Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temp Metertje Schommelt

vragen over de T5
Plaats reactie
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Temp Metertje Schommelt

Bericht door Deki »

Hoi Mede T5 Liefhebbers,

Heb de laatste paar weken een raar probleempje, Rij zelf een :driveT5 KWB 96KW 130PK 2005 72.000km heb zeer weinig problemen met het busie gehad ''klop'klop'' .

Meschien kan iemand me vertellen wat het betekent hiero ... Mijn temperatuur metertje gaat op en neer zodra de motor op 90c komt dan gebeurt er niks meer zoals het hoort. Verder loopt de motor prima. :toppie

Wat kan het zijn ?? sensor ofzo heb nog in januari de olie ververst, Heb het nog na late checke door een monteur bij mij om de hoek en die kon niks vinden.

kan ik iemand me wat info geven wat het kan zijn A.U.B. :yes

Groetjes,

Deki.
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door T5austria »

WATERPOMP vraagt om aandacht
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door WouterW »

Bekend euvel, vrijwel 100% zeker de koelwatertemperatuursensor, zit vooraan in het blok, onder inlaatspruitstuk rechts naast het oliefilterhuis. Kan geen kwaad overigens en heeft niets met je oliewissel van doen aangezien de sensor de koelvloeistoftemp. meet. Mijn meter gaat ook van 90gr naar nul en terug, op onregelmatige momenten. Staat op mijn 'to do'lijstje voor komende onderhoudsbeurt. De meter schommelt al 50.000km, de waterpomp is het bij mij zeker niet. Ook niet logisch, een stokkende koelvloeistof circulatie geeft geen tussen 0 en 90gr schommelende meter. Bij uitlezen met VCDS kreeg ik ook een intermittent fault op de koelwatersensor. Wanneer'de meter doorschiet richting rood heeft T5austria een punt en dan is de waterpomp verdachte nummer 1
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door Deki »

50.000 wow verder rijdt je T5 goed ? 2 maanden terug kwam er witte rook van onder me auto denk van de standkachel is dat niet een oorzaak ? en de koelvloeistof gaat op en neer onder me motor kap in dat bolletje min en even later weer naar max ... heb ook ergens gelezen dat de dealer de standkachel ofzo kan laten onluchten of klep open zetten van de webasto.

Dus het is niet dat me motor later kaduk gaat :ie

Nog bedankt voor jullie snelle reacties TOPPIE :jumpklap
Gebruikersavatar
sebasco
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:12

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door sebasco »

Dit probleem had ik vorig jaar ook gehad. De koelwatertemperatuursensor was kapot. Nadat die was vervangen, was het probleem verholpen.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door WouterW »

Deki schreef: 2 maanden terug kwam er witte rook van onder me auto denk van de standkachel is dat niet een oorzaak ? en de koelvloeistof gaat op en neer onder me motor kap in dat bolletje min en even later weer naar max ...
Denk dat er twee verschillende probleempjes zijn. Over eventuele defect aan de koelvloeistofvoorverwarmer cq. standkachel kan ik niks zeggen want die zit er bij mij niet onder helaas. Normaal gesproken hoort het niveau in het expansievat v/d koelvloeistof niet heen en weer te vliegen tussen min en max. Thermostaat is goed? Heb je een volledige onderhoudshistorie bij je bus en zo ja kun je vinden of de waterpomp vervangen is..? Zo niet, dan zou ik in jouw geval (72.000km is erg weinig voor een 2005-T5) de pomp preventief laten vervangen. Houdt sowiezo je oliepeil in de gaten, stijgend oliepeil en dalend koelvloeistofniveau is vrijwel altijd een rotte waterpomp. De T5's van 2003 tot 2006 zijn af fabriek geleverd met een inferieure waterpomp. Latere versies hebben een verbeterd exemplaar.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Temp Metertje Schommelt

Bericht door Deki »

Vandaag naar werk toe ... alleen de eerste 5 min schommelt hij daarna bereikt hij 90c en blijft stabiel !

En terug van werk hetzelfde, En het grappige is als ik een lange rit heb gereden dan is het probleem weg voor een paar weken.

Heeft het meschien iets mee te maken dat ik vaak korte ritten rij en dan wordt de olie klontig oftewel mayonaise op de olie dop?? en na lange rit verdwijnt de mayo van de olie dop en is het probleem ook ineens weg voor een tijdje. :nuts

kost dat veel wouterW om die waterpomp te vervangen ? ja ik maak niet veel km met me busie is ook prive familie bakkie.
Plaats reactie