Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat

vragen over de T4
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

automaat

Bericht door niels »

In hoeverre is een aut. versnellingsbak van bijv. een Passat van een 1.9 AFN motor of eventueel een bak van een Passat 2.5 tdi te monteren op een blok van onze vertrouwde 5-cylinder?
(in plaats van een handgeschakelde)

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet, in elk geval niet zonder vele aanpassingen, zowel aan motorzijde als aan aandrijfassen als aan ophanging als aan aansturing... alles kan, maar zal een verdomd ingewikkeld klusje met veel maatwerk worden en dat maatwerk zal, indien je het niet zelf kunt ook maatwerk geld gaan kosten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: automaat

Bericht door repelsteeltje »

krijg je hoe creatief je dan ook bent nooit voor elkaar.

passat 2.5 tdi is een langsgebouwde motor, in de bus staat hij dwars. :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

Waarom zou je dit willen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

Er rijdt niets fijner dan een automaat; en zeker in de tijd van de 'kortere' afstanden, drempels, verkeerslichten, rotondes, enz.

Én het drama van het 2-massa vliegwiel.........

Mijn bus is voorzien van alle luxe, en kan nog jaren mee(hoop ik), en heb nog geen bevredigende opvolger gevonden.

Niels.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar waarom dan een exotische bak kiezen? denk je dat die niet stuk gaat? er bestaat toch een automaat voor die transporter?

wist niet dat de passat tdi niet dwars ligt, dat maakt het wel heel ingewikkeld inderdaad
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: automaat

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:maar waarom dan een exotische bak kiezen? denk je dat die niet stuk gaat? er bestaat toch een automaat voor die transporter?

wist niet dat de passat tdi niet dwars ligt, dat maakt het wel heel ingewikkeld inderdaad

type 3b is langsbouw, onderstel komt regelrecht onder de Audi A4/A6 vandaan, gebouwd tussen 1996 en 2006. De latere hebben een dwarse motor. echter dan is 2.0 TDI 4 cilinder motor de grootste diesel..... Die hebben een totaal andere aansluitflens en koppelomvormer dan de 5 pitters uit de T4.

Ach, dan komt het volgende probleem, hoe ga je dit elektronisch ooit aan de gang krijgen? De automaatbakken uit nieuwere wagens zijn totaal elektronisch geregeld. En die computer gaat op zeker vloeken met degene die in je bus de motor aan mag sturen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

niels schreef:Er rijdt niets fijner dan een automaat; en zeker in de tijd van de 'kortere' afstanden, drempels, verkeerslichten, rotondes, enz.

Én het drama van het 2-massa vliegwiel.........

Mijn bus is voorzien van alle luxe, en kan nog jaren mee(hoop ik), en heb nog geen bevredigende opvolger gevonden.

Niels.
Dan zou ik eerder aan
dit gaan denken:
als aan een exotische ombouw.

Het probleem bij de AXG is dat het 2 massavliegwiel het net aan trekt.
als je dan die auto gaat chippen dan ga je het 2 massavliegwiel extreem belasten, waardoor dit het gaat begeven.
Is gewoon logisch hoor,
en de ombouw dan te overwegen naar een automaat is dan, uit technisch oogpunt, een onlogische gedachte.
Wellicht kun je eens zoeken op versterkte koppeling hier op het forum?

Ik zou er eerder aan gaan denken om je rijstijl aan te gaan passen,
dat zal een goedkopere oplossing zijn.
Mede gelet op alle andere 'zaken' die je al hebt ondervonden en die mede ook hieraan gerelateerd zijn.

Op een gegeven moment kom je gewoon aan de fysieke grenzen van het materiaal, of de auto
en dan is het gewoon eenvoudig: "deal with it, or leave it".
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

vorig jaar grote restauratie; 2 massa vliegwiel, koppeling compleet(alles origineel), nu al weer 2 massa vliegwiel naar zijn grootje.
PS rijstijl valt reuze mee; remblokken paar maanden geleden voor het eerst vervangen; ruim 160.000km, en nog lang niet op.(zat roestgroef op de schijf)

Niels
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: automaat

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:vorig jaar grote restauratie; 2 massa vliegwiel, koppeling compleet(alles origineel), nu al weer 2 massa vliegwiel naar zijn grootje.
PS rijstijl valt reuze mee; remblokken paar maanden geleden voor het eerst vervangen; ruim 160.000km, en nog lang niet op.(zat roestgroef op de schijf)

Niels
Als jij op 1 jaar tijd je 2massavliegwiel kapot rijd,dan heb je toch een euh speciale rijstijl vermoed ik.
Ik heb bij al mijn T4 dat ik al gehad heb nog NOOIT schade gehad aan het vliegwiel, en ik trek altijd heel zware aanhangers,en rijd ook stevig door.En dat op vele honderdduizend km.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

zou het kunnen zijn dat je krukaskeering wat doorlekt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: automaat

Bericht door Anno »

In het algemeen hebben auto's met automaat zwaardere remmen. Je zal dus ook moeten uitzoeken of je de remmerij moet aanpassen na ombouw.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door niels »

Wat is het voor- of nadeel van een vast vliegwiel i.p.v. zo'n geweldig 2-MV?

Gr. Niels

PS rijstijl val reuze mee; verbruik gemiddeld 7-8 l/100km..........
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat

Bericht door Multivan Generation »

stuur me even een mailtje dan stuur ik je wat informatie als antwoord op je vraag :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom mag de rest dat niet weten dan?

voordeel vast vliegwiel, niet voorzien van slijtage gevoelige veerelementen (en mogelijkheid per cilinder te meten hoeveel veersnelling de ontbranding geeft en daarmee per cilinder de inspuiting aanpassen, dus meer in balans laten draaien van de motor)

nadeel, oneenparigheidstrillingen uit de motor beter voelbaar

als je een vast vliegwiel plaatst op een motor die voor 2mv ontworpen is, dan blijft dat een beetje een gok.... in hoeverre heeft de motor (primair de krukas) last van het ontbreken van de werking van het 2mv als je er een vast op zet... je weet niet of de krukas wellicht lichter geconstrueerd werd omdat dat kon vanwege de montage van een 2mv
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie