Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hoeveel ampere voor een accu
hoeveel ampere voor een accu
mijn accu laat mij een beetje in de steek met deze kou
nu zat ik effe op internet te kijken naar een andere maar
als ik op verschilende sites kijk voor mijn t4 syncro 2.4 d uit 97 dan zegt de ene site 62 a
en een andere 70 tot 120 a (verschilende merken)
er zit nu een 90 a in van varta
wat is het verschil en kan een hoger of lager ampere kwaad
en helpt het nog als ik mijn oude accu er uit haal en oplaad of is hij gewoon op
zit er al zeker 5 jaar in
nu zat ik effe op internet te kijken naar een andere maar
als ik op verschilende sites kijk voor mijn t4 syncro 2.4 d uit 97 dan zegt de ene site 62 a
en een andere 70 tot 120 a (verschilende merken)
er zit nu een 90 a in van varta
wat is het verschil en kan een hoger of lager ampere kwaad
en helpt het nog als ik mijn oude accu er uit haal en oplaad of is hij gewoon op
zit er al zeker 5 jaar in
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: hoeveel ampere voor een accu
Een lichtere accu plaatsen als er nu in zit zou ik niet doen. Een zwaardere van bv 100Ah zal geen probleem zijn.
Of je huidige accu op is is uiteraard vanaf de PC niet te bepalen. Als eerste een eenvoudige test met een voltmeter zegt al iets. Minder als 12,6 Volt dan is ie of op of niet goed opgeladen.
Hoe lang staat de bus stil sinds de laatste keer volledig opgeladen?
Of je huidige accu op is is uiteraard vanaf de PC niet te bepalen. Als eerste een eenvoudige test met een voltmeter zegt al iets. Minder als 12,6 Volt dan is ie of op of niet goed opgeladen.
Hoe lang staat de bus stil sinds de laatste keer volledig opgeladen?
Groeten van Wim
Re: hoeveel ampere voor een accu
rij je korte stukkies dan ff opladen thuis
rij je lange stkken , en hij start dan slecht een nieuwe
zelfde amp
rij je lange stkken , en hij start dan slecht een nieuwe
zelfde amp
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: hoeveel ampere voor een accu
hij staat door de weeks vaak stil en in het weekend rijden we wel
probeer geen kleine stukjes maar minimaal 15 km te rijden met deze kou
laatste keer starte hij bij de tweede keer proberen maar niet meteen
dus na een 2 a3 sec na dat lege accu geluid ,zeg maar
probeer geen kleine stukjes maar minimaal 15 km te rijden met deze kou
laatste keer starte hij bij de tweede keer proberen maar niet meteen
dus na een 2 a3 sec na dat lege accu geluid ,zeg maar
Re: hoeveel ampere voor een accu
15 km is kort, dus ff goed opladen(deze kou doet veel met accu,s he)
bij voortdurende problemen toch maar een nieuwe aanschaffen
ik heb met de nieuwjaarsmeeting een accu 90 amp overgenomen en heb nu geen problemen oude accu staat onder stroom voor in het geval dat
bij voortdurende problemen toch maar een nieuwe aanschaffen
ik heb met de nieuwjaarsmeeting een accu 90 amp overgenomen en heb nu geen problemen oude accu staat onder stroom voor in het geval dat
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: hoeveel ampere voor een accu
oke ik weet genoeg
ga hem bij laden en als dat niks word komt er een nieuwe 90 amp
in
allemaal bedankt voor de snelle reactie
ga hem bij laden en als dat niks word komt er een nieuwe 90 amp
in
allemaal bedankt voor de snelle reactie
Re: hoeveel ampere voor een accu
70 amp is dacht ik standaard voor een ACV (102pk tdi). Heb zelf in mijn vorige een 74amp gehad, en nu een 80amp !!
90 of 100 is goed, maar als je niets bijzonders in de auto hebt, dus weinig belasting van je accu vraagt is het wel erg duur om zomaar te doen, let wel, als je een camper hebt, is het een stuk logischer om een zwaardere accu te nemen.
Denk dat het belangrijkste toch het merk is (en daar zal zeker niet iedereen mee eens zijn ben ik bang), heb namelijk laatste jaren altijd VARTA gekocht, en nog nooit daarmee problemen gehad, dit in tegenstelling met een aantal goedkopere merken !!
90 of 100 is goed, maar als je niets bijzonders in de auto hebt, dus weinig belasting van je accu vraagt is het wel erg duur om zomaar te doen, let wel, als je een camper hebt, is het een stuk logischer om een zwaardere accu te nemen.
Denk dat het belangrijkste toch het merk is (en daar zal zeker niet iedereen mee eens zijn ben ik bang), heb namelijk laatste jaren altijd VARTA gekocht, en nog nooit daarmee problemen gehad, dit in tegenstelling met een aantal goedkopere merken !!
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: hoeveel ampere voor een accu
de dikste erin stoppen die erin past (dat is 100A) als die later 6.7 jaar is en die wordt wat minder
dan kun je met die van 100A nog altijd een tijd langer doen dan met die van 74A
dan kun je met die van 100A nog altijd een tijd langer doen dan met die van 74A
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: hoeveel ampere voor een accu
ik heb ook een 100a
paste er zo in, en heeft geneog power.
ik heb liever wat power op reserve.
paste er zo in, en heeft geneog power.
ik heb liever wat power op reserve.
Re: hoeveel ampere voor een accu
Helaas werkt het niet zo dat een zwaardere accu een langere levensduur garandeert. Dit is alleen het geval als je teveel vermogen vraagt van een te lichte accu. In een camper zal een zwaardere zeker aan te raden zijn, maar in een gewone eigenlijk juist niet, je belast dan eigenlijk de accu juist te weinig, waardoor hij eerder kapot gaat. Daarbij wel vermeldend dat huidige accus daar veel beter tegenkunnen.
Vergis je sowieso niet, 100amp klinkt leuk, maar dat is niet je start-vermogen, die ligt veel lager. Je kan echt veel beter een goede lichte accu nemen,dan een zware baggeraccu.
Ik draai met 80amp in een acv met airco,en drie zware versterkers zonder problemen, voorheen 5jaar een 74amp gehad ook tot de verkoop totaal geen probleem!!
Vergis je sowieso niet, 100amp klinkt leuk, maar dat is niet je start-vermogen, die ligt veel lager. Je kan echt veel beter een goede lichte accu nemen,dan een zware baggeraccu.
Ik draai met 80amp in een acv met airco,en drie zware versterkers zonder problemen, voorheen 5jaar een 74amp gehad ook tot de verkoop totaal geen probleem!!
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: hoeveel ampere voor een accu
Ik plaats in al mijn T4 (en T5) ook steeds meteen een zo groot mogelijke accu (100A) .
Met dat standaard accu'tje heb je immers niks "op reserve" , wanneer ik in het donker met de verlichting aan ,de radio aardig wat volume laat geven , dan "knipperen" de koplampen al snel mee met de muziek (dat was het geval zowel bij mijn vorige T4 , als bij mijn huidige T5) . Met de zwaardere 100A (YUASA) batterij heb ik dat niet . Ik gebruik al jaren Yuasa batterijen naar volle tevredenheid . Prijs/kwaliteit verhouding is veel beter dan bvb een Varta of zo vind ik.
Met die kleine standaard accu lijkt hij ook te starten "tegen zijn zin" , hij start steeds wel , maar rustig aan . Met de grotere accu heeft hij veel meer zin om te starten .
En zeker bij stevige vriestemperaturen heb je bij een grotere batterij toch net even wat meer "reserve" .
Met dat standaard accu'tje heb je immers niks "op reserve" , wanneer ik in het donker met de verlichting aan ,de radio aardig wat volume laat geven , dan "knipperen" de koplampen al snel mee met de muziek (dat was het geval zowel bij mijn vorige T4 , als bij mijn huidige T5) . Met de zwaardere 100A (YUASA) batterij heb ik dat niet . Ik gebruik al jaren Yuasa batterijen naar volle tevredenheid . Prijs/kwaliteit verhouding is veel beter dan bvb een Varta of zo vind ik.
Met die kleine standaard accu lijkt hij ook te starten "tegen zijn zin" , hij start steeds wel , maar rustig aan . Met de grotere accu heeft hij veel meer zin om te starten .
En zeker bij stevige vriestemperaturen heb je bij een grotere batterij toch net even wat meer "reserve" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: hoeveel ampere voor een accu
Zal ook zeker niet beweren dat het "fout"is om een grote accu te plaatsen , maar het is zeker niet per definitie beter, dat is alles wat ik ermee wil zeggen Het kan namelijk gewoon zonde zijn van het geld, zit namelijk toch wel een aardig prijsverschil in, die in sommige gevallen totaal nergens in teruggevonden kan worden.
Ik denk dat de gebruiker zelf moet bepalen of hij het extra vermogen gaat gebruiken, als je inderdaad harde muziek met licht aan alleen op de accu gaat gebruiken (raad sowieso aan om daarbij een condensator te gebruiken, maar dat geheel ter zijde) is het inderdaad raadzaam om een zware accu te gebruiken, en zo zijn er veel meer gevallen te bedenken. Ben je een "gewone" rijder, kan je wel een klein beetje overcapaciteit nemen, maar teveel gaat dan alleen maar averechts werken.
Als je geen extreme versterkers heb draaien, geen kampeer artikelen erin heb zitten of andere dingen die veel van je accu / dynamo vragen, zou ik echt een 70amp aanraden, met als max misschien 80amp. Wel kan je altijd kijken naar het "startcapaciteit"van de accu, dan gaat de auto inderdaad een stuk lekkerder en makkelijker starten
Ik denk dat de gebruiker zelf moet bepalen of hij het extra vermogen gaat gebruiken, als je inderdaad harde muziek met licht aan alleen op de accu gaat gebruiken (raad sowieso aan om daarbij een condensator te gebruiken, maar dat geheel ter zijde) is het inderdaad raadzaam om een zware accu te gebruiken, en zo zijn er veel meer gevallen te bedenken. Ben je een "gewone" rijder, kan je wel een klein beetje overcapaciteit nemen, maar teveel gaat dan alleen maar averechts werken.
Als je geen extreme versterkers heb draaien, geen kampeer artikelen erin heb zitten of andere dingen die veel van je accu / dynamo vragen, zou ik echt een 70amp aanraden, met als max misschien 80amp. Wel kan je altijd kijken naar het "startcapaciteit"van de accu, dan gaat de auto inderdaad een stuk lekkerder en makkelijker starten
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: hoeveel ampere voor een accu
heb de accu aan de lader gehangen en die gaf aan dat hij nog driekwart vol was
hij is nu verder opgeladen en is helemaal vol
ik denk dat het matige starten toch ook komt door de felle vrieskoude en meerdere dagen niet mee rijden
ga het morgen weer eens proberen
hij is nu verder opgeladen en is helemaal vol
ik denk dat het matige starten toch ook komt door de felle vrieskoude en meerdere dagen niet mee rijden
ga het morgen weer eens proberen