Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterbanden

vragen over de T4
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

winterbanden

Bericht door paulkr »

ik heb een set winterbanden liggen van michelin in maat 205/55 R 16.

is het mogelijk om deze banden met een bijpassende set velgen onder onze t4 camper (1992) te laten plaatsen?
er liggen nu banden onder in maat 195/70 R 15 c (volgens mij zijn het zomerbanden).

wat maakt het uit tov het rijgedrag/wegligging/remweg/verbruik bij het rijden met een andere maat band?

graag wat adviezen voordat de winter losbarst.

paul
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

Volgens mij is de maximaal mogelijk load-index voor een 205/55/16 band 94 (= 670kg per band).
Dat is wel behoorlijk aan de lage kant voor een T4, zeker een camper.

Ik zou ze even op MP zetten (erg gangbare maat voor 'normale' auto's) en dan zorgen dat je een set met meer draagvermogen vindt voor de camper. :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

op marktplaats dan maar...

heeft iemand nog goede adviezen voor merk en type winterband?
ik zoek intussen forum na, deze vraag zal wel eerder gesteld zijn.

bedankt alvast voor reactie.

paul
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: winterbanden

Bericht door Roger B. (11)61 »

had op de t4 Nokian WR-C die bevielen top
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Henke Z
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Nieuwlande
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door Henke Z »

paulkr je hebt :mail
Maak U vertrouwd met Onderhoud
Anders leeft U bij de gratie van de Reparatie.

Groet Henke Z.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: winterbanden

Bericht door robstof »

ik heb al meer over nokian geschreven, dat is een top band, is in Noorwegen een top merk, heb ze zelf ook en ik rij er het hele jaar op.


groet,

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

druk zoekende naar winterbanden blijken niet de banden een probleem te vormen maar het vinden van de juiste velgen. De alcar 8840 schijnt volgens de internetlectuur de geschikte velg te zijn (5x112/55,1/et44/bout14x1,50/6j) voor een t4 van vòòr 1996.
kwikfit kan deze niet leveren (gebeld), winterbanden.nl neemt de telefoon niet op maar kunnen volgens website deze velg wel leveren.

weet echt niemand op het forum een set winterbanden+ velg (et44) te liggen voor onder een t4 1990?

dan zoek ik maar gestaag door.
alvast iedereen bedankt voor de input voor zover...
paul
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

Zoiets bijvoorbeeld?

Complete set:

Met goede bandjes
http://link.marktplaats.nl/606599251

Met mindere bandjes, maar wel de goede velgen.
http://link.marktplaats.nl/606469762

Of alleen velgjes:
http://link.marktplaats.nl/602261009

Of heb je echt nieuwe nodig?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

ik heb de eerste advertentie ook gespot en hierop al gereageerd.
dit blijkt het merk MAXXIS te zijn, nooit van gehoord.
komt deze voor in de winterbandentests van 2012?

tweede advertentie zijn banden van een 1999 t4, velgen zijn dan niet de juiste (ET 55 ipv ET 44)

derde advertentie alleen velgen is weer een hoop gedoe met banden zoeken, wegbrengen/ophalen, banden erop, balanceren enz.

afweging voor compleet nieuwe set komt wel dichterbij wanneer blijkt dat de banden van de eerste advertentie van een onvoldoende kwaliteit zijn.
morgen maar uitzoeken wat de kwaliteit van Maxxis is...

erg leuk dat er meegezocht wordt.

paul
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: winterbanden

Bericht door Geert G »

paulkr schreef:ik heb de eerste advertentie ook gespot en hierop al gereageerd.
dit blijkt het merk MAXXIS te zijn, nooit van gehoord.
komt deze voor in de winterbandentests van 2012?

tweede advertentie zijn banden van een 1999 t4, velgen zijn dan niet de juiste (ET 55 ipv ET 44)

derde advertentie alleen velgen is weer een hoop gedoe met banden zoeken, wegbrengen/ophalen, banden erop, balanceren enz.

afweging voor compleet nieuwe set komt wel dichterbij wanneer blijkt dat de banden van de eerste advertentie van een onvoldoende kwaliteit zijn.
morgen maar uitzoeken wat de kwaliteit van Maxxis is...

erg leuk dat er meegezocht wordt.

paul
Maxxis = Onderdeel van Bridgestone.

Zelf erg goede ervaring met Good-Year & Vredestein winterbanden.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: winterbanden

Bericht door heartbeat »

Ik heb nog een zgan setje met lichtmetalen wielen liggen heb ik 1x gebruikt om met onze camper naar zuid duitseland te rijden
mogen evt weg voor 800,-
ivm heb nu een personen auto met daarop winterbanden en gebruik de camper niet in de winter dan staat hij lekker in de garage

grt orb
Rob & Lize
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

maxxis staat in de onderste regionen van de winterbanden test 2011. de allweather-band presteert beter in winterse omstandigheden dan de winter maxxis uit de test. wel is de aangeboden band een andere dan de geteste band maar geeft wel een indicatie van de kwaliteit.

bovengenoemd voorstel van de lichtmetalen velgen zijn boven budget en deze velgen zouden het enige glimmende versierelement zijn aan onze bus. ik vermoed dat de remmen bij deze velgen zichtbaar worden. ik heb niet de indruk dat het contrast van mooie glimmende velgen tov de huidige roestbruine, aan vervanging toe zijnde remmen een visuele toevoeging zouden zijn. ook hebben wij een t4 in camper uitvoering waarbij het ook ons enige motorisch transmiddel is. we proberen low-profile te blijven voor dievengilde. de standaard velgen voldoen voorlopig aan onze visuele wensen. toch bedankt voor het aanbod.

dus de afweging voor een geheel nieuwe set nadert bijzonder snel. de conclusie uit onderzoek tot nu toe (zie andere topic "ET-waarde T4 1990") is de Alcar 8840 als velg (ET44) en voor de winterbanden blijkt uit het instructieboekje dat ook 205/65/R15 een mogelijke maat is. dit vergroot het zoekgebied weer veel te veel.
ik ga bellen met een vw-dealer voor info.
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

de dealer heeft géén info over banden en velgen van een 1990 t4.
tja ...
dan gewoon maar nieuwe alcar 8840 bestellen en alle forumreactie met merktips doorlezen.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

Lijkt volgens de gegevens idd wel de goede. Zou persoonlijk liever een set nieuwe banden op gebruikte leggen dan gebruikte banden op nieuwe velgen, maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. :peace

Maxxis is absoluut geen slecht merk, maar ik zou ook eerder op de ervaringen van andere gebruikers afgaan dan zo'n 'test'.
Of je 205/65R15C kiest of 195/70R15C maakt niet zoveel uit; beide goede maat voor de T4 en zo rond de 85-90 euro per stuk van de betere bandenmerken bij de online-aanbieders (bijv. ter indicatie bij Autobandenmarkt, maar hou rekening met de montagekosten die er dan nog bijkomen. Mijn ervaring is dat de gemiddelde garage op basis van die gegevens je ook wel een net aanbod kan doen).

Zelf goede ervaringen met winterbanden van Uniroyal en Vredestein. Wat minder met Continental, maar alleen omdat die sneller cuppen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: winterbanden

Bericht door paulkr »

toch maar nieuwe velgen (8840) en nieuwe nokian WRC Van 195/70r15 voor €680 aangeschaft via internet.
ik ga er van uit dat ik de komende tien jaar geen andere winterbanden nodig ga hebben.
voor de zomer zullen de zomerbanden wel vervangen gaan worden, maar dat zoeken we wel uit als de laatste sneeuw gaat ontdooien...
iedereen bedankt voor reacties.
groet,
paul
Plaats reactie