Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe koppeling en 2MV, klaar!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Nieuwe koppeling en 2MV, klaar!!

Bericht door sgsdebruijn »

Ik denk dat het toch verstandig is om voor de zomervakantie als we vol beladen de bergen weer in gaan om de koppeling en 2 massavliegwiel te vervangen.
Ik ervaar het volgende, bij ingetrapte koppeling geen bijgeluiden
Geen slippende koppeling bij veel gasgeven of aanhanger trekken
Geen schudden of wat dan ook
Aangrijpen koppeling zit ook niet extreem "hoog"

Als de bus in zijn vrij staat hoor je wel een soort van rateltje als je een uur hebt gereden is het weg (droog lager oid?)
Kleine resonantie bij stationair toerental wat iets toeneemt bij gasgeven

Vraag, zit het 2MV aan de bakkant of aan de motorkant?
Ik denk dat de boel nooit is vervangen en met 330dkm zou het best wel eens tijd kunnen zijn.

Het zijn (nog) geen grote problemen maar vervang liever de boel preventief dan met pech te komen staan op het moment dat het niet uit komt.

De volgende zaken wil ik allemaal vervangen, zijn er nog andere dingen noodzakelijk om te vervangen?
Koppelingsplaten
2MV
Werkcilinder
Druklager

Ik zit nog te twijfelen tussen de kant en klare oplossing van LUK (eBay.de 670 euro oid) of toch een kit van Sachs wat raden jullie aan?

Wellicht als ik de beschrijving die op de site van onze Belgische T4 buren staat nog kan vinden en icm T4Wiki om de werkzaamheden zelf uit te gaan voeren. Dat zal voor mij een project op zich worden maar wel leuk en leerzaam om te doen tevens scheelt het erg veel in de kosten.

Aanbevelingen, tips en gedachtenspinsels zijn welkom :yes
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 15 mei 2012, 08:19, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Het 2 massa vliegwiel zit aan de motor zijde .

Ik zou het geheel vervangen door een "standaard"(of origineel) kwaliteit . Een heavy duty uitvoering of sportkoppeling heb je niet echt nodig voor normaal tot zwaar gebruik , die standaard 102PK koppeling is heel sterk , standvast , en heeft reserve genoeg.

Zelfs bij veelvuldig gebruik van zware aanhangers gaan ze extreem lang mee (ik spreek uit ervaring) , of zelfs wanneer de ACV getuned is tot 150PK gaat die koppeling nog steeds heel lang mee.

Het zelf vervangen gaat wel , maar het is toch een prutswerkje waar je even zoet mee bent .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Ja ok maar die LUk is toch gewoon ok en maakt het ook wat makkelijker tijdens montage.
wat zou dat ratelgeluid zijn bij in zijn vrij staan en niet ingetrapte koppeling?

Wat tijd betreft trek ik er een weekend voor uit :werkaanT4
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Egbert&Manon »

Het toplager wellicht?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door BenTDI »

Het druklager zal dat wel zijn op de koppeling...maar een lager van een dynamo kan ook ....
:nuts
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Egbert&Manon schreef:Het toplager wellicht?
Egbert
Egbert, waar zit het toplager en wat doet het precies?
BenTDI schreef:Het druklager zal dat wel zijn op de koppeling...maar een lager van een dynamo kan ook ....
:nuts
Hoe zou je dan kunnen verklaren dat het niet is als ik het koppelingspedaal intrap, het druklager zit aan de motorzijde.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door harry t5 191 »

Het druklager zou kunnen.
Deze kan rammelen als je de koppeling helemaal los hebt(voet van het pedaal af),is er ruimte tussen druklager en drukgroep.
Als je de koppeling intrapt is de speling weg en het geluid vermoedelijkover.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

harry t5 191 schreef:Het druklager zou kunnen.
Deze kan rammelen als je de koppeling helemaal los hebt(voet van het pedaal af),is er ruimte tussen druklager en drukgroep.
Als je de koppeling intrapt is de speling weg en het geluid vermoedelijkover.

:T54LIFE :wjw :toppie

inderdaad
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Pascal-141 schreef:
harry t5 191 schreef:Het druklager zou kunnen.
Deze kan rammelen als je de koppeling helemaal los hebt(voet van het pedaal af),is er ruimte tussen druklager en drukgroep.
Als je de koppeling intrapt is de speling weg en het geluid vermoedelijkover.
:T54LIFE :wjw :toppie
inderdaad
Is dat kritisch?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door arjantdi »

een druklager dat je iets hoort kan ie heel erg oud mee worden! het hoeft niet zo te zijn dat het heel veel erger wordt.
een kennis van me, reed met zn t4 net zo lang door tot de koppeling begon te slippen bij stevig optrekken. het heeft nog zeker 5 a 10 duizend kilometer geduurd voor ie echt erger begon te slippen en toen is ie vervangen. ik zou me er niet te druk om maken, en zolang ie het nog doet gewoon doorrijden. als ie begint te slippen zou ik er aan beginnen!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Ik ga het project toch doorzetten dus nu spullen selecteren, wie zou welke keuze maken? Mijn gevoel zegt een sachs set is ook goed, wat is jullie advies, van Pascal is duidelijk dat mag ook Valeo zijn.

Luk setje 558 euro + 20 euro verzenden
http://www.ebay.de/itm/LUK-Kupplung-Kup ... 885wt_1163

Sachs setje incl werkcilinder 643 euro verzendkosten geen idee
http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Kupplun ... 492wt_1139
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 27 mar 2012, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door harry t5 191 »

Waarvan het Valeo setje een vast vliegwiel heeft hè!
Dat kan natuurlijk ook,daarom is de prijs ook lager.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef:Ik ga het project toch doorzetten dus nu spullen selecteren, wie zou welke keuze maken? Mijn gevoel zegt een sachs set is ook goed, wat is jullie advies, van Pascal is duidelijk dat mag ook Valeo zijn.

Luk setje 558 euro + 20 euro verzenden
http://www.ebay.de/itm/LUK-Kupplung-Kup ... 885wt_1163

Sachs setje incl werkcilinder 643 euro verzendkosten geen idee
http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Kupplun ... 492wt_1139

Valeo setje, 421 euro verzenden geen idee
Nadeel is dat het geen geheel is.
http://www.ebay.de/itm/VALEO-Kupplung-S ... 746wt_1139
Wat betreft jouw link naar de Valeo kit = als ik het goed heb , betreft het hier een samengestelde kit met VAST vliegwiel , geen 2massavliegwiel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

jullie hebben gelijk, die valt af
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Nieuwe koppeling en 2MV diverse vragen en advies gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Spul besteld en is inmiddels onderweg

Original Zimmermann Bremsscheiben gelocht vorne T4
Original ATE Bremsbeläge vorne T4
Sachs Zweimassenschwungrad + Kupplungsscheibe + Kupplungsdruckplatte T4

druklager en werkcilinder bestel ik hier bij VW, in DE kon hij alleen aan imitatie druklager komen en LUK werkcilinder.
Moet ook ff uitzoeken welke boutjes ik moet bestellen bij VW.

Van Patrick de handleiding ontvangen om de reparatie uit te voeren.
Zitten er nog meer keringen aan de motor en bakkant die ik beter mee kan nemen of andere zaken?

Iemand nog een exploded view van het geheel? zou erg handig zijn.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie