Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk

Bericht door odorf »

Help Oliedruk 1.9TD ABL

Beste wjw,

Ik zit in Zweden met een uitdaging. Vlak bij de afslag Arjang begon mijn olielampje te branden, kort daarna ook de zoemer. P gelukkig dichtbij Vlak voor de P ook mijn rempedaal ineens hard.
Op P na enige tijd mijn oliepijl gecontroleerd. Oliepijl goed, (net onder max) Motor weer gestart en geen melding meer.

Lokale VW garage dicht (zomersluiting) :-( contact met mijn NL garage gehad, maar vonden die combi -oliesensor en rem hard- raar, suggestie omdat oliepijl goed is … misschien oliedruksensor kapot.

Stukje gereden naar lokale camping, zweet op het stuur, maar geen probleem meer.

Morgen naar lokaal (klein) garagetje kijken of die iets kunnen vinden.

(((Tijdens mijn reis naar Zweden onderweg 2x heel kort na het starten dat het oliekannetje langer bleef knipperen, maar daarna weg.)))

Dus kort:
-2x na starten oliekannetje knipperend, daarna vele keren geen probleem.
Vaak olie gecontroleerd, niveau goed.
-Ineens tijdens rustig rijden (80kmpu) na 300km oliekannetje en zoemer.
Kort daarna rempedaal hard.
Gestopt gecontroleerd, gestart, rempedaal ok en geen oliekan en zoemer meer.
5km gereden geen problemen meer.

Iemand nog suggesties???? waar kunnen ze naar zoeken????
Oliedruksensor??? of anders … ?

Gr. Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 05 aug 2012, 20:39, 9 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Help Oliedruk 1.9TD ABL

Bericht door René »

Zijn er nog meer dingen die uitvallen? Toerenteller o.i.d?
Geloof dat de 1.9 zijn signaal iets met de dynamo te maken had. Hoop dat een ander hier meer van kan vertellen.

Rene
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Help Oliedruk 1.9TD ABL

Bericht door harry t5 191 »

Een hard rempedaal duidt op geen vacuüm.
Kijk in ieder geval de vacuümleiding en pomp goed na.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help Oliedruk 1.9TD ABL

Bericht door Multivan Generation »

VWB de olie melding zou ik ook kijken naar de aansluitingen op de Dynamo.
Dat als eerste checken..

Trouwens goede vakantie gewenst :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Help Oliedruk 1.9TD ABL

Bericht door odorf »

We wachten nu op de Zweedse hulpdiensten. Ze brengen het busje naar arvika. Daar kunnen ze er morgen naar kijken.

Edit: in het stadje Arjäng zat dus wel een VW-Audi garage maar die was tot 13 aug gesloten 'sommarstengt' :bonk
Verder een kleine algemene garage. Behulpzaam maar helemaal vol voor minimaal nog een week.
En een grote Volvo Renault Ford garage. Lompe receptionist -geen zin - geen tijd - geen service Op onze vraag "kunt u ons dan alstublieft misschien vertellen waar de eerstvolgende VW garage zit?"
"Ja hoor die zit in Karlstad, dat is maar 10 swedish miles met een grote grijns op z'n bakkes. Mijn vriendin had hem door en vroeg "dat is dus 100km?" z'n gezicht verstrakte ... Ja dus ... :muur

Uiteindelijk in overleg met de reisverzekering besloten dat wij zo'n afstand met oliedrukproblemen niet aandurven. Vandaar de Zweedse hulpdiensten.
Goed geholpen door de camperverzekerd(generali) alarmcentrale en de Zweedse Falck berging en hulpdienst

Toerenteller deed overigens normaal.
Ik zal dynamo verhaal meegeven
Laatst gewijzigd door odorf op 19 jul 2012, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Help Oliedruk 1.9TD ABL

Bericht door odorf »

Ons busje uiteindelijk bij een echte vw garage afgeleverd. Maar te laat om er nog iets aan te doen. VW Garagist stelde nog een goede vraag. Of het euvel optrad bij terugschakelen. Hoge toeren dus. Dat was het wel. Zowel de eerste keer toen alleen het lampje ging branden alsook de tweede keer toen het olielampje aanging en de beeper begon te loeien was ik terug aan het schakelen. Morgen hopelijk diagnose en oplossing. Rij nu tijdelijk in een Skoda Roomster op 'grijs kenteken' die hier dan 'Praktisk' heet. Lijkt ikea wel. :knipoog
DSC_1748.jpg
Wel balen om je huisje op een oprijwagen te zien wegrijden :ie
nog bedankt voor alle reacties!

groetjes
odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 19 jul 2012, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door odorf »

Diagnose nog niet gesteld. Helaas.
Er was een kabeltje naar de lagedruk oliesensor niet goed meer. De olidruksensor bovenaan bij het kleppendeksel.

Maar wat erger is is dat hij nu helemaal niet meer aanslaat. De timing staat niet meer goed of hij loopt of maar op 3 zuigers oid. De vw garage gaat nu maandag de timing goed proberen te krijgen en dan kunnen ze pas goed zien wat er aan de hand is.
Ik snap het zelf niet zo. Ik heb hem normaal lopend op de parkeerplaats neergezet. Daarna is hij op de oprijwagen gelierd. Hij is bij vw op het parkeerterrein neergezet. Niet mee gereden is mij verzekerd. En sinds het afleveren loopt hij niet meer. Ben in ieder geval blij dat wij zelf hadden besloten om niet verder te rijden. Als onderweg de timing was verspringen door welke oorzaak dan ook dan had mijn blok helemaal in de prak gelegen.

Maar ik snap het niet.
Olielampje, beeper oliedruk, rempedaal hard. Daarna alles ok.
Kort probleemloos kunnen rijden. Maar omdat we een lang stuk naar de vw garage niet aandurfde n laten ophalen en nu niet aanslaan cq op 3zuigers/timingprobleem.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door Egbert&Manon »

Da's gigantisch balen.
We hadden ook pech met de feuerwehr; op de terugweg van de vakantie liep het wiellager stuk in Limburg.
Dat was gelukkig op de laatste dag, maar het blijft een rot gevoel om je grote vriend op de afsleepwagen te zien.
Je wilt dan ook helemaal niet in een vreemde auto rondrijden!
Hopelijk is het in enkele dagen opgelost.
We leven met jullie mee :troost

E&M
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door sgsdebruijn »

Balen, sterkte in ieder geval
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door michisoft »

sgsdebruijn schreef:Balen, sterkte in ieder geval
grote bout in krukas al vervangen ? is, was een probleem op het 1900 blok bij VW en Audi ,getande poulie voor distributie-riem komt dan los van de krukas, loopt in, met de gekende timing problemen.

volkswagen heeft deze bouten later vervangen door een sterkere. en probleem is opgelost.


groeten

Koen
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door odorf »

Bedankt voor het medeleven. De skoda die we nu hebben rijdt prima, heeft zelfs cc en ac maar het blijft een surrogaatauto. We waren vanochtend naar een plaatselijk auto evenement met jaren -50 amerikanen ... Best leuk ... Bijna gedachten kunnen verzetten. Tot de band z'n spulletjes kwam afleveren ... In een karibikgrune t4 :muur

@egbert&manon ... Dat is ook zuur ... Ben je er figuurlijk bijna gaat het mis.
Hoop dat het snel gefikst is en jullie weer kunnen :ikrij

@koen ... Ik zal het maandag aan de garage meedelen. Zou zelf niet weten of deze bout al eens is vervangen door de verbeterde. Is er een uiterlijk verschil tussen oud en verbeterd?

Thanks,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 22 jul 2012, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door rikoh »

Wij leven ook met jullie mee en hopen dat jullie je vakantie kunt voortzeggen met de groene !

Hartelijk groet,

Mady & Harry Riko
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL update 20/7

Bericht door michisoft »

odorf schreef:Bedankt voor het medeleven. De skoda die we nu hebben rijdt prima, heeft zelfs cc en ac maar het blijft een surrogaatauto. We waren vanochtend naar een plaatselijk auto evenement met jaren -50 amerikanen ... Best leuk ... Bijna gedachten kunnen verzetten. Tot de band z'n spulletjes kwam afleveren ... In een karibikgrune t4 :muur

@egbert&manon ... Dat is ook zuur ... Ben je er figuurlijk bijna gaat het mis.
Hoop dat het snel gefikst is en jullie weer kunnen :ikrij

@koen ... Ik zal het maandag aan de garage meedelen. Zou zelf niet weten of deze bout al eens is vervangen door de verbeterde. Is er een uiterlijk verschil tussen oud en verbeterd?

Thanks,
Odorf
@ odorf

Ja, er is verschil, die oude is minder sterk.
staat op boutkop bv 10.9 en nieuwe is 12.9 of nog hoger. maar weet de juiste waarde niet meer.

Als je dit voorhebt, is krukas ook beschadigd, en moet er alzeker een nieuwe tandwiel op.( en een nieuwe bout)
krukas kan je redden met de inkeping 180° verdraaid in de krukas te laten maken.( in belgie is daar een garage voor, die dat kan, zonder dat krukas uit de motor (en uit de auto moet)) of gewoon wat bijvijlen, en met groene sterke loctite alles zeer vast zetten.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL opgelost!

Bericht door odorf »

Ik heb geloof ik nu alle klassieke problemen in een keer.

Brandstofpomp lekt dus op de distributie. Distributieriem slipte op de poelie van de oliepomp. Daardoor was het oliedrukalarm afgegaan. Daarnaast was het kabeltje naar de oliedruksensor half door. Distributieriem was bijna helemaal kapot. En op het allerlaatst dus ook een tand versprongen .

Ik heb dus nu een nieuwe Distributieriem en kan ermee naar huis. Als ik maar het gas rustig houd. We gaan de snelwegen terug vermijden. Dan thuis een Brandstofpomp revisie.

Ze hadden vandaag overgewerkt om het voor elkaar te krijgen. Alleen toen ik wegreed sprong bij 2000 toeren de toerenteller terug en ging mijn dynamolampje branden. Meteen terug . Ze waren er nog. En constateerden wat ik al dacht. Slecht contact in de dynamo. Dit wordt morgenochtend geffikst. En dan moet alles het weer even doen.

Kunnen we nog even een beetje op vakantie ...
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL opgelost!

Bericht door Egbert&Manon »

:proost

Klein feestje?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie