hallo
Bus lekt al geruime tijd een beetje olie.....
na wat zoekwerk gevonden dat er een boet gebroken is waar de turbo op de blok mee geschroefd zit....
hierdoor lekt de olie een beetje uit de terugloop van de turbo....
bestaan er mss aanzicht schema's van de montage van de turbo?? zit op een vervelende plaats om te werken.
kan er een reden zijn dat deze bout breekt??
mvg
Wouter
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
montagebout turbo stuk
Re: montagebout turbo stuk
Hallo Wouter,
Vreemd als er een bout niet aanwezig is. Waar je over praat is inderdaad waar de turbo op het blok gemonteerd zit, het zit vast met drie torx bouten. Deze zijn alleen [redelijk] te benaderen indien met de achterste motorsteun uitbouwt. Het is inderdaad een flink karwijtje. Tussen de turbo en het blok zit een ijzeren pakking.Goed mogelijk dat als er maar twee bouten aanwezig zijn de turbo een beetje schuin gaat zitten waardoor er hiertussen olie lekt. Succes ermee!
mvg, Daan.
Vreemd als er een bout niet aanwezig is. Waar je over praat is inderdaad waar de turbo op het blok gemonteerd zit, het zit vast met drie torx bouten. Deze zijn alleen [redelijk] te benaderen indien met de achterste motorsteun uitbouwt. Het is inderdaad een flink karwijtje. Tussen de turbo en het blok zit een ijzeren pakking.Goed mogelijk dat als er maar twee bouten aanwezig zijn de turbo een beetje schuin gaat zitten waardoor er hiertussen olie lekt. Succes ermee!
mvg, Daan.
Re: montagebout turbo stuk
ik heb besloten van het werk uit te geven aan iemand die er meer van kan dan ik zelf....
ik heb de bus immers nodig "om den broden"
groeten Wouter
ik heb de bus immers nodig "om den broden"
groeten Wouter
Re: montagebout turbo stuk
Hallo Wouter,
Dat er een beetje olie lekt is op zich niet zo heel erg.
Maar als het aan de ingaande kant naar de turbo is zou je zelfs wel een beetje druk kunnen verliezen.
Hierbij kan de smering in het geding komen.
Een warme turbo heel even zonder of te weinig smering en hij is echt stuk.
Een bout vervangen en een pakking vervangen is veel goedkoper, dan een turbo en een bout vervangen.
Succes.
Dat er een beetje olie lekt is op zich niet zo heel erg.
Maar als het aan de ingaande kant naar de turbo is zou je zelfs wel een beetje druk kunnen verliezen.
Hierbij kan de smering in het geding komen.
Een warme turbo heel even zonder of te weinig smering en hij is echt stuk.
Een bout vervangen en een pakking vervangen is veel goedkoper, dan een turbo en een bout vervangen.
Succes.