Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokkerig koppelen opgelost!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door heemskerk »

Zoals meerderen had ook ik last van een schokkerige/ klapperende bus bij het op laten komen van de koppeling, vooral en bijna uitsluitend bij koude motor, 131pk/12-2004/105.000km. Vandaag heb ik het tweemassavliegwiel laten vervangen. Wat een verschil! Probleem totaal opgelost. Alhoewel in het verleden het geklapper en gebonk nadat de motor op temperatuur was gekomen nagenoeg verdween merk ik ook nu pas het verschil in rijden, koppelen ect! Ik liep wel eens te klagen dat ik de T5 zoveel zenuwachtiger vond dan m'n vorige T4 en de souplesse totaal miste. Die heb ik nu terug! Wat een wereld van verschil. Ik kan een ieder aanraden om je tweemassavliegwiel te laten controleren wanneer je last hebt van een gemis aan soepel koppelen (en dan bedoel ik niet het koppelen zelf maar het gevoel geen speling te hebben in het aangrijpmoment welke veel te direct was, gebonk en geklapper (vooral) bij een koude motor.

Geen vette plekken op de frictieplaat oid maar een defect mechanisme in het inwendige van het vliegwiel was de oorzaak. Samengevat is niet allen het aangrijpen van de koppeling maar ook het verdere rijden een enorme verbetering geworden. Dit defect vliegwiel gaf ook een tikkend lawaai wat ik altijd aan de tandwieltrein verweet maar nu, na het vervangen blijkt dat het vliegwiel nogal lawaaiig was!
Gebruikersavatar
drikje
Berichten: 208
Lid geworden op: 18 okt 2007, 21:12
Locatie: Hoogezand-Sappemeer

Re: schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door drikje »

:yes dat zijn berichten , maar :nouwatkostdat :knipoog

groet .Drik :driveT5 :T54LIFE
VW Caravelle Highline 180PK DSG- Black Magic.LWB
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door Multivan Generation »

drikje schreef: :nouwatkostdat :knipoog

groet .Drik :driveT5 :T54LIFE
Ik denk niet dat je dat echt voor hem zou willen betalen :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door heemskerk »

Ik weet niet precies wat het wisselen van het tweemassavliegwiel alleen zou moeten kosten. In mijn geval was het in combinatie met de drukgroep, drukgroeplager, koppelingsplaat en vervangen van het stuurhuis en wisselen van schokdempers omdat de boel dan toch al los ligt. Het vliegwiel zelf zit op € 650,- ex meen ik, zonder drukgroep en andere delen. De koppelingsplaat op zich zelf was niet versleten maar het geheel maar ineens aangepakt.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door WouterW »

Je hebt je stuurhuis ook laten vervangen lees ik, wat mankeerde eraan? Zit er zelf ook aan te denken om dat te doen omdat ik met een irritante speling blijf zitten, dat nergens anders dan ín het stuurhuis zelf zit. Weet je toevallig of deze uit-en ingebouwd kan worden met het subframe op z'n plek (zoals bij de t4) of moet het subframe eronderheen?

Hebben ze met het vervangen van het 2mv ook gekeken naar de trillingsdemper op de voorste krukwang? Hiervoor moet de carterpan eraf. Het is hier wel eens aan de orde geweest dat bij een 2mv vervangen deze demper ook vernieuwd hoort te worden.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: schokkerig koppelen opgelost!

Bericht door heemskerk »

WouterW schreef:Je hebt je stuurhuis ook laten vervangen lees ik, wat mankeerde eraan? Zit er zelf ook aan te denken om dat te doen omdat ik met een irritante speling blijf zitten, dat nergens anders dan ín het stuurhuis zelf zit. Weet je toevallig of deze uit-en ingebouwd kan worden met het subframe op z'n plek (zoals bij de t4) of moet het subframe eronderheen?

Hebben ze met het vervangen van het 2mv ook gekeken naar de trillingsdemper op de voorste krukwang? Hiervoor moet de carterpan eraf. Het is hier wel eens aan de orde geweest dat bij een 2mv vervangen deze demper ook vernieuwd hoort te worden.
Ik heb er bijgestaan (en keek ernaar;)) en voorzover ik het kon beoordelen krijg je het stuurhuis er niet onderweg zonder het subframe te demonteren. Voor de reden waarom deze vervangen is moet je mijn andere topic maar even doornemen: viewtopic.php?f=3&t=34156" onclick="window.open(this.href);return false;

Nee, er is geen optische inspectie van deze trillingsdemper op de laatste krukwang gedaan. Het resultaat van de vervanging van het 2mvliegwiel is wel fenomenaal te noemen, veel stabielere loop v/d motor, een bak meer souplesse in het aangrijpen van het koppelmoment, lichtere pedaaldruk welke al niet overdreven waar was en een significant merkbare afname van (ratelend) geluid. Toen het 2mvliegwiel gedemonteerd was de oorzaak van het klapperen en tikken duidelijk herleidbaar doordat met minimale inspanning het dempingsgedeelte in het vliegwiel met twee vingers heen en weer te halen was.
Plaats reactie