Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

biodiesel t4 het kan!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

biodiesel t4 het kan!

Bericht door erik 924 »

Goedendag,
Ik was gisteren bij een klant en hij had zijn T4 om laten bouwen naar het rijden op koolzaadolie. Wel koudgeperste olie om dat warm geperste olie teveel water zou bevatten! zonnebloemolie van de Aldi is ook warm geperst maar de auto rijdt er wel op. Het vocht kan aan de pomp en aanverwante onderdelen schade veroorzaken!!!!!!!!!

De verstuivers zijn geslepen en aangepast bij elspett in Duitsland een verwarmingselement om het brandstoffilter en iets dikkere brandstofleidingen en dat is het. Moter loopt perfect en het ruikt iets naar een overvolle friettent als je erachter staat! Geen probleem denk ik. Volgens eigenaar neemt het vermogen iets af en is ie iets trager maar dat was nog maar een indicatie na een dag rijden!!

Volgens de inbouwer blijft koppel vermogen en snelheid gelijkkkk!!!!!

Ik weet niet of je na het ombouwen nog op gewone diesel kan rijden dit moet ik nog even vragen. Ik denk van niet namelijk.

Alles laten doen kost je ongeveer 2000,- euro.
Nu is het een project en krijg je gedeeltelijk via subsidie terug!!

Dit gaat natuurlijk botsen binnen de verschillende ministeries.
Financieen gaat dit natuurlijk nooit goedkeuren als dit grootschalig zou worden ingevoerd! Misschien met een grote accijnsverhoging dat de investering nooit meer terug zal worden verdiend!

Het spul is echter maar op enkele plaatsen te tanken en er wordt alles aan gedaan deze ontwikkelingen tegen te houden. Denk aan de woekerwinstmakende oliemaatschappijen!

Het schijnt voor het millieu veel minder uitstoot van stof roet en zwavel te betekenen.

Wie heeft meer ervaring met deze ontwikkeling, ik hoor het graag.
In Duitsland gaat het allemaal gewoon door en het spul kost inkoop bijna niets enkele centen per liter!!!
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Kijk eens op het Caddyforum. Daar rijdt de beheerder volgens mij al jaren op plantaardige olie. Het is inderdaad verboden. Blijven zeuren over het milieu, maar zodra er iets beters is dat de staatskas niet genoeg spekt wordt het verboden :politie .
Als de douane dieselauto's betrapt met een tank vol zonnebloemolie, krijgt de bestuurder van de douane een boete van 4,53 euro per liter. Daarbij komt nog een naheffing van 374,91 euro per 1.000 liter.
Accijns: 'Je bent verplicht om te rijden met brandstof waar accijns op wordt betaald. Wij controleren regelmatig in het land en wordt men betrapt met zogenaamde bio-brandstof in de tank, dan volgt er een boete en een naheffing', vertelt een woordvoerder van de douane.
Bij het berekenen van boetes voor overtreders, kijkt de fiscus niet naar het daadwerkelijke aantal liters alternatieve brandstof dat een automobilist in zijn tank heeft zitten. De douane gaat uit van het bedrag van 4,53 euro per liter tankinhoud. Dat betekent dat een automobilist met een tankinhoud van 60 liter, 60 maal 4,53 euro betaalt, wat neerkomt op 271,80 euro.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

klinkt goed, maar jammer dat het allemaal tegen wordt gehouden....
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

volgens mij is dit ook niet iets heel aparts. komt al een paar jaar voor. Alleen niet echt op grote schaal.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

@ hendrikus,

ben ik mee eens, heb het zelfs al paar x op tv gezien, ook boeren die vrachtwagens om op pluimvee afval laten rijden (vette enz)

volgens mij staat zelf op wjw.com een stukje over het ombouwen, maar dat weet ik niet meer zeker, ik weet wel dat het al bestond

grt suc6 allemaal :happy
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

francisco schreef:@ hendrikus,

ben ik mee eens, heb het zelfs al paar x op tv gezien, ook boeren die vrachtwagens om op pluimvee afval laten rijden (vette enz)

volgens mij staat zelf op wjw.com een stukje over het ombouwen, maar dat weet ik niet meer zeker, ik weet wel dat het al bestond

grt suc6 allemaal :happy
Is lang geleden al diverse malen over geproken in dit forum, gebruik de zoekfunctie eens dan zal je het zien.

Ik heb met mijn oude 102pk zonder ook maar een enkele aanpassing in de zomer op 90% koolzaadolie gereden.

Het was per ongeluk doordat ik geen diesel meer had snachts en alleen nog een paar treetjes aldi. Geen enkel probleem gewoon iets langer doorstarten en tokkelen.
Ik reed normaal met een mengsel van ongeveer 50% in de zomer en dat ging prima. Ik heb me de kosten van die dure ombouw bespaard.

Met mijn huidige 150 pk heb ik het niet gedaan maar ruik dat ze tegenwoordig ook al koolzaadolie bij de pomp in de diesel bijmengen. Zit een hele lichte geur aan de uitlaatgassen van de koolzaadolie sinds een paar maand.


Groeten Berrie
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, met mijn vorige T4 1900 44kw diesel heb ik op 100% slaolie gereden in de zomer en dat ging prima.

Met onze huidige T4 102 pk rijd ik op Shell Vpower diesel. Ik heb net bijna 1100 km gereden en kan wel doorrijden tot 1300 km op een tank van 80 liter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: biodiesel t4 het kan!

Bericht door Multivan Generation »

erik 924 schreef:Goedendag,
Ik was gisteren bij een klant en hij had zijn T4 om laten bouwen naar het rijden op koolzaadolie. Wel koudgeperste olie om dat warm geperste olie teveel water zou bevatten! zonnebloemolie van de Aldi is ook warm geperst maar de auto rijdt er wel op. Het vocht kan aan de pomp en aanverwante onderdelen schade veroorzaken!!!!!!!!!

De verstuivers zijn geslepen en aangepast bij elspett in Duitsland een verwarmingselement om het brandstoffilter en iets dikkere brandstofleidingen en dat is het. Moter loopt perfect en het ruikt iets naar een overvolle friettent als je erachter staat! Geen probleem denk ik. Volgens eigenaar neemt het vermogen iets af en is ie iets trager maar dat was nog maar een indicatie na een dag rijden!!

Volgens de inbouwer blijft koppel vermogen en snelheid gelijkkkk!!!!!

Ik weet niet of je na het ombouwen nog op gewone diesel kan rijden dit moet ik nog even vragen. Ik denk van niet namelijk.

Alles laten doen kost je ongeveer 2000,- euro.
Nu is het een project en krijg je gedeeltelijk via subsidie terug!!

Dit gaat natuurlijk botsen binnen de verschillende ministeries.
Financieen gaat dit natuurlijk nooit goedkeuren als dit grootschalig zou worden ingevoerd! Misschien met een grote accijnsverhoging dat de investering nooit meer terug zal worden verdiend!

Het spul is echter maar op enkele plaatsen te tanken en er wordt alles aan gedaan deze ontwikkelingen tegen te houden. Denk aan de woekerwinstmakende oliemaatschappijen!

Het schijnt voor het millieu veel minder uitstoot van stof roet en zwavel te betekenen.

Wie heeft meer ervaring met deze ontwikkeling, ik hoor het graag.
In Duitsland gaat het allemaal gewoon door en het spul kost inkoop bijna niets enkele centen per liter!!!
Leuke reactie,
alleen het volgende: je kop Biodiesel, is erg misleidend!
Biodiesel is namelijk op basis van planteolie die omwille van de viscositeit, chemisch bewerkt is. Hierdoor wordt het milieu voordeel dat je eerst had, te niet gedaan!
:muur :muur

Na het ombouwen kun je ook gewoon op diesel rijden, geen probleem.

Ministerie van financiën ziet het milieu als een boekhoudkundig iets.
Zodra er mensen zijn die extra voor het milieu willen doen,
dan wordt de subsidieregeling afgeschaft. Zie maar aan de agrariërs die wilden investeren in windmolens, de afschaffing van subsidie op zonnepanelen, etc. Onder het mom van de grens die we moeten halen is bereikt is het vorige kabinet met het milieu omgegaan.

Ik heb er zelf erg diep in verdiept en wilde alles legaal doen, dit wordt zelfs door de overheidsinstanties ontmoedigt. Dus de overheid ontmoedigt brave burgers die netjes wat meer voor het milieu willen doen, als het de overheid geld gaat kosten door minder accijnsinkomsten.
Dan wil ik de accijns netjes voldoen, en nadien ben ik nog illegaal bezig :gekte :gekte

Kijk anders een op http://www.ppo.nu

TNO heeft een test gedaan en ook Senter Novem (gesponserd door oa Shell),
en je raad het al.
Bij mijn roetmeting scheelde op plantaardige olie rijden tov diesel ruim 90% in de roetuitstoot, dus dat roetfilter, al dan niet met subsidie, kunnen ze ook lekker ergens steken :knipoog

Er zijn systemen op de markt, die bij koude start op diesel rijden, totdat het circuit met plantaardige olie netjes opgewarmd is, en dan schakelt het volautomatisch over op de plantaardige olie, om vervolgens bij lage toerentallen en bij stationair bij het stoplicht staan wachten, weer over te schakelen op diesel. Dit omdat de verbranding van plantaardige oliën bij lagere toerentallen, slechter is, als bij diesel!

Zonnebloemolie is een beter alternatief als slaolie, omwille van de viscositeit.

Maar netjes je accijns afdragen bij de belastingdienst afdeling Douane,
en dan nog illegaal bezig zijn :muur :muur :muur

Leve de regelgeving van Nederland wettenland.


Ik ben voor het milieu en daar kunnen we nu al wat aan bijdragen.
Ik heb helemaal geen tijd om te wachten op die tweede fase milieuvriendelijkere brandstoffen, want dat kan nog wel een paar jaar duren.

Hoorde vanochtend op de radio dat boeren subsidies krijgen van 675 euro per ton suikerbieten die ze niet meer produceren :ie en dat ze dat willen verhogen naar ruim 800 euro/niet geproduceerde ton.
Ahum, uit suikerbieten kun je ook bioethanol halen, en daar kan een benzine auto ook zeer geschikt op rijden!!
Zullen ze wel weer vergeten zijn...

JA ja de dieselrijder straffen, en ondertussen rijdt Balkenende in een BMW 760iL die benzine slurpt. En heeft de vorige staatsecretaris van milieu zijn gratis ter beschikking gestelde Prius na een paar weken ingeleverd.

Het moet niet veel gekker worden..
Sorry dat ik zou langdradig ben geworden, maar dit puntje raakte mij een beetje...


Maarre mocht je meer willen weten, dan kun je me mailen, of op bovenstaand forum je de tijd nemen, om alles bij te lezen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: biodiesel t4 het kan!

Bericht door René »

Multivan Generation schreef:
Sorry dat ik zou langdradig ben geworden,..

Dat zijn we inmiddels van je gewend.
:bonk :bonk :bonk


Getekend Berrie
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

Nou zeg,dat is wel erg ad rem!

:bonk :bonk :bonk :bonk
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Ook ik heb ruim 6 maanden op de Lidle diesel rond gereden zonder problemen en zonder aanpassingen , tot er een gek in het Gooi reklame ging maken op de tv en de dagbladen dat hij Lidle diesel tankte en gelijk was de douane paraat om alle diesels te gaan kontroleren dus ben ik maar weer over gestapt naar de diesel om vette boetes te voorkomen.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Bericht door Henk T »

Tja en als er nu al is iemand echt een boete had gehad, maar tot nu toe krijgt men een schikking.
En als je die niet betaald hoor je er nooit weer wat van.
Ik mix nu ongeveer 2 jaar, puur diesel kent die van mij niet meer.
De mix varieert van 30% in de winter tot 90 % in de zomer.
Ik heb wel aanpassingen gedaan, zijn te lezen op http://WWW.PPO.NU
Zelfs accijns aangifte gedaan en krijg dan te horen dat het niet mag, maar ze houden wel het geld. :gekte .

mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Henk T schreef: Ik heb wel aanpassingen gedaan, zijn te lezen op http://WWW.PPO.NU
Zelfs accijns aangifte gedaan en krijg dan te horen dat het niet mag, maar ze houden wel het geld. :gekte .

mvg Henk
Dat bedoel ik :knipoog :lach :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

zonnebloemolie

Bericht door willem451 »

Ook ik rijd al 2 jaar op zonnebloem olie of koolzaadolieongeveer 50% dat is nog toegestaan tot 2008 dan mag je het mag weer meer vervuilen.
Denk er over om een ekstra tank in te bouwen bij evt kontrole zit er natuurlijk alleen gewone diesel en de standaard tank.
s winters veel problemen gehad tot 0 tot -5 graden geen probleem.
Weet ook niet meer wat de overheden en brussel wil alles moet schoon maar als zoals eerder gezegd je eigen initiatief toont mag het niet meer.

Willem 451
Ko_de_Dorpsgek
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Ko_de_Dorpsgek »

Ja hoor het is gewoon van de achterlijke, de schoonste brandstof die gewoon
verkrijgbaar is, is LPG.
En je raad het al, doe wordt het zwaarst belast!
Onze ministers zijn gewoon ordinaire zakken...vullers! :gif
Ook ik heb net als Fred15 maandenlang op Lidl rondgereden, zonder enige
aanpassing, en ik had weinig last van stank... :klappen
Non omnia sabumus omnes...
(Niet iedereen weet alles...)
Plaats reactie