Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd

vragen over de T4
Plaats reactie
Frank & Dominique
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:09

Advies gevraagd

Bericht door Frank & Dominique »

Wij zoeken een T4 California, ter vervanging van onze 2de wagen én onze camper.
Onze camper is een Hymer B544 uit'92 een eiland op wielen maar ook zo log en niet gebruiksvriendelijk om ook als 2de wagen te gebruiken.
Wij hebben deze 2 jaar geleden gekocht omdat we met onze 2 kleine kinderen niet langer samen met de motorfiets op reis konden, hadden een BMW R1150GS/Adventure, waar we meerdere mooie reizen mee gedaan hebben met de tent.
Dus zijn we basic kamperen best gewoon en hoeven we de zee aan ruimte die de Hymer ons biedt niet, alsook de overdreven luxe kunnen we missen.
Wat we wel belangrijk vinden is kwaliteit, duurzaamheid, genoeg vermogen om ook zonder stress door de bergen te rijden.
Klapdak of vast hoog dak, zijn we nog niet uit, lichte voorkeur voor een vast hoog dak.
Motorisatie liefst de 2.4 TDI met 102 Pk, niet overdreven veel kilometers, alhoewel ik hier al uiteenlopende meningen over gehoord heb, 200.000 plus zou geen probleem zijn mits goed onderhoud klopt dat?

Deze foto belichaamt zowat de ideale T4 voor ons

Afbeelding



Laat jullie stroom aan advies maar los op ons, we kunnen niet genoeg kennis vergaren alvorens we toch een redelijk bedrag uitgeven aan "onze toekomstige T4"

Groeten,

Frank & Dom
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Welkom,

Wat de T4 betreft, kan ik geen advies geven. Ik heb een T5.

Wat de camper betreft.
Zoals je zelf al aangeeft, de hoeveelheid luxe en ruimte, wordt door je eigen voorwaarden bepaald.
Er zijn mensen die met 2 kleine kinderen in een VW-bus helemaal gek worden en er zijn er die met 3 kleine kinderen in een VW-bus ontzettend veel plezier hebben.

Onze bus, met hefdak, is onze enige auto. Je rijdt op kwarttarief van de belasting en je bent nog steeds uiterst flexibel op de weg. Onze 130pk 2,5 TDI rijdt als een speer. Hoewel ik een rustige rijder ben, heb je wel wat over. Behalve in parkeergarages lager dan 2,10 meter kun je overal parkeren. Op de peage in Frankrijk gewoon categorie 1.

Overigens kun je er op de camping ook voor kiezen om voor de kinderen een (opgooi)tentje mee te nemen. Zij vinden dat helemaal geweldig en jullie hebben 's avonds nog mooi wat tijd voor jezelf in het busje, als het koud is tenminste, want het liefst kampeer je toch buiten.
:campingT4
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Advies gevraagd

Bericht door DNS »

Voor een T4 met 2.5TDI is 200.000 idd een eitje, mits natuurlijk normaal onderhouden en netjes warmgereden (alles kan kapot als je er maar lomp genoeg mee bent). Er zijn hier ook meerdere bezitters met meer dan 3, 4 of 5 ton op de teller en er zijn er in het buitenland zelfs een aantal die het klokje helemaal rond hebben gereden op originele motor+bak.

Zelf zou ik na deze voor een hefdak gaan wegens parkeergarage's, hoogte-beperkingen (tegen campers) op parkeerplaatsen in Zuid-Europa en ook een stukje verbruik op snelwegen. Voordeel hoogdak is wat extra bergruimte en je hoeft het dak niet steeds open/dicht te klappen en te laten drogen.

Qua bouwjaar idd op zoek naar eentje die verder verzinkt is dan zijn voorgangers, ik dacht vanaf 1999. Ook opletten of het een originele is of een later ingebouwd interieur (invloed op prijs). Verder gewoon goed kijken, testen en geen overhaaste beslissingen maken.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Als ik jullie was, dan zou ik contact opnemen met leo-45.
Zie de ledenlijst :knipoog

Hij heeft jullie droombus en wat ik begrepen heb, wil hij hem dit jaar verkopen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Frank & Dominique
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:09

Re: Advies gevraagd

Bericht door Frank & Dominique »

Multivan Generation schreef:Als ik jullie was, dan zou ik contact opnemen met leo-45.
Zie de ledenlijst :knipoog

Hij heeft jullie droombus en wat ik begrepen heb, wil hij hem dit jaar verkopen :knipoog
Wist ik via het VW Exclusive forum, zal wel een pareltje zijn, maar moet in ons budget passen(15.000 € en iets meer naargelang uitvoering en algemene staat ) éérst nog wat orienteren, want die opmerkingen van een kanteldak is iets wat ikzelf nog niet aan gedacht heb.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Advies gevraagd

Bericht door kampertjes »

Niet iedereen heeft dezelfde wensen, vandaar dat er zoveel veschillende campers rondkarren. Dus je zult zelf een keuze moeten maken.
Wij hebben al meer dan 25 jaar een VW-buscamper met hefdak, vanaf T3 (2x), T4 en nu T5. Die T4-tjes zijn nog met westfalia inbouw en zijn oerdegeljk (al hadden wij giga veel pech). Ik zie geen enkel nadeel in een hefdak, vooral als je de bus ook als je normale auto gebruikt (hebben wij ook altijd gedaan). Gewoon ideaal. En het geeft nog wat meer het gevoel van kamperen he?
Kijk, zoals al gezegd is, wel heel goed uit wat je koopt, sommige bussen hebben al 5 of meer eigenaars gehad, ooit in Duitsland begonnen enz. Je weet dan echt niet meer wat je koopt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat ze ongehoord duur zijn en blijven. Voor originele en nette T4 California van 10 a 12 jaar oud worden prijzen van tegen de 30.000 euro gevraagd. Veel lager dan 25.000 zul je niet veel vinden of je moet concessies doen aan kwaliteit / betrouwbaarheid.
Veel succes met je zoektocht! (en plezier)
Plaats reactie