Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

levensduur 2.5tdi ACV of AXL

vragen over de T4
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

Onze syncro met axl motor heeft nu 320000km gelopen in 9 jaar met veel snelwegkms en eigenlijk geheel probleemloos. Ik ververs zelf de olie en gebruik kroon longlife helar 5w30. De 30.000km haal ik net niet zonder bijvullen; het olieverbruik is dus minimaal en de motor vertoont geen enkel teken van slijtage. Nu vraag ik me af: hoe lang gaat dit nog goed: 100.000km, 200.000km, 300.000km? Hoe komt een tdi meestal aan zijn einde? (mits de distributieriem heel blijft). Gaat hij toch op een gegeven moment olie verbruiken, begeeft een motordeel het (zuigers, krukas o.i.d)?
En is er verschil tussen de ACV en AXL motor in dit opzicht?
Iemand ervaring?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door repelsteeltje »

ow, met een beetje mazzel is hij net op de helft van zijn kunnen.......

goed onderhoud en gewoon doorgaan. zal de eerste vw diesel niet zijn die met gemak over het half miljoen heen gaat.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn TDI is overleden aan een stukgelopen waterpomp (slechts 40.000km oud) bij 356.000 ongeveer, na demontage waren de hoonkrassen op de volledige omtrek en hoogte van de cilinderwanden nog goed zichtbaar, krukaslagers zagen er ook nog redelijk uit. Als niet zowel het blok als de krukas krom geweest waren had ik hem zo met nieuwe lagers en zuigerveren en een koprevisie weer in elkaar gezet.

500 tot 600 duizend zou geen probleem moeten zijn....er zijn er die ruim over het miljoen heen zijn en nog nooit open geweest
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door frank884 »

als je om de 90.000 km of 6 jaar die riem vervangt met alles wat daarbij hoort
en je trapt die wagen niet af (vooral niet met een koude motor)
dan kan die :T44EVER 5 cylinder heel heel lang meegaan

tegenwoordig halen ze bij VW uit een 1.6 TDI ook 250 nm koppel het zelfde wat de ACV produceerd
dus zo'n grote motor met 1 cylinder meer heeft er een rustig klusje aan.
en zal het ook zeker veel langer volhouden als die uitgemergelde machientjes van tegenwoordig
(praat ik nog niet over de 3 cylinders van 1 liter totaal inhoud die men tegenwoordig in een Ford Mondeo propt)
je moet het maar durven kopen!!!!
maar ja die autoproducenten willen geen duurzaam product op de markt zetten, maar iets wat snel weer in de container kan, of
waar de -st-ealer na een paar jaar weer eens flink aan kan sleutelen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Multivan Generation »

Ik verwacht dat de turbo van een AXL en dan met name het verstel systeem van de schoepen in de VTG-lader,
wat gevoeliger is als de turbo van een ACV, wat een vaste (lees: niet verstelbare) turbo is.
Het komt wel eens voor, dat het verstel systeem vast komt te zitten door roet aan de binnenzijde..

Als je een 5W40 volsynthetische olie zou gebruiken, dan verwacht ik,
dat je het interval wel haalt zonder bijvullen.
Ook is het motorisch dan net wat stiller :knipoog
Dat zijn mijn ervaringen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef: Als je een 5W40 volsynthetische olie zou gebruiken, dan verwacht ik,
dat je het interval wel haalt zonder bijvullen.
Ook is het motorisch dan net wat stiller :knipoog
Dat zijn mijn ervaringen..
die volsynthetische 5 w 40 gebruik ik ook in de ACV bijvullen 1 klein koffiekopje op 20.000km
laat de peilstok altijd precies in de midden tussen min en max zitten.
1x/ jaar verversen of 20.000 km
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

bedankt voor de reacties. Ik gooi er Kroon Helar 5w30 in. Dit is een long life olie.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door heartbeat »

Wij hebben hier de anwb auto's in onderhoud en die staan gewoon op 900.000 km en meer zelfs dus bij veel km gebruik zeer weinig slijtage beter dan stadswerk

en ja de distributie riemen optijd vernieuwen
misschien niet geheel nodig maar wel een goeie optie is om een keer je bak olie te verversen dan schakelt hij weer zo lekker en is een stuk stiller ik verversen het elke 60.000 km bij mijn t4 tje gewoon omdat hij dan weer zo soepel aanvoeld
Rob & Lize
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door frank884 »

heartbeat schreef:Wij hebben hier de anwb auto's in onderhoud en die staan gewoon op 900.000 km en meer zelfs dus bij veel km gebruik zeer weinig slijtage beter dan stadswerk

en ja de distributie riemen op tijd vernieuwen
misschien niet geheel nodig maar wel een goeie optie is om een keer je bak olie te verversen dan schakelt hij weer zo lekker en is een stuk stiller ik verversen het elke 60.000 km bij mijn t4 tje gewoon omdat hij dan weer zo soepel aanvoeld
de versnellingsbakolie laat ik gelijk met de distibutieriem lopen
dus ook met de 90.000 of max 6 jaar..... net zo makkelijk
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

heartbeat schreef:Wij hebben hier de anwb auto's in onderhoud en die staan gewoon op 900.000 km en meer zelfs dus bij veel km gebruik zeer weinig slijtage beter dan stadswerk
Kijk, dat is interessant om te weten: het ANWB gebruik is een mooi optimum denk ik: minimale uren met koude motor en gebruik door mensen die hart hebben voor hun voertuig.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Multivan Generation »

jep,
maar die rijden niet met een AXL,
en waarschijnlijk, zo schat ik in, ook niet met longlife olie er in..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

Multivan Generation schreef:en waarschijnlijk, zo schat ik in, ook niet met longlife olie er in..
Tussen de regels door lees ik dat longlife service intervallen icm longlife olie zorgt voor meer slijtage.
Heb je hier bewijzen voor? Na 320.000 km en gebruik van deze olie merk ik nog niets van slijtage. Met 50.000 km/jaar krijgt hij toch in minder dan 8 maanden nieuwe olie. Deze olie is beter bestand tegen hoge temperaturen en minder verouderingsgevoelig. Dit tezamen met heel veel snelwegkms en een beheerste rijstijl geeft dit volgens mij geen overmatige motorslijtage.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door frank884 »

Ik rijdt 18.000 km per jaar met de T4,...en eigenlijk veel te veel korte stukjes dus die motor wordt vaal niet warm
dus relatief veel vervuiling van de olie, hoe langer die olie erin zit hoe hoger het nivo toep in die olie
ongeacht welke olie dat is, vandaar de keuze om elk jaar te verversen dus met 18.000km en niet 1x/2 jaar of 30.000

trouwens dan heb ik het over 5.5 liter kendall 5 w 40 volledig synthetische olie = 41.25 euro
(dus niet "Synthese Technologie" chemisch veranderde Minerale olie)
en 1 Mahle OC 105 filter (meestal op E bay in auction incl verz rond de 8a 9 euro is totaal 5 tientjes
dat bedrag staat niet in verhouding met de prijs wat het motorblok of turbo kost, nou zeg ik niet dat die kapot lopen
maar ik zie het niet zitten om zo lang die drap in de olie door de motor enz te laten circuleren.

Het 2e jaar rijdt ik weer met schone nieuwe olie,en een schoon filter
terwijl die longlife rijder bij diegene met mijn hoeveelheid kilometers
die met 30.000 vervangt het 2e jaar met al die vuiligheid erin rond rijdt,
de zgn longlife olie is meestal iets duurder dan die van mij dus wat valt daar te besparen met het longlife gedoe......

verder is die 5 w 30 bij hogere temperaturen dunner
dus de olie filmlaag is dan ook dunner (smeert dan ook slechter bij hogere temperaturen)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door Multivan Generation »

De wegenwacht zal zelf olie verversen en naar mijn inschatting niet met longlife omdat het veel duurder is.
Doe even een vergelijkje als je bij de dealer dit laat uitvoeren.
En reken het even uit tot zeg 210.000 km..

Het topic ging niet over olie maar over betrouwbaarheid,
en eigenlijk is mijn relevante opmerking over het verstelmechanisme van de turbo een beetje op de achtergrond terecht gekomen. De rest is interpretatie tussen de regels door. Als ik iets bedoel, dan schrijf ik het ook...

Denk ook eens aan het synchro systeem..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: levensduur 2.5tdi ACV of AXL

Bericht door freek »

ok, dan zocht ik er teveel achter :-).
Wanneer de AXL turbo het gaat begeven is inderdaad de vraag en het Syncro-systeem is natuurlijk ook een potentiele kostenpost. En hoewel ook een beetje off-topic: ook de degelijkheid hiervan verbaast mij en ik vreesde al eerder voor kosten aan de visco-koppeling. Voordeel is natuurlijk dat er geen electronica aan te pas komt. En als je (zoals ik) een paar zaken in acht neemt is het een probleemloos systeem: dus goed letten op de juiste bandenspanning, altijd 4 banden tegelijk wisselen en nooit verschillende banden voor en achter. Als je dit niet doet dan kan de siliconenolie in deze koppeling gaan koken (met name bij lange snelwegritten) waardoor de koppeling vroegtijdig blokkeert en zit je gelijk aan >2000,- kosten. Plus als je zo met een wringende aandrijving doorrijdt je hele transmissie aan gort rijdt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie