Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kat leeg maken

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Kat leeg maken

Bericht door Harry 341 »

Hoe?
Gewoon eronderuit en met een hamer(tje) net zo lang op de buitenkant kloppen tot er niks meer uit komt?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Kat leeg maken

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Hoe?
Gewoon eronderuit en met een hamer(tje) net zo lang op de buitenkant kloppen tot er niks meer uit komt?
grtz.Harry

zo krijg je die niet leeg !!!.... ik heb destijds met een lange ijzeren pin de grote brokken eruit geslagen
gewoon door de uitlaat opening en daarna de kat weer aan een nieuwe pijp gelast en de ophanging ook verstevigd

dat onding is me bij de vorige T4 eens kapot gegaan tijdens vakantie en verstopte alles
op een gegeven moment liep die nog niet eens meer stationair zo zat de boek dicht
en toen in de ACV kocht heb ik die direct eronderuit gehaald en leeg gemaakt
de turbo pakt nu ook 20-300 rpm eerder en feller op.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kat leeg maken

Bericht door Multivan Generation »

@ Harry,
ik kan nu natuurlijk schrijven dat een RVS katvervanger het gemakkelijkste is :bifun :bifun

Nu even zonder dollen,
kat er van onder halen en met een lange steenboor gaten in het keramische materiaal boren.
Dan met een stuk metalen buis en een stevige hamer in de ´steen´ rammen totdat je allemaal gruis krijgt.

Zorg dat je al het keramische materiaal netjes op een laken of iets dergelijks opvangt.
Het binnenwerk van katalysatoren bevat veelal zware metalen, die invloed zouden kunnen hebben op het menselijk lichaam.
Dus bij elkaar houden en afgeven bij de milieustraat.

Daarna de bus goed warmrijden en eenmaal op bedrijfstemperatuur in 2de en derde versnelling eens goed op het gas gaan staan en stevig doortrekken. Roetwalmen en losse roetdeeltjes komen nu uit de uitlaat.
Na een paar keer is dit over..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
john 694
Berichten: 671
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: Kat leeg maken

Bericht door john 694 »

of zelf een kat vervangermaken :bonk
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Kat leeg maken

Bericht door Harry 341 »

john 694 schreef:of zelf een kat vervangermaken :bonk
Is ook nog een idee...heb nog diverse nieuwe stukken uitlaat liggen..zal eens kijken wat er tussen past. :toppie
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Kat leeg maken

Bericht door Egbert&Manon »

Op je oude 2.4 had je toch ook geen kat?
Die heeft gewoon een stuk pijp.
Diameter is hetzelfde als bij de tdi (dacht ik)

Ik heb hetzelfde met de mijne: origineel Bosal (meende iets van 27 Euro) bij de pijpendealer.

http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... rch=Search" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Kat leeg maken

Bericht door daimen »

als je de kat leeg haalt dan krijg je wel circulatie in je pot lijkt mij niet goed ,een goede oplossing is een stuk buis er in te zetten
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Kat leeg maken

Bericht door henkru »

jan2009 schreef:Heb hier ooit eens gelezen dat een oude kat geld waard is .
:toppie
Bijlagen
kat.jpg
kat.jpg (8.77 KiB) 9016 keer bekeken
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Kat leeg maken

Bericht door J. Jolliffe »

daimen schreef:als je de kat leeg haalt dan krijg je wel circulatie in je pot lijkt mij niet goed ,een goede oplossing is een stuk buis er in te zetten
Precies, een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in die lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Kat leeg maken

Bericht door arjantdi »

J. Jolliffe schreef:
daimen schreef:als je de kat leeg haalt dan krijg je wel circulatie in je pot lijkt mij niet goed ,een goede oplossing is een stuk buis er in te zetten
Precies, een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in die lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.
onzin..
wat doet een demper dan? ik had bij mn oude bus de kat helemaal leeg, en later vervangen voor een demper ipv de kat. 0,0 verschil. liep gewoon goed. maar zeker niet minder! turbogat was iets minder tov met kat. dus beter...
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Kat leeg maken

Bericht door daimen »

arjantdi schreef:
J. Jolliffe schreef:
daimen schreef:als je de kat leeg haalt dan krijg je wel circulatie in je pot lijkt mij niet goed ,een goede oplossing is een stuk buis er in te zetten
Precies, een katalysator leeghalen zorgt ervoor dat de uitlaatgassen in die lege ruimte snelheid verliezen omdat ze van een kleine buis in een grote opvangkamer belanden. Oftewel vermogensverlies.
onzin..
wat doet een demper dan? ik had bij mn oude bus de kat helemaal leeg, en later vervangen voor een demper ipv de kat. 0,0 verschil. liep gewoon goed. maar zeker niet minder! turbogat was iets minder tov met kat. dus beter...
NOU ONZIN ARJANTDI BESTAAT NIET OP DIT FORUM HET IS NAMELIJK ZO DAT DE UITLAATGASSEN IN EEN LEGE POT GAAN RECIRCULEREN HOE JE HET OOK WENT OF KEERT ,MISSCHIEN IETS GAAN LEREN OVER LUCHT TECHNIEK :yes
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Kat leeg maken

Bericht door frank884 »

als die ook in de lege kat pot komen (het ding is maar zo groot als een erwtenblik)
en daarna is de pijp weer even dun als voorheen geen enkel probleem!!!!!
in circulatie enz geloof ik ook niet!!!
een kat vervangpijp --OK-- als alles rot is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Kat leeg maken

Bericht door arjantdi »

lucht techniek? het zal.. ik ben 1e bedrijfswagen monteur.. en weet uit eigen ervaring dat het geen bal uitmaakt..
heb je wel eens een demper gezien van binnen? die doet precies het zelfde! je denkt echt te moeilijk
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Kat leeg maken

Bericht door VWT4 »

Zijn er geen standaard pijpen in de handel die je 1 op 1 kan uitwisselen, lijkt me verkoopbaar als ik dit zo lees op het forum
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Kat leeg maken

Bericht door sgsdebruijn »

RVS katvervanger, vanuit de UK 100 euro ofzo incl shipping.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie