Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter probleem

vragen over de T5
Plaats reactie
Seref795
Berichten: 133
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:23
Locatie: Overijssel

Roetfilter probleem

Bericht door Seref795 » ma sep 17, 2012 1:52

Beste forummers,


Alvast vriendelijke bedankt.
Groetjes Seref.
Laatst gewijzigd door Seref795 op di dec 25, 2012 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9719
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Pascal-141 » ma sep 17, 2012 7:53

Ik heb ook een BNZ , en ik heb de DPF leeggemaakt , en softwarematig de regeneratiecyclus weg laten schrijven , omdat ik merkte dat hij al om de +/- 400km regenereerde .
Resultaat is nu een véééél beter trekkende en vlotter rijdende bus , en is ook een stuk zuiniger geworden .

... Een regenaratiecyclus verbruikt nogal wat diesel om de DPF schoon te verbranden (dat kan tot 3L per cyclus gaan) ... :ie
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1233
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Roetfilter probleem

Bericht door robertTREBOR » ma sep 17, 2012 17:46

Ook ik had een probleem met mijn roetfilter, lampjes branden ed.

Naar JD in Lochem gegaan;

a/ Roetfilter er onder vandaan , r.v.s. pijp er tussen

b/ E.G.R. dicht laten schrijven

c/ Sensors verwijderd en software matig uit laten schrijven

d/ laten chippen naar 207 pk

kostte me iets van 900 euro , maar heb nu veel snellere en zuinigere bus , rijdt 1100 km

op tank diesel , vaak 1 op 13 nu, daarvoor 1 op 11,5 gemiddeld.

en rijdt veel prettiger, turbo pakt veel eerder op, topsnelheid ook veeeel hoger, denk 200 nu.

:wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)

Topcats
Berichten: 1
Lid geworden op: di sep 04, 2012 15:26

Re: Roetfilter probleem

Bericht door Topcats » ma okt 01, 2012 11:32

Goedemiddag Seref795,

Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een "kleinere" volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.

Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet).
Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.

Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is.
Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.

De kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.
Tevens kunnen wij nieuwe aftermarket roetfilters leveren voor dit voertuig.

Wij kunnen je met beide opties helpen wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.

Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.

Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.
Toon

Plaats reactie