Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

Een pompverstuiver TDI heeft twee brandstof opvoer pompen.
Eén in de tank om de diesel naar de motor te transporteren,
En dan nog de tandempomp, aan de zijkant van de cilinderkop, aangedreven door de nokkenas.

Het woord tandem zegt het al: Deze pomp heeft een dubbele functie:
A) Vacuumpomp voor de rembekrachtiger.
B) Het opvoeren van de brandstofdruk voor de pompverstuivers, in de cilinderkop, tot ongeveer 20-Bar.

Deze tandempomp is toch een zwakke schakel in een pompverstuiver TDI.
Gaan regelmatig kapot, ze gaan inwendig lekken. Motorolie, nodig voor het smeren van de pomp, vermengt zich met diesel. Dat vinden die pompverstuivers niet zo fijn, je motor gaat er een stuk beroerder van lopen. Hij geeft hier geen storingscode voor aan. Tevens wordt de motorolie behoorlijk schraal, er zit immers diesel in vermengt.

Durf te wedden, dat hier behoorlijk wat T5 rijders zijn die het nog niet eens in de gaten hebben of weten............en misschien toch met een kapotte tandempomp rondrijden. Dealers weten het niet eens of betuttelen het door te roepen: "Erg voorbarig, zet er maar eerst een nieuw brandstoffilter in."

Hoe kom je er achter? Heel simpel:
Komt er zwartekleurige vervuilde diesel uit je brandstof filter?
Bij een open inzet-brandstoffilter: Veeg met je vinger langs de binnenkant van de filterhouder: Olie aan de vinger?
Stijgt het oliepijl?
Als je één of meerdere vragen met "ja" kunt beantwoorden, is je huidige tandempomp rijp voor de schrootbak. :gif

Met een nieuwe tandempomp alleen ben je er nog niet........ :politie :nouwatkostdat ( €250- €375 afhankelijk wel type)
Ook een nieuw brandstoffilter, olie verversen + oliefilter (zit immers diesel in vermengt)
Spoelen met Forté diesel fuel conditioner. Eén flesje puur in het nieuwe dieselfilter, één in de tank. Laat de motor hierna 5-10 min stationair lopen, reinigd hiermee een heel eind de pompverstuivers. Loopt ie daarna een stuk mooier.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen c.q. bevindingen. Het is tenslotte een onderkent probleem.
Had zelf afgelopen week weer twee TDI's met dit probleem................. :groteogen
Laat maar eens wat horen.........
Dit probleem kan zich voordoen bij alle modellen uit de VAG-Group met pompverstuiver TDI motoren. :alarm

Voorbeelden van diverse tandempompen: http://www.wilmink.nl/pierburg/brandstof_vacuumpomp.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron & kennis doorgifte:
Forum lid jos_br JBautoservice.

Gr, Geert
Laatst gewijzigd door Geert G op 23 apr 2012, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Rogier663 »

Hoi Geert,

Is hier nog een km stand voor dat je eraan kan gaan denken?

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

Rogier663 schreef:Hoi Geert,

Is hier nog een km stand voor dat je eraan kan gaan denken?

Gr. Rogier
Nee, daar is geen pijl op te trekken,
kan zich ook bij lage km stand voordoen. :huilen

Heb al een 2.0l 170pk TDI Passat gehad met 75.000km op de teller.
Deze had helaas ook z'n verstuivers naar de knoppe. (Siemens Piëzo-verstuivers)
Niet meer kunne redden met Forté Diesel Fuel Conditioner. :boos

Ermee door blijven rijden kan uiteindelijk het einde zijn van je pompverstuivers. :muur
Een kapotte of pissende verstuiver kan resulteren in zuiger-schade. :gif

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door pieter 762 »

Nuttige info !
Als je dan een nieuwe tandempomp plaatst of laat plaatsen, kun je dan ook kiezen voor een verbeterde versie ?

gr. Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
Rogier663 schreef:Hoi Geert,

Is hier nog een km stand voor dat je eraan kan gaan denken?

Gr. Rogier
Nee, daar is geen pijl op te trekken,
kan zich ook bij lage km stand voordoen. :huilen

Heb al een 2.0l 170pk TDI Passat gehad met 75.000km op de teller.
Deze had helaas ook z'n verstuivers naar de knoppe. (Siemens Piëzo-verstuivers)
Niet meer kunne redden met Forté Diesel Fuel Conditioner. :boos

Ermee door blijven rijden kan uiteindelijk het einde zijn van je pompverstuivers. :muur
Een kapotte of pissende verstuiver kan resulteren in zuiger-schade. :gif

Gr, Geert
Was die Passat al een paar jaar oud dan ? Want de "nieuwere" 2.0d heeft commonrail en geen pompinjectoren meer hé
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

@pieter 762
Nee, je kunt niet kiezen uit een verbeterde versie. Maar wat ik wel bespeur, is dat het VW onderdeelnummer van de pomp op z'n tijd aangepast wordt. Men voegt op het einde een letter toe. Bij tandempompen gemonteerd op 2.0l TDI motoren in personenauto's zitten we al op de letter D als laatste toevoeging. Hier begon het met de eerste serie zonder letter, daarna werdt het een C en nu zitten we op D.
Weet niet of dit elke keer een modificatie is? Je zou het haast denken............
Persoonlijk geef ik bij vervanging de voorkeur aan Pierburg, :toppie gaan algemeen minder vaak kapot als Bosch.
Alleen........ Pierburg levert op dit moment niet alle gangbare modellen. :muur

@Pascal
Die 2.0l 170PK TDI was een pompverstuiver motor, motorcode BMR.
Passat van november 2006

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Bij Vw moet je niet voor storingen garantie of zoiets zijn.
Spruitstukken stuk komt nooit voor.
Instaprubbers stuk nooit gezien.
Vrij loop koppelingen, van mij was de eerste.
Twee massa vlieg wiel nee hoor.
Waterpomp
En vooral de vervolg schade die zon tandem pomp met zich mee kan brengen, maar goed dat levert voor hun weer een aardig reparatie bedrag op zo zie ik het .

Geregeld even je oliepeil controleren, en even in je stuurbekrachtigings potje kijken kan dus geen kwaad.
Al is het alleen maar om verdere vervolgschade zoveel mogelijk te voorkomen.

Succes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

pieters schreef:Hallo Wjwellers,

Bij Vw moet je niet voor storingen garantie of zoiets zijn.
Spruitstukken stuk komt nooit voor.
Instaprubbers stuk nooit gezien.
Vrij loop koppelingen, van mij was de eerste.
Twee massa vlieg wiel nee hoor.
Waterpomp
En vooral de vervolg schade die zon tandem pomp met zich mee kan brengen, maar goed dat levert voor hun weer een aardig reparatie bedrag op zo zie ik het .

Geregeld even je oliepeil controleren, en even in je stuurbekrachtigings potje kijken kan dus geen kwaad.
Al is het alleen maar om verdere vervolgschade zoveel mogelijk te voorkomen.

Succes
Hangt vooral af van de bereidwilligheid van je VW garage ...
Mijn garage zegt me zelf de zwakke punten van een bepaald model , wat ze regelmatig eens moeten vervangen enz ...
Maar inderdaad , meestal krijg je te horen dat ze het nog niet meegemaakt hebben ,en dat jij de eerste bent en blablabla ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

pieters schreef:Hallo Wjwellers,

Geregeld even je oliepeil controleren, en even in je stuurbekrachtigings potje kijken kan dus geen kwaad.
Al is het alleen maar om verdere vervolgschade zoveel mogelijk te voorkomen.

Succes

Nee, niet het stuurbekrachtigingspotje................... Je brandstof/diesel-filter nakijken of er geen motorolie in zit :jump
Bij het olie pijlen.........ruik maar eens aan de olie pijlstok. Dan ruik je in het algemeen zo de dieselgeur....... als de tandempomp inwendig lekt. :gif

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door pieters »

Hey Geert,

Er wil nog wel een motor olie lekken ook door je stuurpomp, stuurbekrachtiging.
Hierdoor overstoomt je oliereservoir van je stuurbekrachtiging , eigenlijk min of meer hetzelfde idee van de tandem pomp.
Waarvan acte.

Succes
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door TsX »

mijn oliepeil stijgt niet, daalt alleen maar.
mijn brandstoffilter had ik speciaal opengeslepen, vrij zwart maar leek mij niet echt olie-achtig.

Mijn vraag is wel, kan dit effect hebben op je remmen ?
Ik heb namelijk soms dat het lijkt alsof er heel even een weerstand zit op mijn
rempedaal waar je doorheen duwt.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

TsX schreef:mijn oliepeil stijgt niet, daalt alleen maar.
mijn brandstoffilter had ik speciaal opengeslepen, vrij zwart maar leek mij niet echt olie-achtig.

Mijn vraag is wel, kan dit effect hebben op je remmen ?
Ik heb namelijk soms dat het lijkt alsof er heel even een weerstand zit op mijn
rempedaal waar je doorheen duwt.
Het zou kunnen, dat je pomp niet genoeg vacuum opwekt en daardoor een dood/hard stuk in je rempendaal zit.
Of dat het membraam in je rembekrachtegings pot een scheurtje heeft..........
Toen je het dieselfilter open hebt geslepen, welke kleur had de diesel, die uit het filter kwam?
Was deze diesel mooi schoon (geel-achtig) of was ie vervuild/zwart? Zwart vervuiling is vermenging met motorolie.
Veeg eens met je vinger langs de binnenkant van de filterpot.............
Is je vinger nu zwart?
Is het antwoort ja.......dan is dit motorolie. Bingo, tandempomp is inwendig lek.

Je kunt ook diesel uit je filter zuigen d.m.v. een grote doorzichtige injectiespuit, uit de apotheek. Dan hoef je tenminste niet je filter kapot te snijden/slijpen om er achter te komen.

Ben benieuwd wat je gevonden hebt........

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door TsX »

de kleur was iets donker groen achtig.
zat volgens mij water bij.
heb er toen een foto van gemaakt, zal die nog eens zoeken.

nadat deze een dag gestaan had in een pot waren er 2 lagen in te zien.

als ik me niet vergis was de wand van de filter niet zwart,
heb deze achterna gekuist.

een andere vraag is, waar staat die pomp en is deze makkelijk zelf te vervangen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Geert G »

TsX schreef:de kleur was iets donker groen achtig.
zat volgens mij water bij.
heb er toen een foto van gemaakt, zal die nog eens zoeken.

nadat deze een dag gestaan had in een pot waren er 2 lagen in te zien.

als ik me niet vergis was de wand van de filter niet zwart,
heb deze achterna gekuist.

een andere vraag is, waar staat die pomp en is deze makkelijk zelf te vervangen ?
Tandempomp, aan de zijkant van de cilinderkop, aangedreven door de nokkenas. (bestuurderskant)
Gewoon schroefwerk, 3x inbus bout.
Wel voorzichtig met de vacuumslang verwijderen, rubber seal-hoedje tussen slang/pomp wil wel eens scheuren.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
martijnroodt
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2012, 13:20

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door martijnroodt »

Halo mede VW rijders,

Helaas ruik ik ook uitlaatgas in de auto. Voornamelijk als er warme lucht wordt geblazen en de airco uit is.
Hebben jullie ook gemerkt dat het sturen ook iets zwaarder is bij koudere motor? Heeft dit ook te maken met de eventuele tandempomp die het zogenaamde stuurbekrachtigingspotje vol gooit.

Daarnaast heb ik ook opeens 2 dagen stotteren van de auto gehad bij stationair draaien nadat ik s ochtends wegreed. Na bezoek bij VW hebben ze niets kunnen vinden en rara heb vanaf dat moment ook geen stotteren meer gehad. Hebben ze nu toch iets gedaan of heeft de reset wonderen verricht.

Hoor graag van jullie,
Martijn
Passat CC 2009 76000km
Plaats reactie