staan, vandaar mijn volgende vragen.
Komt dit probleem bij een bepaald type of bouwjaar voor? En is het een kwestie van afwachten of kun je door regelmatige inspectie vooraf vaststellen of sprake is van ernstige slijtage (en zo ja, hoe doe je dat dan)?
Alvast bedankt voor jullie antwoord/advies.
Gr.
Peter
Ik rij regelmatig naar het buitenland, vaak met een aanhanger of caravan en heb geen zin om ergens in the middle of nowhere stil te komen staan, vandaar mijn volgende vragen.
Komt dit probleem bij een bepaald type of bouwjaar voor? En is het een kwestie van afwachten of kun je door regelmatige inspectie vooraf vaststellen of sprake is van ernstige slijtage (en zo ja, hoe doe je dat dan)?
Alvast bedankt voor jullie antwoord/advies.
Gr.
Peter
Re: Aandrijfas
Het komt bij de hele eerste generatie voor van 2003 t/m 2009. Bij de tweede generatie vanaf 2009 is nog niet duidelijk of dit probleem opgelost is. Problemen met aandrijfassen schijnen hier nauwelijks voor te komen tot nog toe............... Het is vooral de rechteras die kapot gaat. Links komt veel minder vaak voor.
De km-stand waarbij het probleem optreedt is wisselend. Het is al voorgekomen vanaf 30.000 km. Vaak vanaf 90.000 km en hoger. Vaak gebeurt het zonder enige aankondiging bij het optrekken. Sommige T5-rijders hebben vooraf trillingen in het stuur gevoeld, anderen hebben vooraf bij het optrekken een klakgeluid in de aandrijving bemerkt.
Om de toestand van de as goed te kunnen beoordelen moet deze uitgebouwd worden. Dit is een kleine klus. Belangrijk is dat de vertanding op de steekas geen slijtage vertoont. Bij het inbouwen moet de vertanding met het juiste smeervet goed worden ingevet. Het ontbreken van het vet is een van de belangrijkste oorzaken van de slijtage.
De km-stand waarbij het probleem optreedt is wisselend. Het is al voorgekomen vanaf 30.000 km. Vaak vanaf 90.000 km en hoger. Vaak gebeurt het zonder enige aankondiging bij het optrekken. Sommige T5-rijders hebben vooraf trillingen in het stuur gevoeld, anderen hebben vooraf bij het optrekken een klakgeluid in de aandrijving bemerkt.
Om de toestand van de as goed te kunnen beoordelen moet deze uitgebouwd worden. Dit is een kleine klus. Belangrijk is dat de vertanding op de steekas geen slijtage vertoont. Bij het inbouwen moet de vertanding met het juiste smeervet goed worden ingevet. Het ontbreken van het vet is een van de belangrijkste oorzaken van de slijtage.
Re: Aandrijfas
Bij ons gebeurde het rond 130.000 km. We hadden de bus net een maand daarvoor uit Duitsland gehaald. Helaas dus. Volgens de WW zou bij de dealer de bak in zijn geheel vervangen worden, wat ruim 3000 euro zou moeten kosten. Bij Schaap&Bron in Joure is de steekas vervangen, ook rond de 400 euro meen ik. De spiebanen op de as waren redelijk afgesleten en soms zelf gewoon afgebroken. Dit is onze 4e bus, hij rijdt super, alleen wegrijden uit stilstand gaat niet altijd soepel. De auto bokt soms wat en ik heb het idee, dat dezelfde as dat probleem veroorzaakt. Misschien ligt het aan mij, maar onze vorige 3 T4's hadden dat probleem niet met wegrijden.
Groet
Albert
Groet
Albert
Re: Aandrijfas
Bokken kan komen doordat je je voet nog licht op het koppelingspedaal hebt.
Re: Aandrijfas
Bokt ie alleen koud of ook bij bedrijfstemperatuur?AlbertP schreef:Bij ons gebeurde het rond 130.000 km. We hadden de bus net een maand daarvoor uit Duitsland gehaald. Helaas dus. Volgens de WW zou bij de dealer de bak in zijn geheel vervangen worden, wat ruim 3000 euro zou moeten kosten. Bij Schaap&Bron in Joure is de steekas vervangen, ook rond de 400 euro meen ik. De spiebanen op de as waren redelijk afgesleten en soms zelf gewoon afgebroken. Dit is onze 4e bus, hij rijdt super, alleen wegrijden uit stilstand gaat niet altijd soepel. De auto bokt soms wat en ik heb het idee, dat dezelfde as dat probleem veroorzaakt. Misschien ligt het aan mij, maar onze vorige 3 T4's hadden dat probleem niet met wegrijden.
Groet
Albert
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aandrijfas
Dan heb je een héél goede prijs gehad , want ik had hen ook prijs gevraagd voor een complete aandrijfas rechts , en de prijs (tweedehands) kwam op 455eur ex btw . (vond ik wel héél duur voor een tweedehands , ofwel hebben ze een fout gemaakt bij de offerte)jaques T5 186 schreef:Van de zomer uitlaatspruitstuk vervangen, zat een scheur in.
Vrijdag morgen trok op, en in 1 keer geen snelheid meer in geen enkele versneling wat te doen.
uitgereden tot voor t4 freak zijn deur.
Heb in de loop van de ochtend de bus laten halen, en om 14.00uur kreeg ik bericht
dat de steekas vervangen diende te worden met het tandwiel in de versn.bak. waar de steekas omheenvalt
tandjes waren weg versleten.
In overleg heb ik bij AMC in Zwolle een 2e hands steekas gehaald kosten 150 euro.
Zaterdagmorgen werd het nieuwe tandwiel (€ 115,00 ) en steekas geplaatst en om 12.00uur kon ik de bus weer halen.
Super service van het garage bedrijf, totale kosten € 450 euro.
Busje rijd weer super
Gr. Jaqaues T5 186
Tja , ik kan ze nieuw kopen voor 315eur , dus ... dan koop ik wel een nieuwe
Ik wil namelijk mijn rechter aandrijfas (compleet) + het bewuste steekasje (dat in de bak gaat) PREVENTIEF gaan vervangen , voor ik er ergens mee stil sta ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Yasmine D & Wesley V
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
- Locatie: Belgie, Bazel
Re: Aandrijfas
Gaat de aandrijfas ook stuk bij de 174pk?
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option.
Re: Aandrijfas
Helaas maken de assen geen onderscheid tussen de verschillende motortypes. Waarschijnlijk krijgen het de assen van de 174 pk uitvoering het zwaarst te verduren omdat deze motor het meeste koppel loslaat op de aandrijfassen, zeker wanneer de chauffeur er een "sportieve" rijstijl op na houdt. Waarschijnlijk gaan de assen langer mee bij een vloeiende rijstijl en wanneer de wagen minder zwaar wordt beladen en wanneer er geen zware aanhangers mee worden getrokken. Desalnietemin blijven de aandrijfassen een zwak onderdeel.
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aandrijfas
De aandrijfassen van een automaat zijn anders uitgevoerd denk ik , of die ook kapot gaan weet ik niet .Yasmine D & Wesley V schreef:Gaat de aandrijfas ook stuk bij de 174pk?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper