Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag mbt 2e accu standkachel

vragen over de T5
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door ozkaynar »

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn standkachel en 2e accu. Afgelopen vorst deed mijn standkachel het niet meer. Werkte 7 min en sprong dan uit. Vandaag naar de dealer gebracht en wat meetingen gedaan. Standkachel gaf aan lage accuspanning met diagnose apparaat. Gemeten en accu gaf 11.4 v aan. Met kachel aan 10,5, met motor aan 13,4. Dealer wil de acuu aan de lader hangen voor 24 uur en denkt dat daarmee het probleem is verholpen. Ik zelf heb daar nietzoveel vertrouwen in, omdat ik denk dat de een dynamo voldoende kracht geeft om hetzelf op te laden.

Mijn vraag is: is nu de accu stuk? Auto is multivan highline bj 10-10.
Of heeft de dynamo niet voldoende kracht om zelf op te laden als accu helemaal leeg is.

Mvg,
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Donald4Motion »

Lijkt mij een erg korte accu levensduur.
Is de dynamo niet te meten?
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door ozkaynar »

Dynamo is goed denk ik, want als de motor loopt springt het voltage naar 13.4 v.
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Heb ik ook na veel korte ritjes en veelvuldig gebruik van de standkachel.
Als je de start accu onder lading zet wordt de tweede accu meegeladen.
De start accu wordt als eerste opgeladen.
Er zit ook een relais tussen daardoor kan de standkachel de start accu niet leeg trekken.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Wim T4 935 »

ozkaynar schreef:Dynamo is goed denk ik, want als de motor loopt springt het voltage naar 13.4 v.
Ik denk niet dat dat toereikend is, volgens mij is dat tijdens opladen aan de lage kant. 13,8 - 14,2 Volt is een reële waarde bij mijn weten.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
jayvw
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 okt 2009, 16:13
Locatie: Belgie

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door jayvw »

had ik ook mijne was van 2008 en eind 2010 kapot batterij ziet erg af door veelvuldig volledig leegtrekken en dikwijls slechts gedeeltelijk weer op te laden nieuwe batterij(+/- 150 euro voor 95Ah) en 't is weer oké voor een jaar of 2. Succes ermee

groeten
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

De dealer heeft gelijk om je accu op de lader te hangen.
Daarna weet je zeker of de accu nog goed is.

Die 13,4V is te weinig voor de dynamo.
Die lijkt de veroorzaker te zijn en laadt niet voldoende op.
14,4v moet de laadspanning zijn.
Je laadt namelijk met een hogere spanning.

In simpele taal:
Er moet een spanningsverschil zijn, zodat er een stroom kan lopen.
Hoe groter het verschil, hoe groter de stroom.
Een loodaccu mag maximaal aan 14,4v gekoppeld worden, maar zal nooit "voller" dan 12,6v worden.

Als je dynamo maar 13,4v levert, wordt de accu in jou geval tot 11,4V opgeladen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door heemskerk »

ozkaynar schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn standkachel en 2e accu. Afgelopen vorst deed mijn standkachel het niet meer. Werkte 7 min en sprong dan uit. Vandaag naar de dealer gebracht en wat meetingen gedaan. Standkachel gaf aan lage accuspanning met diagnose apparaat. Gemeten en accu gaf 11.4 v aan. Met kachel aan 10,5, met motor aan 13,4. Dealer wil de acuu aan de lader hangen voor 24 uur en denkt dat daarmee het probleem is verholpen. Ik zelf heb daar nietzoveel vertrouwen in, omdat ik denk dat de een dynamo voldoende kracht geeft om hetzelf op te laden.

Mijn vraag is: is nu de accu stuk? Auto is multivan highline bj 10-10.
Of heeft de dynamo niet voldoende kracht om zelf op te laden als accu helemaal leeg is.

Mvg,
een van de cellen is waarschijnlijk overleden. Een belaste spanning van 10,5V is te laag, zeker waneer de standkachel eenmaal 'loopt' is de belasting maar een 30-40Watt. Vervangen is de remedie mijns inziens.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door heemskerk »

Ronald van Brandwijk schreef:Heb ik ook na veel korte ritjes en veelvuldig gebruik van de standkachel.
Als je de start accu onder lading zet wordt de tweede accu meegeladen.
De start accu wordt als eerste opgeladen.
Er zit ook een relais tussen daardoor kan de standkachel de start accu niet leeg trekken.
Wanneer de tweede accu tot de originele configuratie behoort (af fabriek) wordt de tweede accu afgekoppeld van de primaire accu tijdens contact uit middels dit (ontlastings)relais. Wanneer je bijvoorbeeld 's nachts je acculader op de eerste accu zet wordt m.i. de tweede accu niet meegeladen.

P.s. is het bonken al opgelost Ronald?

gr. Leendert
Laatst gewijzigd door heemskerk op 09 feb 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door ozkaynar »

13,4v is gemeten bij de accupolen van 2e accu. Alle metingen zijn vericht bij de 2e accu.
Morgen krijg ik mijn
Busje weer terug zal kijken of het weer gebeurt. Met -15 had ik het hard nodig, werkt ie niet :toppie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

heemskerk schreef:
ozkaynar schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn standkachel en 2e accu. Afgelopen vorst deed mijn standkachel het niet meer. Werkte 7 min en sprong dan uit. Vandaag naar de dealer gebracht en wat meetingen gedaan. Standkachel gaf aan lage accuspanning met diagnose apparaat. Gemeten en accu gaf 11.4 v aan. Met kachel aan 10,5, met motor aan 13,4. Dealer wil de acuu aan de lader hangen voor 24 uur en denkt dat daarmee het probleem is verholpen. Ik zelf heb daar nietzoveel vertrouwen in, omdat ik denk dat de een dynamo voldoende kracht geeft om hetzelf op te laden.

Mijn vraag is: is nu de accu stuk? Auto is multivan highline bj 10-10.
Of heeft de dynamo niet voldoende kracht om zelf op te laden als accu helemaal leeg is.

Mvg,
een van de cellen is waarschijnlijk overleden. Een belaste spanning van 10,5V is te laag, zeker waneer de standkachel eenmaal 'loopt' is de belasting maar een 30-40Watt. Vervangen is de remedie mijns inziens.
2,1V per cel (afgerond).
Als er 1 cel overleden is kom je op 10,5v uit.
Aangezien 11,4v gemeten is, kan er geen cel overleden zijn.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

ozkaynar schreef:13,4v is gemeten bij de accupolen van 2e accu. Alle metingen zijn vericht bij de 2e accu.
Morgen krijg ik mijn
Busje weer terug zal kijken of het weer gebeurt. Met -15 had ik het hard nodig, werkt ie niet :toppie
Dat betekent meten op de motoraccu met draaiende motor.
Dat heeft de garage toch wel gecheckt??????


Mijn T5 wordt ook pas warm na een km of 25.
Dan kan ik mij weer ontdoen van muts en handschoenen.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door heemskerk »

Egbert&Manon schreef:
heemskerk schreef:
ozkaynar schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn standkachel en 2e accu. Afgelopen vorst deed mijn standkachel het niet meer. Werkte 7 min en sprong dan uit. Vandaag naar de dealer gebracht en wat meetingen gedaan. Standkachel gaf aan lage accuspanning met diagnose apparaat. Gemeten en accu gaf 11.4 v aan. Met kachel aan 10,5, met motor aan 13,4. Dealer wil de acuu aan de lader hangen voor 24 uur en denkt dat daarmee het probleem is verholpen. Ik zelf heb daar nietzoveel vertrouwen in, omdat ik denk dat de een dynamo voldoende kracht geeft om hetzelf op te laden.

Mijn vraag is: is nu de accu stuk? Auto is multivan highline bj 10-10.
Of heeft de dynamo niet voldoende kracht om zelf op te laden als accu helemaal leeg is.

Mvg,
een van de cellen is waarschijnlijk overleden. Een belaste spanning van 10,5V is te laag, zeker waneer de standkachel eenmaal 'loopt' is de belasting maar een 30-40Watt. Vervangen is de remedie mijns inziens.
2,1V per cel (afgerond).
Als er 1 cel overleden is kom je op 10,5v uit.
Aangezien 11,4v gemeten is, kan er geen cel overleden zijn.
Mee eens, maar mogelijk is het een combinatie van factoren doordat er meerdere cellen gedeeltelijk defect zijn en bijvoorbeeld een deelspanning produceren ipv de hypotetische 2,1V? Misschien de accu eens even (laten) testen onder een stevige belasting, geeft mogelijk uitsluitsel?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Leo45 »

Nog even wat anders......er is een serie T5 met standkachel waarbij er een diode verkeerd zit tussen de startaccu en de 2e accu.
De tweede accu wordt eenvoudig via een diode geladen waarbij de diode moet voorkomen dat de startaccu leegloopt als de standkachel start.
(de vorige webmaster van de vwbusclubsite) was daar ook ooit het slachtoffer van. Is dat niet je probleem?

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Vraag mbt 2e accu standkachel

Bericht door Ronald van Brandwijk »

heemskerk schreef:
Ronald van Brandwijk schreef:Heb ik ook na veel korte ritjes en veelvuldig gebruik van de standkachel.
Als je de start accu onder lading zet wordt de tweede accu meegeladen.
De start accu wordt als eerste opgeladen.
Er zit ook een relais tussen daardoor kan de standkachel de start accu niet leeg trekken.
Wanneer de tweede accu tot de originele configuratie behoort (af fabriek) wordt de tweede accu afgekoppeld van de primaire accu tijdens contact uit middels dit (ontlastings)relais. Wanneer je bijvoorbeeld 's nachts je acculader op de eerste accu zet wordt m.i. de tweede accu niet meegeladen.

P.s. is het bonken al opgelost Ronald?

gr. Leendert
Ik heb het dit jaar nog niet aan de hand gehad, maar vorig jaar wel een paar keer een weekend de start acu aan de lader gehangen zonder contact aan en toch de tweede ook weer vol.
Mijn tweede accu is af fabriek en van het jaar 2005 en nog steeds goed.

Bonken nog niet opgelost, van jos hoor ik niks meer.
Ik heb wel contact met ed gehad en die denkt dat ik boven op een vul ring van minimaal 5 mm mis.
Waardoor de demper niet in de veerschotel gaat.
Ik heb hem wat foto`s gestuurd maar nog geen reactie terug gehad.
Plaats reactie