Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tachograaf vrijstelling

vragen over de T5
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

Hallo ,

Ik heb heb al wat gevonden op dit fijne forum over de tachograaf plicht voor onze voertuigen.
Deze gegevens zijn al weer een paar jaartjes oud, zodoende wil ik hierover een nieuw onderwerp van maken.
Dat de plicht er is , is volgens mij bij de meeste wel bekent.
Vandaag contact gehad met EVO, en die geven aan dat als klusbedrijf een vrijstelling kan krijgen tbv tachograaf, vanwege eigen vervoer, en minder dan 12u rijden per week.
Lijkt allemaal in orde , en kost natuurlijk weer euros , maar wat moet , moet.
Ik voldoe ook aan deze regels, alleen als ik naar Spanje rijd of nog erger naar Italie, dan lukt het mij niet om onder die 12 u rijtijd te blijven, nu heeft mijn vrouw ook de rijbewijzen om met aanhanger/caravan in dit geval,te mogen rijden dus , dat is nog een mogelijkheid.
Nu kom ik ook uitspraken tegen dat de vrijstelling niet in het buitenland telt.
Dus daarom de vraag , is er iemand van :wjw , die dit proefondervonden heeft.
Er wordt sinds 2011 meer op gecontroleerd, en zoals ik al aangaf, als je rijd naar Italie, is het toch het kortste via Deutschland, en daar schijnen ze heel streng toe te zien op de tachograaf, en geven forse boetes uit, als er geen tacho inzit. :bonk
Hopelijk kan ik hier duidelijkheid krijgen :yes
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Donald4Motion »

Gaat dit om een T5?
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

Donald4Motion schreef:Gaat dit om een T5?
Onder andere, een voertuig dat de ttm, totale toegestaane massa, van 3500 kg overschrijdt, heeft een tachograaf nodig.
Over het hoe en wat met het gewicht, is ook wel wat te vinden, maar met een t5 gp en een caravan of zware aanhanger ga je er overheen, dus zodoende mijn vraag.
Ook 4x4 of suv komen dan ook over die grens.
Er gaan ook verhalen rond als er op je kenteken een ttm staat van meer dan 3500kg dan is het verplicht zelfs als je geen trekhaak hebt.
Ik ben in contact met EVO, en deze bevindingen zet ik hier wel op het forum.
Hopelijk wordt het duidelijk, er wordt gesproken van bekeuringen van €2200,- :bonk :bonk , men is vanaf 2011 strenger aan het controleren.
Dan denk ik voorkomen is beter dan genezen.
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door mulrivan-edition »

als je met je trekkend voertuig niet boven de 3500 kg zit en de getrokken massa niet boven de toegestane 2500 kg bij een T5 waarvoor zou je dan een tachograaf nodig hebben?
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

mulrivan-edition schreef:als je met je trekkend voertuig niet boven de 3500 kg zit en de getrokken massa niet boven de toegestane 2500 kg bij een T5 waarvoor zou je dan een tachograaf nodig hebben?
Het gaat erom wat er op je kenteken staat, bv t5 max 3000 kg daarbij max gewicht aanhanger/caravan bv 1500 kg is 1000 kg erover.
Dus je bent al vlug over de 3500kg, en nogmaals ze zetten je niet op de weegschal , wat er op de kentekens staat telt.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door harry t5 191 »

Nog nooit van gehoord. :ie
Zou een particulier dan ook een tacho moeten hebben? :bonk
Mijn spul is is dus 2860 en 1800 kg en geen tacho nodig hoor.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

harry t5 191 schreef:Nog nooit van gehoord. :ie
Zou een particulier dan ook een tacho moeten hebben? :bonk
Mijn spul is is dus 2860 en 1800 kg en geen tacho nodig hoor.

:T54LIFE :wjw :toppie
Google maar eens op los.
Deze link http://bedrijfsauto.com/ns_021582_Eerst ... graaf.html" onclick="window.open(this.href);return false;, is vrij duidelijk.
Het verhaal particulier, daar ben ik niet mee bezig geweest, er staat wel een stukje over geel kenteken.
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door mulrivan-edition »

Als je niet boven je maximum gewicht zit van je bus en ook je aanhanger niet boven het maximum gewicht en je hebt rekening gehouden met t trekvermogen maakt het helemaal niet uit als je boven de 3500 kg zit.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Donald4Motion »

Je hebt een algehele vrijstelling bij niet commercieel en prive doeleinden.
Maar als je voor je werk ook soms wat trekt dan moet je er wel aan.

Een regel die ik totaal niet ken, maargoed lang leven de EU
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door mulrivan-edition »

heb het stukje uit de link net zitten lezen, maar raar verhaal.
Want je moet de 12 uur aan kunnen tonen door rittenstaat. Dit is dit jaar juist afgeschaft als je verklaring "niet prive gebruik" bij de belastingdienst indient.
En als je wel bijtelling over je bus hebt? Dan houdt je dus ook geen rittenstaat bij en is er dus niets aan te tonen.

En als je wel een rittenstaat bijhoudt? moet je daar dan ook nog op aan gaan geven of je wel of geen aanhanger bij je had?
Laatst gewijzigd door mulrivan-edition op 06 mar 2012, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Donald4Motion »

mulrivan-edition schreef:Als je niet boven je maximum gewicht zit van je bus en ook je aanhanger niet boven het maximum gewicht en je hebt rekening gehouden met t trekvermogen maakt het helemaal niet uit als je boven de 3500 kg zit.
Het gaat om het treingewicht dat niet boven de 3500kg mag komen.

Je treingewicht voor deze regel was ongeveer 6ton nu id die gedowngrade naar 3500 :ie
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door klungel »

Citaat uit bedrijfsauto.com ;
Als u privé rijdt met uw Vito, valt u onder de uitzonderingsregel voor eigen vervoer, onder voorwaarde dat dit niet meer is dan 12 uur per week. Als u, mèt aanhanger, meer zou rijden dan 12 uur per week, zou u over een tachograaf moeten beschikken. Omdat uw auto voor 1 mei 2006 op de weg kwam, kan dat een analoge tachograaf zijn

dus zo als ik het lees hoeft het niet als je ook al bijtelling betaald omdat je de auto dan prive gebruikt, als je als particulier een bus hebt hoef je ook geen tachograaf te hebben.
Naar mijn idee is het niet zo lastig, als je maar aantoont dat je materialen voor je eigen bedrijfsgebruik vervoerd, valt het allemaal wel mee, tenzij je ook spullen voor derden gaat vervoeren. dus volgens mij is er niks aan de hand als je met een caravan achter de bus door het buitenland rijdt, moet je wel aan kunnen tonen dat het je eigen caravan is :ikrij
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door JanP »

Bedankt voor deze tip!
Ik zal ook eens gaan rondkijken.
Volgens mijn kenteken mag ik maximaal 5200 kg (3000+2200), maar dat kenteken is wel geel.

En in het buitenland wordt er meer op gelet dan hier... (vakantie, caravan, ...)
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

klungel schreef:Citaat uit bedrijfsauto.com ;
Als u privé rijdt met uw Vito, valt u onder de uitzonderingsregel voor eigen vervoer, onder voorwaarde dat dit niet meer is dan 12 uur per week. Als u, mèt aanhanger, meer zou rijden dan 12 uur per week, zou u over een tachograaf moeten beschikken. Omdat uw auto voor 1 mei 2006 op de weg kwam, kan dat een analoge tachograaf zijn

dus zo als ik het lees hoeft het niet als je ook al bijtelling betaald omdat je de auto dan prive gebruikt, als je als particulier een bus hebt hoef je ook geen tachograaf te hebben.
Naar mijn idee is het niet zo lastig, als je maar aantoont dat je materialen voor je eigen bedrijfsgebruik vervoerd, valt het allemaal wel mee, tenzij je ook spullen voor derden gaat vervoeren. dus volgens mij is er niks aan de hand als je met een caravan achter de bus door het buitenland rijdt, moet je wel aan kunnen tonen dat het je eigen caravan is :ikrij
Volgens EVO kun je alleen maar met een vrijstelling aantonen dat je aan deze regels voldoet.
Vrijstelling is alleen bij EVO verkrijgbaar, door lid te worden € 480,- per jaar, dus zij varen er wel bij.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Donald4Motion »

En als je geen tacho hebt kan je ook niet aan tonen dat je niet meer dan 12 uur aan het rijden bent :nuts

erg krom dir K regeltjes.
Plaats reactie