Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wie wilde er wat weten over een zonnepaneel

vragen over de T4
Plaats reactie
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

wie wilde er wat weten over een zonnepaneel

Bericht door wilko »

Ik las vorige week in de map projecten iets over iemand die iets wilde weten over de montage van een zonnepaneel op een california maar kan het betreffende topic niet meer vinden.
Een paar jaar geleden heb ik eens op verzoek van volvosurfer wat info gePBt.
Onderstaande zet ik dit hier neer, wellicht dat iemand er iets mee kan.

Ik heb wat fototjes gemaakt van de opbouw van het zonnepaneel op het uitzetdak en de spanningsregelaar in het kledingskastje.
Als je de link volgt zou je ze te zien moeten krijgen. Het was vanmorgen nog niet eens heel erg zonnig en zoals je op de foto van het paneeltje kunt aflezen stond hij op 14 volt. Zelfs als het bewolkt is staat hij meestal nog op 12,5 volt. Alleen als de koelbox aanslaat of een andere gebruiker zakt hij hieronder.
De 4 kunststof hoekstukken zijn gelijmd met Sikaflex-252. Dit is speciale kit en zeer goed geschikt voor de montage op het kunststofdak. Wordt ook voor boten gebruikt. De set bestaat uit een reiniger, primer en kit. Kost een paar centen (dacht iets van 35 a 40 euro) maar dan krijg je ook een zeer goed resultaat. Deze set heb ik gelijk bij het zonnepaneel gekocht en is hiervoor speciaal bedoelt.
Het elektrische gedeelte is vrij eenvoudig. Er loopt een kabel van het paneel naar de spanningsregelaar en vandaar rechtstreeks op de 2 accuklemmen. Over laden kan niet, daar zorgt de spanningsregelaar voor. De kabel heb ik er ook gelijk bij gekocht. Zal wel niet heel bijzonder zijn hoor, maar de aders moeten wel van enige dikte zijn.
Even goed uitmeten waar het midden op het dak is en waar de kabel door het dak gaat. Psychologisch gezien is dat natuurlijk het moeilijkste, een gat boren in je dakje, je kunt het maar 1 keer goed of fout doen. Kabel door gevoerd en met dezelfde kit dicht gemaakt. Volgens mij zijn er ook speciale dakdoorvoertjes te koop, maar ja die kosten dan natuurlijk wel weer de nodige duiten.
Succes ermee

http://img218.imageshack.us/gal.php?g=z ... eel001.jpg
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: wie wilde er wat weten over een zonnepaneel

Bericht door Wim T4 935 »

Ik denk dat je deze bedoelt: viewtopic.php?f=2&t=39566#p275334" onclick="window.open(this.href);return false;
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie