Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu word niet volgeladen

vragen over de T5
Plaats reactie
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Accu word niet volgeladen

Bericht door williamV »

Heren ik zit met het volgende probleem. Wanneer de Bus stilstaat Is het voltage van de accu 12.7. Wanneer de bus loopt word dit 14.3. Aangezien de bus achter een 2e accu heeft en er een scheidingsrelais tussen zit zakt de accu spanning van de voorste accu na 14.1 tot 13.8 volt wanneer dit relais inschakeld. De 2e accu geeft daarna netjes 14.1 tot 13.8 v aan ligt er net aan hoe hard muziek staat of wat voor verbruikers aan de omvormer hangen. Dit lijkt me allemaal in orde. Echter wanneer je 15 min de verlichting aan laat staan heeft de voorste accu niet genoeg capaciteit meer om de bus te starten. Dan moet er gebruik gemaakt worden van de hand functie van het scheidingrelais waardoor de 2e accu bijspringt. Het maakt niet uit of je 5 km hebt gereden of 100 km na een kwartier stadslicht te laten branden is de accu voor leeg. Wanneer ik de voorste accu oplaad met een accu lader is er voor een dag of 2 niks aan de hand en daarna is het weer hetzelfde. Heb de accu getest en deze was goed volgens de tester. De voorste accu is 100a en de 2e accu is een 125a tractie accu. Ik heb het idee dat de dynamo wel zijn voltage levert maar niet zijn amperage kan dit? Is er iemand die hier ervaring en een verklaring heeft voor dit probleem? Mischien koolborstels van dynamo? Is het mischien een idee om met een ampere tang de laadstroom te meten op de eerste accu? Alvast bedankt voor u hulp want ik kom er niet meer uit.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accu word niet volgeladen

Bericht door Leo45 »

Ik ga er van uit dat je scheidingsrelais goed werkt. Dan lijkt het wel of de startaccu slecht begint te worden.
Als je lekker rijdt en oplaadt dan moet de spanning op beide accu's op een gegeven moment boven de 14V komen behalve natuurlijk als er een slechte accu in het systeem zit.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Re: Accu word niet volgeladen

Bericht door williamV »

Ja klopt dat is ook het geval de accu's komen boven de 14 v uit echter is de voorste accu weer zo leeg en het relais werkt idd na behoren
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu word niet volgeladen

Bericht door ronald tdi »

Dan ga er maar van uit dat de voorste accu slecht is, wat de tester ook zegt.

Voorbeeld;
Ik heb een scootmobiel.
Daar zitten 2 tracie accus in.
Ook was bij het geval een kleine km gereden en de stroom was op.
Kon net naar de winkel en terug en moest gelijk weer aan de lader.
Op een dag kwam de monteur en ging de accu's testen en de tester zei geen enkel probleem de accu's zijn goed.
Heel vreemd dus.

Toch 2 nieuwe accu's er in en geen centje pijn meer.

Dus die testers zijn niet geheel betrouwbaar.
Plaats reactie