Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lampje laadstroom

vragen over de T5
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

lampje laadstroom

Bericht door niels »

Gisteren bij een drempeltje ging spontaan het lampje van de laadstroom branden, en gaat niet meer uit.
Ik heb al een blik onder de motorkap geworpen, maar krijg nergens een riem of dynamo gevonden.
Het is een 128 kw tdi aut. 2007.

Gr. niels.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: lampje laadstroom

Bericht door vaniac »

Je kunt de accuspanning meten bij draaiende motor. Dit moet ongeveer 14,3 volt zijn. Als de spanning duidelijk lager is, levert de dynamo geen laadstroom meer en ligt de oorzaak waarschijnlijk bij de dynamo (kapot of aandrijving defect).
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: lampje laadstroom

Bericht door emil »

bij de 2.5 zit een koppelling wat lijkt op een stuk slang met binnen vertanding
dus een riem zul je niet vinden voor wat betreft de dynamo aandrijving
deze koppelling moet om de 140.000 (????) km vervangen worden dacht ik
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: lampje laadstroom

Bericht door pieters »

Hallo allemaal,

Komt er zeer waarschijnlijk op neer dat je vrijloop koppeling stuk is.
Waarschijnlijk en dat moet je maar even meten laad je dynamo nog wel gewoon.
Misschien kan iemand het mij uitleggen maar waarom er voor de dynamo zon koppeling tussen zit is me niet helemaal duidelijk.

De dynamo zit tegen het blok gemonteerd, er staat ergens op deze site een sub pagina met daarop een tekening waar een en ander wel duidelijk is te zien.
De aandrijving vind plaats door tandwielen, en word niet aangedreven door een poelie en een v snaar.
Een asje met een vrijlooppoelie en een tandwiel steekt inhet blok zeg maar en zo wordt het geheel aangedreven.
Om het geheel aan elkaar te koppelen worden twee tandriempoelies met een omgekeerde tandriem gekoppeld.
De vrijlooppoelie zorgt ervoor dat alleen in de aandrijfrichting een starre verbinding ontstaat.
Naar de andere kant toe kan de dynamo gewoon vrijlopen.

Succes
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: lampje laadstroom

Bericht door niels »

Oorzaak gevonden door plaatselijke dealer; de bevestiging van het tandwieltje op het motorblok was de oorzaak; M10 bout was afgebroken, en het afgebroken stuk gelukkig naar 'buiten' kunnen peuteren en het geheel vernieuwd, dit behoord tevens tot de 180.000km beurt. (km stand nu 130.000km).

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lampje laadstroom

Bericht door Multivan Generation »

Heb je een andere bus gekocht Niels ipv de T4?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: lampje laadstroom

Bericht door niels »

Heb ze allebei, wel goed opgelet.

Gr. Niels.
Plaats reactie