Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met caravan

vragen over de T4
Ties Dras
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2012, 21:04

koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met caravan

Bericht door Ties Dras »

Beste Weetjewellers,

Zelden of nooit gebruik ik dit forum, T4 hè?
Maar nu heb ik jullie echt nodig, de garages en de ANWB snappen het niet, jullie misschien wel.
Ik gebruik de koppelingsplaten nauwelijks, geef altijd tussengas en bij optrekken eerst koppeling omhoog en dan pas op het gas..
Sinds 2 jaar trek ik een forse caravan (7,17m) en na een half jaar was de koppeling op, mag overigens best na ruim 8 jaar en 175000 km.

Maar nu komt het: koppelingsgroep laten vervangen en na 3 maanden slipt hij weer door bij 2.400 toeren (dat zie je aan de toerenteller en de cruisecontrol springt dan uit) en bij parkeersnelheden in mul zand met de caravan er achter - dan gaat ie stinken. Weer laten vervangen - en je voelt het al, na 3 maanden weer hetzelfde.

Nou zegt de VW dealer: ze hebben waarschijnlijk de verkeerde plaat gemonteerd, er zouden er 2 zijn en dan levert de importeur de verkeerde/dunnere, maar de kleine garage waar ik de klus heb laten doen gelooft dat niet, hij verwijst naar de importeur die bij hoog en laag beweert dat dit de goed is.

Misschien moet ik gewoon de helft minder gas geven met dit sterke motorblok en zo'n zware last er achter?

Oh ja: ik rij een T4 wijsneus 2.5 TDI uit 2003 met 200.000 op de teller ('net ingereden'...)

Ben benieuwd of jullie dit herkennen....

Ties
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Jurgen VH »

Geen idee daar zullen andere met zware aanhangers op moeten reageren maar waarom altijd tussen gas ? DIt is toch geen rallybak ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Pascal-141 »

Jurgen VH schreef:Geen idee daar zullen andere met zware aanhangers op moeten reageren maar waarom altijd tussen gas ? DIt is toch geen rallybak ?
Inderdaad , tussengas is nodig als je met een 60 jaar oude GMC legertruck rijd , of een antieke Unimog :lach , maar bij een T4 volledig overbodig .

Dat de koppeling zo snel de geest geeft is inderdaad niet normaal .
Een ACV koppeling is sterk , en heeft veel reserve .
Mijn vorige T4 , ook een gechipte ACV , had na 300.000km nog steeds de eerste koppeling , en ik trok daar heel vaak zware aanhangers mee (vaak 2,5T) , nooit iets gehad aan de koppeling.

Ofwel hebben ze er inderdaad een verkeerde koppeling ingeduwd , ofwel heb je lekkage vd krukasdichting (waardoor de olie de koppeling vettig maakt) , ofwel heb je verkeerde rijstijl . Veel meer dan dat kan het niet zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:Lees niks over een acv , is het soms een gechipte ajt ?
Een ACV met chip levert amper (en ruim gemeten) 135pk. (topicstarter spreekt van 140pk)
Uit een AJT haal je met met een chip nooit 140pk , daarom neem ik gemakkelijkheidshalve maar aan dat het een ACV zal zijn :knipoog

Een AJT koppeling is inderdaad veel zwakker dan die van een ACV . (zo ook de versnellingsbak)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:
Pascal-141 schreef: Een AJT koppeling is inderdaad veel zwakker dan die van een ACV . (zo ook de versnellingsbak)
Dat klopt , moet bij ons busje ook met beleid de pedalen beroeren .

Maar ja je weet het niet he wat sommige liefhebbers met hun busje doen :knipoog
Was laatst een topic over een 88PK opgefokt naar 160 PK :ie
viewtopic.php?f=2&t=34842

:T44EVER
Ja ,inderdaad :lach ...Het aantal PK's ... dat moet je vaak met een grote korrel zout nemen ... Sommigen denken dat ze er 10PK bijhebben omdat er een dakspoiler opzit , een sticker "2Fast4You" levert ook al snel 3 a 4PK op (... althans volgens de Tjoeners toch) hahaha :nuts :knipoog :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Jurgen VH »

Pascal-141 schreef:
Ja ,inderdaad :lach ...Het aantal PK's ... dat moet je vaak met een grote korrel zout nemen ... Sommigen denken dat ze er 10PK bijhebben omdat er een dakspoiler opzit , een sticker "2Fast4You" levert ook al snel 3 a 4PK op (... althans volgens de Tjoeners toch) hahaha :nuts :knipoog :bifun
Héla héla ik heb ook een stikker van 2fast4u :lach (is van het motoforum) maar geef altijd de AWpk's op die op de bank gemeten worden en een opmeting dient enkel als een basis voor een tuning zodat je kan zien wat de behaalde resultaten zijn en het belangrijkste is nog steeds om een mooie koppel en vermogenscurve kan behalen met een goede AF ratio :knipoog
Maar mijn T4 heeft bijna 1000pk origineel (in mijn dromen) :bifun :bifun
Sorry voor de off topic :knipoog
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door rick_k »

Je koppeling slijt dan ook van het optrekken. Voor de rest valt het wel mee.
Of van pedaalridders, die de halve tijd met hun poot half op het pedaal rijden. Hadden ze bij ons op de trekker de ideale oplossing voor, klomp tegen je scheen... Deraf dat poot...

Ik trek ook regelmatig zware aanhangers, maar heb nog 3 jaar met een bijna slippende koppeling kunnen rijden. Dus ik denk toch dat er iets anders aan de hand is, maar watvoor kleur heeft het Itje van TDI?

mvg Rick
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter 887 »

Of hebben ze alleen de platen vervangen, en niet de drukgroep ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter73 »

Hoi Ties,

Ik ken dit probleem zeker! Ik rijd zelf met een T4 westfalia ACV, ook gechipt en ben bezig met mijn 3e koppelingset in 150000km. Lekkage van krukaskeering of koppelingscilinder was er absoluut niet. Ook ben ik geen pedaalridder. Sterker nog, ik rijd veelal op de lange baan en gebruik het pedaal waarvoor het is, intrappen en loslaten. VW kent of onderkent dit probleem niet voor de ACV. Onlangs sprak ik een monteur van een universeel die me vertelde dat de koppeling van de AJT zwak is maar dat die van de ACV ook niet echt sterk is. Bij een zware bus zoals mijn camper icm tuning zou dit best voor problemen kunnen zorgen.
Ik reed in eerste instantie met een wielenset welke zo'n 9% grotere rolomtrek had dan origineel. Dan krijgt de aandrijving het natuurlijk best zwaar. Ik zeg niet dat dit de oorzaak was, maar als de koppeling al niet echt ruim bemeten is voor deze motoren, dan kan dat net de druppel zijn.
Rijd jij soms ook met een grotere rolomtrek dan origineel?

Mocht iemand anders nog suggesties hebben, ik zie ze graag.

Gr,

Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef:. VW kent of onderkent dit probleem niet voor de ACV. Onlangs sprak ik een monteur van een universeel die me vertelde dat de koppeling van de AJT zwak is maar dat die van de ACV ook niet echt sterk is. Bij een zware bus zoals mijn camper icm tuning zou dit best voor problemen kunnen zorgen.
huh ? Een ACV koppeling die te zwak is ? Wauw , de monteur die dat beweert , zal waarschijnlijk een echte kenner zijn , met veel T4 ervaring ... :muur NOT .

Lees het forum erop na , en vraag het aan mensen die er wel ervaring mee hebben , en iedereen zal het eens zijn : de ACV koppeling is héél sterk .
Er zijn ervaring genoeg terug te vinden , waaruit blijkt dat de originele koppeling vaak na 250.000 a 300.000km nog steeds waardig dienst doet ...
Gechipt of niet , zware aanhangers of niet : de ACV koppeling doet heel betrouwbaar zijn werk .
Mijn eigen vorige T4 , gechipte ACV , had bij verkoop 300.000km en de (eerste)koppeling deed het nog steeds perfect , ondanks het feit dat ik héél vaak (veel te) zware aanhangers mee trok . En ik heb daarbij ook nog een (heel) zware voet , dus ik spaarde hem niet . Nooit heeft de koppeling geslipt .

... Het is vaak dat door onkunde van een "monteur" dat er dingen beginnen mis te lopen , en dan zijn het natuurlijk de "slechte" VW producten die de schuld krijgen . GOED vervangend spul gebruiken , en op de GOEDE manier monteren wil vaak helpen .
(waarmee ik nu niet beweer dat dat hier ook de oorzaak is hé , is maar een algemene opmerking)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter73 »

Pascal-141 schreef:
... Het is vaak dat door onkunde van een "monteur" dat er dingen beginnen mis te lopen , en dan zijn het natuurlijk de "slechte" VW producten die de schuld krijgen . GOED vervangend spul gebruiken , en op de GOEDE manier monteren wil vaak helpen .
(waarmee ik nu niet beweer dat dat hier ook de oorzaak is hé , is maar een algemene opmerking)
Hoi Pascal,

In dit geval kun je er zeker van zijn dat er origineel spul gebruikt is voor mijn auto en dat het goed gemonteerd is. Ik zal open kaart spelen, ben zelf VW monteur geweest, en werk momenteel bij een autoimporteur in Leusden.
Feit blijft dat er een probleem in de auto zit waarvan "niemand" weet wat de uiteindelijke oorzaak is.

Gr, Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Multivan Generation »

@ Peter73,
is er ooit een nieuw 2 massavliegwiel in gezet?
Origineel OEM Volkswagen is volgens mij LUK.
Heb je al eens met Sachs geprobeerd,
daar zijn onderdelen van te leveren die meer koppel aan kunnen.

Ook de chiptuning zelf kan de oorzaak zijn.
Niet netjes en rauw inkomend koppel kan overmatige slijtage geven..(vooral onder de 2000 rpm)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:@ Peter73,
is er ooit een nieuw 2 massavliegwiel in gezet?
Origineel OEM Volkswagen is volgens mij LUK.
Heb je al eens met Sachs geprobeerd,
daar zijn onderdelen van te leveren die meer koppel aan kunnen.

Ook de chiptuning zelf kan de oorzaak zijn.
Niet netjes en rauw inkomend koppel kan overmatige slijtage geven..(vooral onder de 2000 rpm)
2 massavliegwiel is al eens vervangen. Ik heb de vorige koppelingset thuis nog liggen, zal wel eens kijken welk merk dat is. Set is eigenlijk niet eens versleten, maar ik twijfel over de aanligdruk van de drukgroep.

als ik vanuit onderin accelereer is soms een trilling vanuit de bak voelbaar. Ik denk dat dat het 2 massavliegwiel is. Dat zou dan kunnen duiden op een rauw inkomend koppel, en is sinds de tuning merkbaar.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Multivan Generation »

welke tuner ben je geweest?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef:welke tuner ben je geweest?
Geert Steenge (Chipmeister)
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Plaats reactie