Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

vragen over de T5
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Jorg »

ja ik weet dat veel mensen het afraden, maar stel dat ik wel een T5 met automaat wil gaan rijden, waar moet ik met de proefrit extra goed op letten of naar luisteren om te weten of er al direct grote onkosten aankomen?
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door alfagek »

Ik denk dat je er geluk mee moet hebben,

Ik zelf heb ook na 3x een T4 handbak nu een T5 automaat gekocht Nieuwe in 2009.

Na 30dkm de turbo en bij 60dkm de automaatbak.

Na die stand nu op 128dkm geen problemen meer gehad, ja roestvan binnen uit ( garantie claime goedgekeurd )

Anderen hebben geen last met automaatbak terwijl ze meer trekken met zware aanhanger dan ik.

Succes met je zoektocht.

gr, Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door robertTREBOR »

Calculeer iedere 80.000 km een bakrevisie in van ca 5000 euro dan kan het niet tegenvallen :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Jorg »

@alfagek: Roest van binnenuit?? Hebben de T5's daar ook last van? dan kan ik net zo goed in mijn vito blijven rijden...
@RobertTREBOR dacht dat een revisie tussen de 2500 en 3000 euro zou zitten, of komt er dan 2000 euro "onverzien" bij? :-)
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door mulrivan-edition »

robertTREBOR schreef:Calculeer iedere 80.000 km een bakrevisie in van ca 5000 euro dan kan het niet tegenvallen :-)
wat een onzinnige opmerking!
Gewoon Dekra keuring voor aanschaf uit laten voeren, klaar.
Indien uit keuring niks naar voren komt zal het wel meevallen wat je aan kosten gaat krijgen, maar garanties heb je uiteraard niet.
Heb zelf een 130pk automaat in 3 jaar naar 223.000km gereden. Geen enkel probleem mee gehad.
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door alfagek »

mulrivan-edition schreef:
robertTREBOR schreef:Calculeer iedere 80.000 km een bakrevisie in van ca 5000 euro dan kan het niet tegenvallen :-)
wat een onzinnige opmerking!
Gewoon Dekra keuring voor aanschaf uit laten voeren, klaar.
Indien uit keuring niks naar voren komt zal het wel meevallen wat je aan kosten gaat krijgen, maar garanties heb je uiteraard niet.
Heb zelf een 130pk automaat in 3 jaar naar 223.000km gereden. Geen enkel probleem mee gehad.
Dat bedoelde ik nou, de 1 heeft pech ( ik dus ) en de ander heeft geluk :toppie

Gr, Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door robertTREBOR »

alfagek schreef:
mulrivan-edition schreef:
robertTREBOR schreef:Calculeer iedere 80.000 km een bakrevisie in van ca 5000 euro dan kan het niet tegenvallen :-)
wat een onzinnige opmerking!
Gewoon Dekra keuring voor aanschaf uit laten voeren, klaar.
Indien uit keuring niks naar voren komt zal het wel meevallen wat je aan kosten gaat krijgen, maar garanties heb je uiteraard niet.
Heb zelf een 130pk automaat in 3 jaar naar 223.000km gereden. Geen enkel probleem mee gehad.
Dat bedoelde ik nou, de 1 heeft pech ( ik dus ) en de ander heeft geluk :toppie

Gr, Bob.
Neeeh gewoon realistische opmerking.

Als die aut. bak voor 80% versleten is maar nog net goed, dan stelt die hele Dekra keuring geen een Fuck voor !
Want als je 15.000 km na aankoop / keuring met een revisie zit, is er geen euro bij die hele Dekra te halen.
Helaas is het niet anders, zou persoonlijk ook liever een aut. hebben hoor, niets is zo fijn rijden, maar
heb om alle ellende beetje voor te zijn maar 6 bak genomen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Jorg »

Dank voor de tips! Ik had een beetje de hoop dat je bijvoorbeeld op die 80% al iets kon merken dat bijvoorbeeld het schakelen van een bepaalde versnelling naar een andere versnelling of terug iets merkbaar zou zijn waar ik op kon letten.

Ik vind het zelf ook erg prettig met een automaat te rijden, voor mij zou de keuze dus worden een T5 met automaat of een ander merk auto ook met automaat.

.............................. we zullen zien wat het gaat worden
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door robertTREBOR »

Ik wilde eerst ook een automaat, maar na de nodige verhalen van diversen gebruikers

te hebben aangehoord, van varieerend tot iedere 80.000 bakrevisie en verbruik van 1 op 6 a 7

eigenlijk met tegenzin een 6 bak genomen.

Ik moet zeggen dat het me prima bevalt. de bak schakelt botermals , wegrijden in 2e versn.

als ik in een luie bui ben no problem

vandaag weer na 980 km ! gereden te hebben en nog 70 km verder kon, getankt

de liters door de km gedeeld en berekend dat ik weer ruim 1 op 12 had gereden !!

reken eens mee op jaarbasis;

30.000km 1;12 = 2500 ltr. x 1.50 = 3750 euro aan diesel ( 6 bak hand gesch.)

30.000km 1;8 = 3750 ltr. x 1.50 = 5625 euro aan diesel ( automaten bak )

voor die bijna 2000 euro per jaar goedkoper ga ik wel schakelen en van die

besparing lkkr. op vakantie :-)
Bijlagen
1050 km rijden op een tank brandstof
1050 km rijden op een tank brandstof
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
dries
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2008, 09:01

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door dries »

ligt er maar net aan wat je met de auto wilt gaan doen ik rij een t5 uit 2005 130 pk getuned
kan dus echt elke 40.000 km een nieuwe bak incalculeren.
ik rij over het algemeen in het buitengebied veel 80 wegen en drempels dus veel schakelen voor de bak
de C1 koppeling kan hier niet tegen dit wordt door de DEKRA bevestigd de hele bak lijdt niets maar de C1 is het zwakke punt

ik ga nu toch maar voor die andere met ster in die voorruit
mvg dries
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Pascal-141 »

dries schreef:ligt er maar net aan wat je met de auto wilt gaan doen ik rij een t5 uit 2005 130 pk getuned
kan dus echt elke 40.000 km een nieuwe bak incalculeren.
ik rij over het algemeen in het buitengebied veel 80 wegen en drempels dus veel schakelen voor de bak
de C1 koppeling kan hier niet tegen dit wordt door de DEKRA bevestigd de hele bak lijdt niets maar de C1 is het zwakke punt

ik ga nu toch maar voor die andere met ster in die voorruit
mvg dries
Bij mij begon de bak na 30000km kuren te vertonen ,een automaatbak specialist wist me te vertellen dat de symptomen die ik hem vertelde duidden op een kleppenblok die moest vervangen worden , kostte +3000eur .
Ik heb me dan maar een handgeschakelde T5 gekocht . En daar trek ik nu naar alle tevredenheid mijn zware aanhangers mee.
En inderdaad , de handgeschakelde is een stuk zuiniger dan de automaat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Jorg »

wel jammer dat het risico op problemen zo groot is, dan toch maar eens gaan verdiepen in andere merken
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Pascal-141 »

Jorg schreef:wel jammer dat het risico op problemen zo groot is, dan toch maar eens gaan verdiepen in andere merken
Voor een goeie automaat moet je (spijtiggenoeg) niet bij VW zoeken .
Spijtige zaak om zoiets te moeten zeggen , want ik ben zelf een VW fanaat in hart en nieren (en heb zelf ook meerdere VW's) , maar het is nu eenmaal zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door JP »

Pascal-141 schreef:
Jorg schreef:wel jammer dat het risico op problemen zo groot is, dan toch maar eens gaan verdiepen in andere merken
Voor een goeie automaat moet je (spijtiggenoeg) niet bij VW zoeken .
Spijtige zaak om zoiets te moeten zeggen , want ik ben zelf een VW fanaat in hart en nieren (en heb zelf ook meerdere VW's) , maar het is nu eenmaal zo .
Denken jullie hier hetzelfde over als het gaat om de DSG7?
Ik ben nu 2500 km verder dus dan weet ik wat mij te wachten staat :ie
Nog geen enkele ergernis ervaren dus mijn keuze zou zo weer dezelfde zijn :love
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat

Bericht door Jorg »

wat ik gehoord heb is dat met de dsg7 de problemen opgelost zijn. Alleen rijd ik de auto particulier en dan is gezien de bpm het minder aantrekkelijk een bus te kopen welke jonger is als 5 jaar. En dan is er nog geen dsg7 (nog niet gezien in ieder geval)
Plaats reactie