Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het is toch niet de...turbo??

vragen over de T5
Plaats reactie
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Het is toch niet de...turbo??

Bericht door Mr. T »

Beste Transporter-bezitters,

Mijn T5 van 2003 (2.5 TDI 175PK) heeft sinds kort een probleem. Wanneer ik in de 2e verstelling gas geef (tussen de 2,5 en 3,5 dznd toeren) hoor ik een hoog stillend geluidje van ongeveer een seconde lang. Volgens een vriend is het waarschijnlijk de turbo, maar we weten het niet zeker. Ik ben zelf niet echt technisch. Mijn vraag is: hoe kan ik hier op een efficiente manier er zelf achter komen wat het is? En herkent iemand dit probleem.

Het geluid laat zich dus horen in de 2e versnelling en bij hoge uitzondering in zijn 3, wanneer ik flink op zijn staart trap.
Auto heeft pas 127.000 gelopen, vind het eigenlijk nog te vroeg voor turboproblemen..

Alvast bedank voor jullie reacties!

Mr. T
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Het is toch niet de...turbo??

Bericht door J. Jolliffe »

Als je het zeker wil weten zou je eigenlijk even de turbo moeten bekijken om te voelen of de as speling heeft. Als dit teveel wordt kunnen de schoepen tegen de behuizing aan slijpen met bijbehorend geluid.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Het is toch niet de...turbo??

Bericht door heemskerk »

J. Jolliffe schreef:Als je het zeker wil weten zou je eigenlijk even de turbo moeten bekijken om te voelen of de as speling heeft. Als dit teveel wordt kunnen de schoepen tegen de behuizing aan slijpen met bijbehorend geluid.

En als dat het geval is moet je snel handelen om te voorkomen dat dit slijpsel via de inlaatkant in je blok terechtkomt.....
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Het is toch niet de...turbo??

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Het kan natuurlijk een turbo probleem zijn hoor,
Maar een fluitje wil ook nog wel eens op een lek uitlaatspruitstuk duiden.
Met een sterke zaklamp je uitlaatspruitstuk op de aansluiting met het blok controleren op zwarte plekken geeft dit meestal wel aan.
Bij mij heeft ook het twee massa vliegwiel al wel eens zulke rare piepjes geproduceerd. Ook een soms wel en een soms niet verhaal. Hierbij was ook het schakelen niet meer helemaal fris.

Succes
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Re: Het is toch niet de...turbo??

Bericht door Mr. T »

Bedankt voor jullie nuttige reacties. Onglans is mijn motorsteun afgebroken. Ik zal bij de reparatie hiervan gelijk ook de turbo laten inspecteren.

Ik wil mijn T5 ook een kleine beurt laten geven. Wat moet er dan allemaal gebeuren. Ik weet dat de olie dan ververst wordt en de oliefilter vervangen wordt. Wat komt er nog meer bij kijken?

Nogmaals bedankt voor jullie nuttige reacties.

groetjes...
Plaats reactie