Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke luifel voor T4 Westfalia?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door Johan D »

Hallo daar,

ik kan een tweedehands Omnistor 2000 (2m50) kopen voor onze T4 Westfalia. Op de site van Omnistor lees ik dat de luifel handmatig uitgerold wordt en twee "telescopische" armen heeft, maar geen knikarmen.
Wij willen een luifel die ook bij lichte regenval eventjes eenvoudig kan uitgerold worden, zonder dat je de steunen telkens moet zetten.
Weet iemand hier (een ervaringsdeskundige) of je de Omnistor 2000 ook gewoon (gedeeltelijk, bv 75 cm) kan uittrekken zonder de steunen te zetten, zodat je er vrij onderdoor kan lopen of moeten we dan een ander model zoeken? En hoe zit dat met de Fiamma 45 bv?

Johan.
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door robertino1 »

Hallo,
de steunen moet je echt gebruiken zelf heb ik 2 houders voor de steunpootjes op de auto zitten
zodoende kan je vrij lopen zal eens kijken of ik er een fotootje van heb
rob
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door gert99 »

Ook hallo,

Heb zelf afgelopen voorjaar een Omnistor 5003 gekocht, is lager wat betreft doorrijhoogte dan de Fiamma heb ik uitgevonden, blijft net onder de hoogte van het hefdak wat doorrijden onder de 2meter parkeergarages mogelijk maakt, je zou een 2.65 meter lengte kunnen plaatsen, heb zelf een LWB en heb een 3.05 kunnen plaatsen, bij de 2.65 zijn 2 steunen van Brandrup, deze zijn speciale steunen voor de T4, voldoende, voor mijn 3.05 heb ik nog een paar RVS steunen bij moeten maken iv.m. de lengte, de Omnistor draai je eerst een halve meter uit, vervolgens laat je 2 stokken zakken welke in de cassette zitten, vervolgens draai je de luifel uit, de luifel moet wel door iemand worden ondersteund tijdens uitdraaien(of je moet steeds een stukje uitdraaien, dan kun je het ook zelf), heb hier nog een sunblocker en een zijkant bijgekocht(meerdere variaties mogelijk), heb de luifel gekocht bij janssensevenum.nl, zijn 1 van de goedkoopste, vond de service niet optimaal.

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door starfire »

De Fiamma F45 kun je wel een klein stukje uitdraaien zonder de poten te gebruiken, maar hij zakt al vrij snel naar beneden zodat je er niet onderdoor kunt lopen. De poten zijn echt nodig.
Ik draai hem altijd een klein stukje uit, dan de poten naar beneden en schuin naar voren zetten.
Als je dan de luifel verder uitdraait, dan hoeft niet iemand anders hem te ondersteunen.
Als ie helemaal is uitgedraaid, de poten rechtzetten en op de gewenste hoogte.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door autocaravana »

Sinds 10 jaar heb ik een Omnistor 2000 en ik heb hem misschien 10 keer gebruikt... Bedenk dus of je echt wel zo'n ding aan je bus wilt hebben.
Eén keer kwam de wind er onder en klapte het hele geval over het dak heen. Na het nodige rechtbuigen van de stokken functioneert het weer, maar ik denk erover om hem er af te halen. Maar dan zit je met een paar lelijke steunen of, als je die er ook afhaalt, met een paar gaten.

In elk geval kun je hem niet gedeeltelijk uittrekken, het is alles of niets.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door Johan D »

luifel 011.JPG
luifel 013.JPG
autocaravana schreef:Sinds 10 jaar heb ik een Omnistor 2000 en ik heb hem misschien 10 keer gebruikt... Bedenk dus of je echt wel zo'n ding aan je bus wilt hebben.
Eén keer kwam de wind er onder en klapte het hele geval over het dak heen. Na het nodige rechtbuigen van de stokken functioneert het weer, maar ik denk erover om hem er af te halen. Maar dan zit je met een paar lelijke steunen of, als je die er ook afhaalt, met een paar gaten.

In elk geval kun je hem niet gedeeltelijk uittrekken, het is alles of niets.
Volgens de Omnistor website én een plaatselijke dealer kan het gedeeltelijk uittrekken wel: de "telescopische armen" dienen hier toch voor? Je trekt hem een stukje uit en blokkeert dan de armen onder het zeil met een "hendeltje" of heb ik het mis? kijk hier : http://www.omnistor.com/nl/products/telescopic.html" onclick="window.open(this.href);return false; of de bijgevoegde foto (is foto van de verkoper, die hem nooit gebruikt heeft maar van een aangekochte caravan heeft gehaald).
Als dit echt niet zo is: dus "alles of niets", moet ik hem niet, dus hierover graag zekerheid!

In elk geval is de Omnistor 2000 toch de eenvoudigste luifel op de markt en makkelijk alleen te openen aangezien je achteruit loopt terwijl je hem uittrekt en dan de poten kan laten zakken, ipv een stukje draaien, poten zetten enz. Niet?
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door gert99 »

de 5003 werkt met een draaistang(je hebt dus een losse draaistang in de bus), deze wordt dus een halve tot driekwart uitgeraaid, hierna poten laten zakken en onder begeleiding verder uitdraaien, de 2.65 uitval 2 meter, de 3.05(die ik heb) uitval van 2.50 meter, kan nog een luifel aan worden bevestigd, dan heb je dus nog meer schaduw werking, dezew loopt wel schuin af, zie sunblocker op site janssensevenum

Grtz. Gert
kolebrie

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door kolebrie »

Mijn Omnistor 2000 hoef ik niet helemaal uit te trekken als ik dat wil, er zit een blokkeer mechanisme (of hoe je het ook mag noemen). tot hoever je de luifel wilt uittrekken. en dan de poten vastzetten/klikken.
inderdaad de hendel vastklikken en voila
alleen kan de wind de spelbreker zijn, maar tot nu toe heb ik geen probleem ermee ondervonden.


:zwaai


Richard
kolebrie

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door kolebrie »

Johan D schreef:Hallo daar,


Wij willen een luifel die ook bij lichte regenval eventjes eenvoudig kan uitgerold worden, zonder dat je de steunen telkens moet zetten.
Weet iemand hier (een ervaringsdeskundige) of je de Omnistor 2000 ook gewoon (gedeeltelijk, bv 75 cm) kan uittrekken zonder de steunen te zetten, zodat je er vrij onderdoor kan lopen of moeten we dan een ander model zoeken? En hoe zit dat met de Fiamma 45 bv?



Johan.


Ik lees je eerste vraag nu effe goed.
En je kunt de Omnistor (gedeeltelijk bv 75cm) niet zonder de steunen uitrekken. (dat gaat hangen en daar komt een kracht op, dat er weleens iets kan afbreken. Niet doen zonder poten dus, al is het gedeeltelijk toch gebruiken met de poten.

De luifels met draaislinger is wel mogelijk, (gedeeltelijk uitdraaien, zonder poten) (ik heb de Fiamma F45 gehad).
Maar ik zou dat ook niet te vaak doen (kracht).

Alle luifels hebben niks voor niks poten eraan, gebruik ze dan ook waar ze uiteindelijk voor bedoeld zijn.
Toverwoord: Steun(poten).
Je heb de steunen Hoe dan ook nodig, al is het maar gedeeltelijk.


:zwaai

Richard
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door robertino1 »

1319222288NAfbeelding_016.jpg
1319222288NAfbeelding_016.jpg
Heeft even geduurd maar hier is die op de foto zit alleen de voorste poot op de
auto vast maar de achterste kan ook ligt een beetje aan de wind
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door Antonio Due »

Hoi,

Ik zocht lang naar een goede luifel maar heb na 10 kampeerbeurten ontdekt dat je 'm nauwelijks mist. Daarom heb een een brede raamluifel van een caravan genomen, daar 2 gaten in gemaakt, ringen erin en stokken er onder. Ik heb dat luifeltje nu 2 keer gebruikt bij regen. Zó geplaatst en het neemt geen plaats in. Kosten inclusief alles: 26 €

Succes.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Welke luifel voor T4 Westfalia?

Bericht door gijsplas »

Smaken verschillen: ik heb een Fiamma F45 Ti en zou toch echt niet zonder willen.
Poten gaan meestal op de grond, maar als we met de honden zijn gaan ze op de steunen die aan de auto zitten - als ze dan namelijk op de grond zouden staan dan gaan die lieve hondjes er rondjes om draaien en veroorzaken een gordiaanse knoop of trekken de poot op een gegeven moment omver ....
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie