Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

vragen over de T5
Plaats reactie
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

Hallo,

Ik heb een multivan highline gp met standkachel, en nu wil ik die gaan uitbereiden met een afstandsbediening van webasto de T100. Heb zelf een beetje onderzoek gedaan, maar wordt er niet echt wijzer van. Kan iemand mij misschien vertellen of het zal werken en hoe je de ontvanger van de webasto T100 moet aansluiten op je bestaande klok die in je hemel zit?


Alvast bedankt
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door T5austria »

Hallo,
voor een op afstand te bedienen standkachel heb je nodig, een zendontvanger met antenne en afstandbediening.
deze wordt aangesloten met een voeding + en - 12volts en de 2 draden van het canbus systeem en klaar is kees.
de zendontvanger geeft een signaal af aan het canbus systeem, zodra je op de afstandbediening drukt.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door johnny van de voorde »

Er komt een ontvanger tussen de kachel te staan die het signaal opvangt en de kachel start. deze module geeft ook een signaal terug naar de handzender, zodat je weet dat de kachel ook opgestart is.

Als je deze kosten doet, denk er dan aan dat je eventueel ook de mogelijkheid hebt om te starten vanaf je telefoontoestel. Dit is een ander systeem (lees duurder), maar het voordeel is dat je kan starten vanop grote afstand.

met de ha,dzender t100 heb je een bereik van 1000 meter ( in de beste omstandigheden ). In de stad beperkt dit zich algauw tot een paar 100 meters. Met jouw mobieltje kan je de kachel starten al st je aan de andere kant van de wereld !

info : http://www.webasto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of www/webasto.be

succes !

John.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

Bedankt voor jullie reactie, maar zo ver was is ook. Wat ik weet van de webasto ontvanger is dat het niet werkt met canbus. Het heeft een + en een - kabel en een aan/uit kabel. Op de duitse t5 board hebben ze erover geschreven, maar mijn duits is 0,0. Ik wil graag weten waar ik de kabels aan uit moet verbinden met het bestaande systeem in de auto.

Mvg
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door T5austria »

Webasto stuur het aan/uit signaal via hun eigen diagnose kabel naar de kachel deze zal vasten zeker worden beschreven in het schema. dus een orginele webasto schakelklok stuurt de kachel aan via zijn eigen diagnose kabel.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

T5austria schreef:Webasto stuur het aan/uit signaal via hun eigen diagnose kabel naar de kachel deze zal vasten zeker worden beschreven in het schema. dus een orginele webasto schakelklok stuurt de kachel aan via zijn eigen diagnose kabel.
Maar ik heb een orgineel schakelklok van vw, zal dat anders zijn dan een webasto klok?
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door T5austria »

Je hebt dus een orginele standkachel met schakelklok,nu wil jij een webasto T100 aansluiten op dit systeem.
Als je een ontvanger geschikt is voor VW dan hangt de ontvanger net boven de diagnose/canbus stekker weggewerkt. als je een ontvanger van Webasto hebt dan kan die overal geplaatst zijn.
In de schakelklok in je hemeltje zit geen ontvanger ingebouwd.
Als je schema kan lezen zal ik een schema sturen naar je PM box.

Aansluitschema http://www.vag-tech.nl/PDF/VW-T5gp%20standkachel6.pdf Module R149 is de ontvanger waar jij het over hebt.
Module J162 is de standkachel zelf
Module J702 is de schakelklok tegen het dak.

ozkaynar schreef:Hallo,

Ik heb een multivan highline gp met standkachel, en nu wil ik die gaan uitbereiden met een afstandsbediening van webasto de T100. Heb zelf een beetje onderzoek gedaan, maar wordt er niet echt wijzer van. Kan iemand mij misschien vertellen of het zal werken en hoe je de ontvanger van de webasto T100 moet aansluiten op je bestaande klok die in je hemel zit?


Alvast bedankt
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

T5austria schreef:Je hebt dus een orginele standkachel met schakelklok,nu wil jij een webasto T100 aansluiten op dit systeem.
Als je een ontvanger geschikt is voor VW dan hangt de ontvanger net boven de diagnose/canbus stekker weggewerkt. als je een ontvanger van Webasto hebt dan kan die overal geplaatst zijn.
In de schakelklok in je hemeltje zit geen ontvanger ingebouwd.
Als je schema kan lezen zal ik een schema sturen naar je PM box.

Aansluitschema http://www.vag-tech.nl/PDF/VW-T5gp%20standkachel6.pdf Module R149 is de ontvanger waar jij het over hebt.
Module J162 is de standkachel zelf
Module J702 is de schakelklok tegen het dak.

ozkaynar schreef:Hallo,

Ik heb een multivan highline gp met standkachel, en nu wil ik die gaan uitbereiden met een afstandsbediening van webasto de T100. Heb zelf een beetje onderzoek gedaan, maar wordt er niet echt wijzer van. Kan iemand mij misschien vertellen of het zal werken en hoe je de ontvanger van de webasto T100 moet aansluiten op je bestaande klok die in je hemel zit?


Alvast bedankt
Geweldig dat jij dit allemaal weet en dat je mij kan helpen. Ik heb deze set gekocht http://www.ebay.nl/itm/120860386634?ssP ... 1497.l2649
Ik heb een beetje gezocht op internet en daar staat dat je de paarse kabel van de ontvanger moet verbinden met pin 1 van de thermo top c, maar mijn duits is niet goed dus ik weet niet of dat geld voor mijn busje met fabrieks standkachel en climatronic. En volgens mij staat dat ook zo op jouw schema. 1 draadje van de standkachel trekken naar de ontvanger is het dan klaar?

Hartelijk dank voor je moeite.

mvg,
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door johnny van de voorde »

zit er ook een electrisch shema bij de telestart ?
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

johnny van de voorde schreef:zit er ook een electrisch shema bij de telestart ?
Hoi johnny,

Ik heb op deze site http://www.t5-board.de/board/t5-downloa ... -t100.html een pdf gevonden met inbouwbeschrijving. Er zit geen elektrische schema bij de Telestarter.

Maar google vertaler doet een beetje wonderen, wat ik heb begrepen dat je pin 1 van de standkachel moet verbinden met de paarse kabel van de ontvanger en de rode kabel is + en de bruine -. Meer hoef je niet aan te sluiten denk ik.
Wat ik mij afvraag hoe moet je een kabel verbinden met pin 1???

Volgens vw en webasto kon je geen t100 aanlsluiten (ook niet leverbaar als optie fabriek) maar op die site wordt het tegendeel bewezen.

Ik ga donderdag a.s. alles inbouwen hoop dat het werkt. Hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien en google vertalen goed heeft vertaald.

wordt vervolgt.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Hoe je de kabel verbind met pin 1 ?

Allereerst moet je weten welke connector Volkswagen gebruikt. Voor deze connector zijn er dan pinnetjes ( stekkertjes ) te koop bij de betere electro-zaak. Ik denk dat je deze stekkertjes zeker bij een bosch diens kan halen of bij de Volkswagen zelf ?

Waarschijnlijk zit dan bij jou een leeg gaatje in de connector, je zat het stekkertje netjes vast aan de draad en klikt het stekkertje gewoon in de connector tot ie vastzit.

Tip; sommige connectoren zijn voorzien van een rubberen dichting. bij montage van een extra stekkertje een druppeltje olie tussen duim en wijsvinger, smeer het stekkertjr ermee in dan gaat ie er makkelijker in !

Tip 2 , demonteer de connector op voorhand, neem een foto opkorte afstand en ga op zoek achter de pinnetjes ( stekkertjes ) bij de electrozaak !
succes met de montage.
John.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto standkachel uitbereiden technische vraag.

Bericht door ozkaynar »

Na montage kan ik meedelen dat het werkt.
Plaats reactie