Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dehler 5.4 optima op T4 basis

vragen over de T4
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Wij hebben een Dehler camper uit 1994 gekocht in Duitsland, zelf wonen we in Zwitserland. De auto moet de komende tijd in Zwitserland worden aangemeld en dat gaat hier niet vanzelf. In principe wordt op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Oude auto's willen ze niet, behalve als het een oldtimer is. Onze Dehler heeft een 2.4l 5cylinder uit aug 1994 met een APT turbo. In dat laatste zit het grootste probleem. Veranderingen aan de motor willen ze hier niet. Vraag 1: Weet iemand of een verhoging van het vermogen van 57kW naar 80kW ook aanpassingen aan het chassis nodig maakt? De turbo zit er volgens ons al vanaf het begin op. Heeft een T4 Dehler van 2810Kg niet altijd al zwaardere remmen etc?
Vraag 2: Welke instantie zou ons aan een bevestiging kunnen helpen dat de emissie met een turbo veel gunstiger is dan zonder turbo.?

Vast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Pascal-141 »

Die turbo heeft nooit af fabriek op een 2.4d gezeten , dus is er zeker achteraf opgezet .
Aangezien het een Duitse auto betreft , zou je dus van de turbo ombouw ook TUV papieren moeten hebben , is dat niet het geval , dan word het waarschijnlijk nog moeilijker om hem ingevoerd te krijgen , want dan is die turbo "niet officieel" ...
Aanpassingen aan het chassis worden niet gedaan bij een 2.4 turbo ombouw .
En het zou me zéér verwonderen moest Dehler de remmen aangepast hebben . Ik vermoed dat de remmen gewoon standaard zijn. Indien er andere remmen opzitten , zou je ook daarvan een TUV rapport moeten hebben . Indien niet : tja ... krijg het dan maar eens gekeurd ...

Hopelijk voor jou is de turbo ombouw niet door een beunhaas gebeurd , want de 2.4d is zowieso al een temperatuurgevoelige motor , zeker onder zware belasting (Dehler opbouw+bergen ...) . Wanneer er dan nog eens een turbo bijkomt , word de termische belasting van de motor nog hoger . Wat er vroeger nogal eens gedaan werd ,indien de turbo door een gerenomeerde firma werd geplaatst, is dat de gehele cilinderkop werd vervangen door een gemodificeerd exemplaar met verbeterde koelkanalen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Wauw, jij weet er wel veel van. De firma ABT is een zeer gerenomeerde firma. Wij denken dat de turbo er al zo'n 17 j of 18 jaar in zit. Wij hebben van de auto met turbo een Tüv rapport en DEKRA heeft voor ons een rapport voor de EURO 1 status (duits) geleverd. AMAG wil geen COC rapport leveren omdat ze alleen maar een VW T4 en geen Dehler hebben geleverd. Nou ja we zien wel. Hij gaat de komende weken een keer gekeurd worden
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Pascal-141 »

Ah , dus je hebt er toch een TUV rapport bij . Ik vermoed dat dat het toch al wat makkelijker voor je zal maken in hem ingevoerd te krijgen .

Ik dacht dat ook ABT bij de turbo ombouw ook de cilinderkop aanpastte , vandaar waarschijnlijk dat hij het al zo lang volhoud :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:Ah , dus je hebt er toch een TUV rapport bij . Ik vermoed dat dat het toch al wat makkelijker voor je zal maken in hem ingevoerd te krijgen .

Ik dacht dat ook ABT bij de turbo ombouw ook de cilinderkop aanpastte , vandaar waarschijnlijk dat hij het al zo lang volhoud :toppie
en waarschijnlijk zit er daarbij ook een interkoeler op geschroefd..
Nothelle deed het ook zo,
en Schrick ook..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Hi, Ja er zit een intercooler op. Zelfs met 80kW is het even wennen, zo langzaam. De auto staat nu in Zwitserland. De hele import heb ik zelf gedaan, dat is alleen aante raden als je warme gevoelens voor ambtenaren hebt en veel tijd :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Multivan Generation »

zijn Zwitsers soms nog meer rigide als Duitsers?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Oviivo »

Leve de EU, oh .... wacht ..... :knipoog :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door Dehler_Bert »

Gefeliciteerd met jullie Dehler Optima 5.4!

De ombouw naar 2.4D turbo van ABT was destijds niet goedkoop! Maar kennelijk werkte het wel naar behoren. Ik heb destijds ook nog eens geinformeerd naar de ombouw van een Huber turbo op mijn Dehler Optima 4.7 met AAB motor uit '93. De kosten waren zo hoog dat het loonde om er gelijk een TDI in te bouwen. Maar ik heb mijn bus toen verkocht en een nieuwere Dehler met TDI motor voor gekocht.

Nadeel van een AAB met turbo is dat de versnellingsbak niet aangepast is aan je hogere koppel en het toerental (en herrie) blijft de limiterende factor . Succes met de invoer.
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Beste mensen,

Nou, het heeft lang geduurd maar we hebben oplossing. DEKRA uit Duitsland heeft bevestigd dat de T4 uit 1994 aan de Euro 1 eisen voldoet en ABT heeft bevestigd dat de Dehler, voordat hij op de weg is gekomen, voorzien is van de Turbo. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we toegelaten worden op het Zwitserse asfalt. ! Morgen is de technische keuring. Als dat ook goed afloopt kunnen we eindelijk gaan reizen. De eerste staat al gepland voor 30 januari. Wij zijn blij ! De eerste keer werd ons verteld dat we een keuring van €3.500 moeten laten doen. Nu kost het €50 en heeeeeeeel veel tijd.
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door RHH »

:wjw heel veel succes bij het keuren :jump :jump
laat nog even horen hoe het is gegaan
en nog veel kilometers met de dehler :driveT4
a silence so loud
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Hi RHH, nou het was even spannend en het duurde 90 minuten. Het eerste probleem was het gewicht 2800kg ipv 2600 kg. Na lang heen en weer gepraat hebben ze met een schroevendraaier op het duitse document(echt waar!) van de 8 een 6 gemaakt! :bonk . Daarna de kist achterop: 20 minuten in het kantoor toen ze terugkwamen zeiden ze: We hebben eigenlijk geen zin nog langer moeilijk te doen, is ok!
Als laatste de remmen: het verschil tussen links-en rechts achter mag 25% zijn en is 30%. Dat wordt vandaag gerepareerd. Morgen nog even langs om dat te laten zien en dan hebben we na 9 weken gedoe Zwitserse nummerplaten. :yes
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door limburger »

super!!! en dan nu eindelijk genieten :campingT4
en wat dat keuren betreft... ik vraag me af en toe af of ze zelf wel weten waar ze mee bezig (mijn ervaring met de nederlandse rdw...) maar nu gelukkig een verhaal waar het ook nog financieel meevalt :klappen :klappen

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door matje86 »

wa zal die man opkijken als ie op de nieuwjaarsmeeting komt :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
evahan
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:08

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis

Bericht door evahan »

Vandaag de nummerplaten gehaald en het "fahrzeugausweis" Omdat daar geen melding werd gemaakt van de, achteraf ingebouwde turbo, hebben we dit geweigerd te accepteren. haha, het blijft spannend tot het laatste moment. Terug naar de afdeling waar de auto's getest worden. Die vonden dat wij terecht bezwaar maakten, immers, over 2 jaar wordt de turbo bij de volgende test weer een probleem. Na veel heen en weer telefoneren hebben ze een nieuwe versie gemaakt (gratis) waar de turbo in vermeld staat als "geaccepteerd" We hebben net voor de deur in de Dehler prosecco gedronken en verheugen ons enorm op de eerste reis ! :ikrij
Plaats reactie