Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Run away diesel
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Run away diesel
Ik had er wel eens van gehoord, maar wist niet precies van de hoed en de rand.
Afgelopen zaterdag in "real live" mee gemaakt en je weet niet wat je overkomt. Gelukkig niet met mijn bus maar er stranden een Renault naast ons. Grote rookwolken en nadat het contact was uitgeschakeld bleef de motor dus gewoon op meer dan volle toeren lopen !posting.php?mode=post&f=2#
Door de rook niet meer te benaderen en ik wist trouwens toch niet wat te doen.
Een paar handige en dappere personen wisten de motor even later te stoppen.
Op internet info gezocht en als jullie van rookwolken houden moet je maar eens op you-tube kijken en zoeken naar run away diesel. Na het lezen van diverse site's weet ik nu ook van de hoed en de rand.
Maar nu de vraag, een van de manieren om in zo'n geval de motor te stoppen is het blokkeren van de lucht inlaat.
Bij sommige moderne dieselmotoren zit daarvoor een electrisch bediende klep in de inlaat v/d Turbo.
Zou zo iets in te bouwen zijn in een T4, en heeft iemand van jullie daar ervaring mee ?
Afgelopen zaterdag in "real live" mee gemaakt en je weet niet wat je overkomt. Gelukkig niet met mijn bus maar er stranden een Renault naast ons. Grote rookwolken en nadat het contact was uitgeschakeld bleef de motor dus gewoon op meer dan volle toeren lopen !posting.php?mode=post&f=2#
Door de rook niet meer te benaderen en ik wist trouwens toch niet wat te doen.
Een paar handige en dappere personen wisten de motor even later te stoppen.
Op internet info gezocht en als jullie van rookwolken houden moet je maar eens op you-tube kijken en zoeken naar run away diesel. Na het lezen van diverse site's weet ik nu ook van de hoed en de rand.
Maar nu de vraag, een van de manieren om in zo'n geval de motor te stoppen is het blokkeren van de lucht inlaat.
Bij sommige moderne dieselmotoren zit daarvoor een electrisch bediende klep in de inlaat v/d Turbo.
Zou zo iets in te bouwen zijn in een T4, en heeft iemand van jullie daar ervaring mee ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Run away diesel
Dat zit er al in als het goed is...
bijvoorbeeld deze:
of deze aan de linkerkant:
dat kleine zwarte potje stuurt een stopklep aan..
Kijk maar eens in je auto onder de motorkap..
bijvoorbeeld deze:
of deze aan de linkerkant:
dat kleine zwarte potje stuurt een stopklep aan..
Kijk maar eens in je auto onder de motorkap..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00
Re: Run away diesel
Gewoon in z'n 5 zetten en de koppeling vlot op laten komen met de andere voet op de rem. Ik zou zelf niet onder de kap gaan prutsen terwijl je het relatief veilig kunt oplossen.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Run away diesel
Ook een 1,9d kan op hol slaan hoor . Iedere diesel kan dat ... Ik heb het ooit gehad met een 1,6d uit een Golf 1 : ik reed op de snelweg rustig 110km/u , begint dat ding ineens te sleuren ! zomaar richting 140-150km/u , en een rookgordijn erachter , niet normaal. Dan maar op de pechstrook gezet , in 4e versnelling en de rem ingedrukt om de motor zo tot stilstand te dwingen.jan2009 schreef:Pfff , horror !
Heb er ook maar even snel iets over zitten lezen , bedankt TS
Denk dat je al blij ben dat je je bussie enigzins onder controle op een rustige plek kan krijgen als dat gebeurt
Daarna ga je weer verlangen naar de 1,9 D , lekker simpel zonder fratsen Of toch maar een benzine uitvoering.
Daarna gewoon de carterventilatiepijp van het inlaatspruitstuk losgemaakt en gewoon los laten hangen , zodat hij vrij kon "blazen" . Heb er zo nog een tijd kunnen mee verder rijden .
Eens de carterventilatiepijp los is van het inlaattraject , kan de motor bijna niet meer op hol slaan . (want die carterdampen zijn net de oorzaak van het op hol slaan)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Re: Run away diesel
@ Multivan,
Als de motorkap die klep aan de voorkant is heb ik daar al onder gekeken.
Alleen weet ik niet altijd waar al die draadjes en slangetjes voor zijn.
Op deze website onderstaand schema gevonden.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En daarin kon ik geen klep vinden die de inlaat af kan sluiten, dus ook niet hoe die bedient wordt
Misschien dat het verschild per motortype. Mijn bus is uitgerust met een AJT
De andere optie's zoals het stoppen dmv carter ontluchting loshalen of dmv de versnellingsbak zijn nu wel bekend bij mij.
Hopelijk heb ik die kennis nooit meer nodig
Als de motorkap die klep aan de voorkant is heb ik daar al onder gekeken.
Alleen weet ik niet altijd waar al die draadjes en slangetjes voor zijn.
Op deze website onderstaand schema gevonden.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En daarin kon ik geen klep vinden die de inlaat af kan sluiten, dus ook niet hoe die bedient wordt
Misschien dat het verschild per motortype. Mijn bus is uitgerust met een AJT
De andere optie's zoals het stoppen dmv carter ontluchting loshalen of dmv de versnellingsbak zijn nu wel bekend bij mij.
Hopelijk heb ik die kennis nooit meer nodig
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Run away diesel
Ik ken het fenomeen
ooit eens een leuk filmpje tegen gekomen op joubuis
ooit eens een leuk filmpje tegen gekomen op joubuis
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: Run away diesel
Ik heb het een jaar of 8 terug meegemaakt met een ford transit.
Je schrikt wel even als je die rookpluimen achter je ziet en als je het gas los denkt te laten.
Vol op de rem gaan staan en verder overal afblijven is de enigste manier om de schade te beperken.
Je schrikt wel even als je die rookpluimen achter je ziet en als je het gas los denkt te laten.
Vol op de rem gaan staan en verder overal afblijven is de enigste manier om de schade te beperken.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Run away diesel
@ Peter 1154,
hier zou die moeten zitten bij een AJT
hier zou die moeten zitten bij een AJT
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Run away diesel
Ja en Jajan2009 schreef:Gaat die klep dan ook dicht als je het kontakt uitzet?
Daarbij ook nog grote kans dat die klep helemaal niet meer goed afsluit bij iemand die al vele duizenden kilometers rondrijdt zonder egr plaatje ? en zwaar vervuild is ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Re: Run away diesel
@ Multivan,
Bedankt voor je informatie tot zo ver.
Na je eerste reactie had ik idd die klep die je nu op je foto aanwijs gevonden.
Vertrouw er dus op dat het zal werken en als die niet dicht gaat door vervuiling oid dan maar de "versnellingsbak" truc.
Bedankt voor je informatie tot zo ver.
Na je eerste reactie had ik idd die klep die je nu op je foto aanwijs gevonden.
Vertrouw er dus op dat het zal werken en als die niet dicht gaat door vervuiling oid dan maar de "versnellingsbak" truc.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Run away diesel
die klep is toch pas bij bouwjaar 2001 gekomen??? volgens mij heeft de TDI daarvoor nog geen stopklep bij een ACV motor.
Re: Run away diesel
of onder het linkervoorwiel het plastic aftap dopje uit de filter draaien dan is het zo gebeurd gassen als die geen Diesel meer krijgt.J. Jolliffe schreef:Gewoon in z'n 5 zetten en de koppeling vlot op laten komen met de andere voet op de rem. Ik zou zelf niet onder de kap gaan prutsen terwijl je het relatief veilig kunt oplossen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Run away diesel
De vraagsteller had een AJT motorrepelsteeltje schreef:die klep is toch pas bij bouwjaar 2001 gekomen??? volgens mij heeft de TDI daarvoor nog geen stopklep bij een ACV motor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...