Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Utrecht - Kathmandu
Utrecht - Kathmandu
Hoi! Over anderhalve maand vertrek ik richting Nepal met mijn zojuist aangeschafte T4 1.9D uit '93 (220K op de teller). De route gaat langs Turkije, Iran, Pakistan en India. Eenmaal in Nepal wil ik de bus aan een lokale stichting doneren. Ik weet niet zoveel van VW. Had ooit eens een kever, maar da's nogal andere techniek ;) Dus ik zou graag jullie advies willen.
* Wat voor reserveonderdelen zouden jullie meenemen op zo'n reis? Speciaal gereedschap? Ik denk dat er onderweg overal wel VW garages te vinden zijn, maar het kan vast geen kwaad een paar kritische onderdelen vast mee te nemen.
* Waar zou ik verder nog rekening mee moeten houden, gegeven hoge temperaturen (40+ graden in Pakistan), ijle lucht (Nepal, paar kilometer hoog) en slechte wegen?
* Met plankgas krijg ik hem net tegen de 120 aan. Is dat normaal voor de 45KW uitvoering? En kan ik hem nog "opvoeren". Het is natuurlijk wel een oud beestje.
Hij lijkt verder prima in orde, behalve een kapotte achterschokdemper. Is het gevaarlijk (afgezien van een beetje gestuiter) als ik die niet vervang, op hobbelige wegen in India?
Verder zoek ik ook nog een paar oude reservewielen. Als iemand nog wat heeft liggen ;)
Bedankt voor jullie advies!
Willem
* Wat voor reserveonderdelen zouden jullie meenemen op zo'n reis? Speciaal gereedschap? Ik denk dat er onderweg overal wel VW garages te vinden zijn, maar het kan vast geen kwaad een paar kritische onderdelen vast mee te nemen.
* Waar zou ik verder nog rekening mee moeten houden, gegeven hoge temperaturen (40+ graden in Pakistan), ijle lucht (Nepal, paar kilometer hoog) en slechte wegen?
* Met plankgas krijg ik hem net tegen de 120 aan. Is dat normaal voor de 45KW uitvoering? En kan ik hem nog "opvoeren". Het is natuurlijk wel een oud beestje.
Hij lijkt verder prima in orde, behalve een kapotte achterschokdemper. Is het gevaarlijk (afgezien van een beetje gestuiter) als ik die niet vervang, op hobbelige wegen in India?
Verder zoek ik ook nog een paar oude reservewielen. Als iemand nog wat heeft liggen ;)
Bedankt voor jullie advies!
Willem
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Utrecht - Kathmandu
Wat een uitdaging :klappen
rij eens op een hobbelige zandweg om de vering/ophanging te controleren.
De Veluwe is dichtbij.
Egbert
rij eens op een hobbelige zandweg om de vering/ophanging te controleren.
De Veluwe is dichtbij.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Utrecht - Kathmandu
Beste Willem,
Ik heb nog 4 wielen (dus inclusief velgen) liggen met heel redelijk profiel die je gratis mag ophalen, ik woon in Den Haag.
Met mijn vorige busje (waar deze wielen van af komen) was een Westfalia camper met een 1.9 TD motor.
Daarmee haalde ik makkelijk 130. En dan zat er een zwaar camper interieur in.
Dus die 120 van jou baren mij een beetje zorgen voor zo'n verre tocht.
Maar ik ben geen techneut.
En inderdaad, wat een uitdaging.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik heb nog 4 wielen (dus inclusief velgen) liggen met heel redelijk profiel die je gratis mag ophalen, ik woon in Den Haag.
Met mijn vorige busje (waar deze wielen van af komen) was een Westfalia camper met een 1.9 TD motor.
Daarmee haalde ik makkelijk 130. En dan zat er een zwaar camper interieur in.
Dus die 120 van jou baren mij een beetje zorgen voor zo'n verre tocht.
Maar ik ben geen techneut.
En inderdaad, wat een uitdaging.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Utrecht - Kathmandu
Zo das een aardige afstand, heb je nog een goed doel waar je het voor doet en zodoende mensen je sponsoren & het goede doel? Succes zijn maar weinig mensen die dit soort dingen kunnen en durven ondernemen heel mooi verhaal heb je de rest van je leven
wat zou ik meenemen,
wat extra wielbouten
setje ruitenwissers
vacuumslang(?)
wat maten slangenklemmen + goede diameter pijpjes om een geknapte slangen te repareren
Tank losse diesel
Koelvloeistof
Olie
v-snaar
zekeringen
multimeter
lampjes
2 sleutels 1 om je nek
demper zou ik gewoon vervangen, setje extra veren mee (2de hands ofzo)
Weet zeker dat er nog meer komt van de andere forummers
wat zou ik meenemen,
wat extra wielbouten
setje ruitenwissers
vacuumslang(?)
wat maten slangenklemmen + goede diameter pijpjes om een geknapte slangen te repareren
Tank losse diesel
Koelvloeistof
Olie
v-snaar
zekeringen
multimeter
lampjes
2 sleutels 1 om je nek
demper zou ik gewoon vervangen, setje extra veren mee (2de hands ofzo)
Weet zeker dat er nog meer komt van de andere forummers
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Utrecht - Kathmandu
Dat laatse zeker doen als het al niet gebeurd is, je hebt er de km-stand voor dat ze kapot gaan.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Utrecht - Kathmandu
Ik zou hem zo hoog mogelijk vanaf de grond gezien zetten.
Schokdempers vervangen en dan voor de zwaarste en sterkste die je kunt vinden.
Ook zou ik er over nadenken om je bagage in boxen te doen en met degelijke spanbanden vast te zetten.
En verder een paar setjes goede banden met een hoge zijwang, en stalen velgen met extra wielbouten.
De rest is hierboven al wel besproken.
Vloeistoffen extra lijkt me wel logisch, en ook extra filters voor lucht, interieur en brandstof en motorolie..
Laat de olie en alle andere zaken ook alvast in nederland vervangen.
Let ook op de koeling en misschien wel thermostaat preventief vervangen en radiateur ook..
Veel succes,
maar anderhalve maand om je busje te leren kennen, lijkt mij wat kort
Oja extra reserve veren, bijvoorbeeld brijne of roze kleurmarkering.
Zie te koop...gedeelte van dit forum
Schokdempers vervangen en dan voor de zwaarste en sterkste die je kunt vinden.
Ook zou ik er over nadenken om je bagage in boxen te doen en met degelijke spanbanden vast te zetten.
En verder een paar setjes goede banden met een hoge zijwang, en stalen velgen met extra wielbouten.
De rest is hierboven al wel besproken.
Vloeistoffen extra lijkt me wel logisch, en ook extra filters voor lucht, interieur en brandstof en motorolie..
Laat de olie en alle andere zaken ook alvast in nederland vervangen.
Let ook op de koeling en misschien wel thermostaat preventief vervangen en radiateur ook..
Veel succes,
maar anderhalve maand om je busje te leren kennen, lijkt mij wat kort
Oja extra reserve veren, bijvoorbeeld brijne of roze kleurmarkering.
Zie te koop...gedeelte van dit forum
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Utrecht - Kathmandu
Bij een oud busje zoals jouw '93-er , zou het wel eens kunnen dat je radiator aardig dichtgeslibt zit met oxidatie,vliegen,vuil ,enz...
Ik zou dat zéker controleren , grille wegnemen , en radiator reinigen zodat de rijwind er goed vlot doorheen kan , en zo de radiator goed kan koelen .
Wat bij die leeftijd ook vaak voorkomt is dat de verstelbare lamellen aan de achterkant van de radiator beginnen vast te zitten , en nog slechts gedeeltelijk (of zelfs niet meer) open gaan.
Ik zou aanraden om het bi-metaal tussen de beide ventilatoren te verwijderen , de lamellenringen manueel helemaal open te draaien , en ze dan vast te zetten met bvb spanbandjes (tie-ribs) zodat ze altijd blijven openstaan .
De bouten waarmee de schokdempers vast zitten , kunnen door de jaren heen stevig vast komen te zitten , vooral bij de achterste schokdempers , de bovenste bout zit door het chassis heen . Die durven nogal eens vastroesten , lastige klus om ze dan los te krijgen .
Ik zou aanraden al die bouten/moeren (ook de wielbouten) voor je vertrek al eens los te maken , in te vetten , en terug te monteren (of indien nodig te vervangen) .
Als je dan ergens langs de weg staat , krijg je tenminste alles vlotjes los.
Ik zou dat zéker controleren , grille wegnemen , en radiator reinigen zodat de rijwind er goed vlot doorheen kan , en zo de radiator goed kan koelen .
Wat bij die leeftijd ook vaak voorkomt is dat de verstelbare lamellen aan de achterkant van de radiator beginnen vast te zitten , en nog slechts gedeeltelijk (of zelfs niet meer) open gaan.
Ik zou aanraden om het bi-metaal tussen de beide ventilatoren te verwijderen , de lamellenringen manueel helemaal open te draaien , en ze dan vast te zetten met bvb spanbandjes (tie-ribs) zodat ze altijd blijven openstaan .
De bouten waarmee de schokdempers vast zitten , kunnen door de jaren heen stevig vast komen te zitten , vooral bij de achterste schokdempers , de bovenste bout zit door het chassis heen . Die durven nogal eens vastroesten , lastige klus om ze dan los te krijgen .
Ik zou aanraden al die bouten/moeren (ook de wielbouten) voor je vertrek al eens los te maken , in te vetten , en terug te monteren (of indien nodig te vervangen) .
Als je dan ergens langs de weg staat , krijg je tenminste alles vlotjes los.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Utrecht - Kathmandu
Hartelijk dank voor alle reacties! Genoeg input voor een paar leuke klusweekenden. En.. anderhalve maand om alles over T4 te leren is inderdaad kort, maar ik verwacht onderweg ook nog een hoop te leren
Waar halen jullie je onderdelen (zoals luchtfilters)? Bij een VW dealer of de Brezan of een handige site? Ik sleutel al enige jaren aan een oude Landrover en daarvoor kun je vrijwel alles online bestellen (paddockspares), superhandig.
Waar halen jullie je onderdelen (zoals luchtfilters)? Bij een VW dealer of de Brezan of een handige site? Ik sleutel al enige jaren aan een oude Landrover en daarvoor kun je vrijwel alles online bestellen (paddockspares), superhandig.
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: Utrecht - Kathmandu
Kathmandu zo zo..... heeft een 1.9 van die leeftijd ook een distributie ...dan zou ik die ook even nakijken als het al niet gebeurd is anders word het in Turkye misschien al een Kippenhok die hebben ze graag daar....vitale en zwakke punten worden al genoemd en daar doe ik er ook een paar bij ......Waterslangen ....bescherm jezelf en de bus tegen de zon daar dus veel isolatie voor de ruiten en een ventilator is ook geen luxe ...zag er pas een bij van Cranenbroek http://www.vancranenbroek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in .....:Budel-Dongen-Landgraaf-Opglabbeek-Schijndel je krijgt er wel eens een folder van in de bus ..die ventilator van dit type (weliswaar made in china) heeft mij 22 jaar lang gediend en goede kwaliteit op 12 voltgebruikt ook niet veel stroom ...en heerlijk verkoelend ...en je kan m aan het plafond schroeven roteerd en heeft een ijzeren beschermkap ..
Heb je een trekhaak aan die T4 dan een goedkope aanhanger zoeken niet als te groot met deksel waar je al die onderdelen in kan doen ook handig voor die mensen daar...als ze een monteur hebben tenminste en kan je zelf goed slapen in de bus met een matras erin hou je voor jezelf en wie er misschien nog meereist ook nog wat ruimte over...zie ze wel eens met een houten wiel rijden op een vw haha maar het kan voor nood ....
Wens je een behouden vaart en neem je mobieltje mee ...en oplader natuurlijk ...op 12 v
Groet Bentdi
Oh ja in gouda hebben ze ook een landrover winkel
BUDGET-PARTS B.V.
Kampenringweg 13
2803 PE Gouda
Tel.: 0182-698939
Fax.: 0182-698575
E-mail: info@budget-parts.nl
De openingstijden in Gouda zijn:
Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur
Zaterdag van 10.00 uur tot 15.00 uur
Klik hier voor een kaart naar onze locatie in Gouda.
BUDGET-PARTS-NOORD B.V.
Het Gangboord 4C
9206 BJ Drachten
Tel.: 0512-539460
Fax.: 0512-539652
E-mail: drachten@budget-parts.nl
De openingstijden in Drachten zijn: (Vanaf 6 Februari 2012 is de vestiging in Drachten ook op maandag geopend van 09.00 uur tot 17.30 uur)
Dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur
Zaterdag van 09.00 uur tot 14.00 uur
Heb je een trekhaak aan die T4 dan een goedkope aanhanger zoeken niet als te groot met deksel waar je al die onderdelen in kan doen ook handig voor die mensen daar...als ze een monteur hebben tenminste en kan je zelf goed slapen in de bus met een matras erin hou je voor jezelf en wie er misschien nog meereist ook nog wat ruimte over...zie ze wel eens met een houten wiel rijden op een vw haha maar het kan voor nood ....
Wens je een behouden vaart en neem je mobieltje mee ...en oplader natuurlijk ...op 12 v
Groet Bentdi
Oh ja in gouda hebben ze ook een landrover winkel
BUDGET-PARTS B.V.
Kampenringweg 13
2803 PE Gouda
Tel.: 0182-698939
Fax.: 0182-698575
E-mail: info@budget-parts.nl
De openingstijden in Gouda zijn:
Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur
Zaterdag van 10.00 uur tot 15.00 uur
Klik hier voor een kaart naar onze locatie in Gouda.
BUDGET-PARTS-NOORD B.V.
Het Gangboord 4C
9206 BJ Drachten
Tel.: 0512-539460
Fax.: 0512-539652
E-mail: drachten@budget-parts.nl
De openingstijden in Drachten zijn: (Vanaf 6 Februari 2012 is de vestiging in Drachten ook op maandag geopend van 09.00 uur tot 17.30 uur)
Dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.30 uur
Zaterdag van 09.00 uur tot 14.00 uur
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: Utrecht - Kathmandu
gwillem schreef:Hoi! Over anderhalve maand vertrek ik richting Nepal met mijn zojuist aangeschafte T4 1.9D uit '93 (220K op de teller). De route gaat langs Turkije, Iran, Pakistan en India. Eenmaal in Nepal wil ik de bus aan een lokale stichting doneren
Hallo Gwillem.
Kan men je niet volgen via internet media hoe de reis verloopt en dan nog eens met een paar mooie foto's erbij?
Niet iedereen heeft er tijd voor om de thuisblijvers op de hoogte te houden van een indrukkende reis.
Maar kan misschien weleens van toepassing zijn dat mocht er iets " technisch" gebeuren aan je T4 klaar staat met raad en daad.
Een mooi gebaar aan de inwoners van Nepal en een goede behouden reis wens ik je bij deze tocht.
Richard
Re: Utrecht - Kathmandu
Hoi,
Ik wel ervaring met een tochtje door bar land (sahara, west-afrika, zuid india op een enfield enzo), maar dan niet met een VW
Eigenlijk kun je alles van die bus onderweg wel kopen. Ik heb zelfs barrels van T3's zien rijden in de Thar-desert (pakistan-India-
Het belangrijkste staat hierboven allemaal. Ga op pad met een "gezonde auto"
Het allerbelangrijkste volgens mij: goede waterfilters voor jezelf
ik adviseer een tank van minmaal 100 liter en een filter met sediment en koolstoffilter. Daarna een uv (bijvoorbeeld Wyckomar) reiniger. Je auto kan altijd verder, met buik-typhus gaat dat wat lastiger. (en vacinatie werkt niet altijd ;-)
Als je een mobiel waterfilter overweegt denk dan aan Katadyn.
Onderdelen: Zoals ik al zei: een gezonde auto begint met een gezond lichaam.
Het meest heb ik ooit gehad aan een doos met gelderse worsten. Vacuum verpakt.
Daarmee midden in op de Tanez-ruft route een stukke radiator gekocht / geruild.
En in the end... zorg gewoon dat je terug komt.
De T4 waar ik nu in rij is naar China geweest, terug in een container, niet door mij, maar door een fietsclub die een rondje wilden fietsen. Allemaal trug gekomen, hadden 200 liter watertank, 2 hulpaccus, waterfiltes, een centrifuge en goed eten meegenomen.
Veel succes,
Ik wel ervaring met een tochtje door bar land (sahara, west-afrika, zuid india op een enfield enzo), maar dan niet met een VW
Eigenlijk kun je alles van die bus onderweg wel kopen. Ik heb zelfs barrels van T3's zien rijden in de Thar-desert (pakistan-India-
Het belangrijkste staat hierboven allemaal. Ga op pad met een "gezonde auto"
Het allerbelangrijkste volgens mij: goede waterfilters voor jezelf
ik adviseer een tank van minmaal 100 liter en een filter met sediment en koolstoffilter. Daarna een uv (bijvoorbeeld Wyckomar) reiniger. Je auto kan altijd verder, met buik-typhus gaat dat wat lastiger. (en vacinatie werkt niet altijd ;-)
Als je een mobiel waterfilter overweegt denk dan aan Katadyn.
Onderdelen: Zoals ik al zei: een gezonde auto begint met een gezond lichaam.
Het meest heb ik ooit gehad aan een doos met gelderse worsten. Vacuum verpakt.
Daarmee midden in op de Tanez-ruft route een stukke radiator gekocht / geruild.
En in the end... zorg gewoon dat je terug komt.
De T4 waar ik nu in rij is naar China geweest, terug in een container, niet door mij, maar door een fietsclub die een rondje wilden fietsen. Allemaal trug gekomen, hadden 200 liter watertank, 2 hulpaccus, waterfiltes, een centrifuge en goed eten meegenomen.
Veel succes,
Life's no monkey business.........
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: Utrecht - Kathmandu
Aanvulling!
Verbanddoos/kraaltjes/spiegeltjes/chocoladerepen/paracetamol.
Maar alle gekheid op een stokje.
Dit is een heel avondtuur dit lees je niet altijd op wjw.
Ik wens je(jullie) een goede reis en kom weer heelhuids terug.
Groet Ron.
Verbanddoos/kraaltjes/spiegeltjes/chocoladerepen/paracetamol.
Maar alle gekheid op een stokje.
Dit is een heel avondtuur dit lees je niet altijd op wjw.
Ik wens je(jullie) een goede reis en kom weer heelhuids terug.
Groet Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: Utrecht - Kathmandu
hallo mijn vorige t4 1.9 D hield de 145 makkelijk zonder lading alleen in de bergen was hijn te licht en verloor veel kracht
verder perfect ik heb hem weggedaan met 765000 km op de teller omdat de karosserie slecht was maar motorisch geen problemen
verder perfect ik heb hem weggedaan met 765000 km op de teller omdat de karosserie slecht was maar motorisch geen problemen
groeten uut hoogkerk