Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koel vloeistof

vragen over de T5
Plaats reactie
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: do jan 03, 2008 19:15

koel vloeistof

Bericht door tvanhoek » zo sep 30, 2012 9:01

Goedemorgen

Ik heb een t5 van 2008 175 pk 4motion highline tellerstand 206000 km
Als ik optrek hoor ik een fluitoon dit heb ik een jaar geleden al een x meer gehad toen is de erg klep erg pijpjes en de turbo vervangen maar uiteindelijk was het het spruitstuk en de pakking.
Nu een jaar verder en 80.000 km heb ik weer een Fluittoon.

De dealer heeft vorige week vrijdag de turbo vervangen, maar op het einden van de dag toen ik mijn bus op ging halen kreeg ik te horen de turbo is vervangen maar de fluittoon is nog niet weg.
Nu moet de auto as donderdag en vrijdag weer terug voor verder onderzoek.

Af gelopen maandag was ik onder weg kreeg ik de melding STOP koelvloeistof vervangen liter bijgevuld gisteren weer de melding weer een liter toegevoeg.

Nu heb ik de afgelopen jaren nooit koelvloeistof bijgevuld dus lijkt het mijn toch iets te maken te hebben met het vervangen van de turbo

Mijn vraag is zou dit kunnen

Ik wil niet klagen over mijn dealer ze regelen alles goed ook de turbo hebben ze kunnen claimen dus daar krijg ik geen rekening van. maar ik wil mijn eigen toch wel even voor bereiden

Ton

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: koel vloeistof

Bericht door vaniac » zo sep 30, 2012 9:13

De waterpomp en de oliekoeler kunnen ook inwendig lekken. Vervanging is dan dringend aan te raden omdat er dan koelwater in de motorolie terecht komt, met als gevolg slechte smering van de motor.

tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: do jan 03, 2008 19:15

Re: koel vloeistof

Bericht door tvanhoek » zo sep 30, 2012 10:16

Hoi bedank voor je reactie

maar kan dit te maken hebben omdat de turbo is vervangen, mij bus heeft de hele dag bij de dealer geweest volgens de monteur is de turbo vervangen bij een 4 motion meer werkt dan bij een gewone, ik denk met mijn boere verstand dat ze het niet goed in elkaar hebben gezet

Danny
Berichten: 466
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koel vloeistof

Bericht door Danny » zo sep 30, 2012 10:52

Nope zie 't verband niet tussen turbo en koelvloeistof, bekijk evt de binnenkant van je olievulstop eens en 't niveau van motorolie, die koelvloeistof moet ergens naartoe en als ze bij je motorolie komt dan is 't zoals vaniac zegt een gebrekkige smering (olie vermengd met koelvloeistof) dat hebben je nokkenasjes niet zo graag...

checken en snel :knipoog

tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: do jan 03, 2008 19:15

Re: koel vloeistof

Bericht door tvanhoek » zo sep 30, 2012 11:24

de olie en de binnekant van de dop zien er goed uit

zet hem morgen maar even bij dealer

Danny
Berichten: 466
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koel vloeistof

Bericht door Danny » zo sep 30, 2012 11:29

Dan kan ze ook nog verdwijnen in de verbrandingskamer he als je onder aan 't blok geen lek hebt.
Wijze beslissing van effe te laten checken bij de "Freundliche" :knipoog

tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: do jan 03, 2008 19:15

Re: koel vloeistof

Bericht door tvanhoek » wo okt 10, 2012 16:26

vandaag eindelijk mijn bus terug

Koelvloeistof lekken was de waterpomp zat speling op dit had verders niets te maken met het fluiten hiervoer hebben ze het spruitstuk vervangen

Dus ik kan weer rijden

Deki
Berichten: 311
Lid geworden op: wo apr 18, 2007 20:05
Locatie: Den Haag

Re: koel vloeistof

Bericht door Deki » wo okt 10, 2012 19:13

Hoi dus hebben ze de waterpomp vervangen ? heb zelf ook last van koelvloeistof verlies denk dat mijn waterpomp gaar is ...

:driveT5

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: koel vloeistof

Bericht door vaniac » wo okt 10, 2012 20:27

Dus toch de waterpomp!!!
Dat is bij de 2.5 tdi's een typische kwaal. Dat de waterpomp bij deze motor in het blok is ingebouwd is min of meer vragen om problemen in geval van lekkage. Het in- en uitbouwen is ook al een lastige klus. Dit ontwerp verdient in ieder geval geen schoonheidsprijs qua onderhoud.

Plaats reactie