Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingspedaal trapt zwaar

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door jorritK »

Het seizoen begint er weer aan te komen en ik begin een beetje genoeg te krijgen van mijn koppelingspedaal. Hij trapt erg zwaar. Door een extra dempingsmat onder de pedalen kon ik begin vorig jaar het pedaal niet ver genoeg intrappen met als gevolg moeilijk schakelen. Ik heb toen een bout bij de pedalen losgedraaid en daardoor kwam het pedaal iets naar boven. Net genoeg om weer lekker te schakelen. Ik heb verder ook geen problemen met de koppeling voor zover ik dat kan beoordelen.
Waar ik wel problemen mee heb is mijn been. Ik begin er gewoon last van te krijgen. Als ik het pedaal met de hand in duw dan beweegt de hele ophanging ervan. Er zit zelfs een barstje in het beugeltje :groteogen
Gisteren samen met een kennis de fussekogel vernieuwd. Ik heb hem toen ook even de vraag voorgelegd mbt het koppelingspedaal. Hij denkt zelf aan de drukgroep/koppelingsset en ik twijfel daar niet aan gezien de km stand (240000). ik vind het wel vreemd dat ik geen andere symptomen (slippende koppeling ofzo) heb.
Ik heb gisteren de cilinder achter de pedaal even losgehaald van het pedaal. Conclusie> pedaal en de veren daaraan werken prima. Het enig wat we hebben gezien is dat de remolie wel eens vervangen mag worden, maar daarvan verwacht hij geen wonderen.
Is het aannemelijk dat er nog iets anders de boosdoener kan zijn? Koppelingscilinder bijvoorbeeld? Of zie ik nog iets over het hoofd?
De hele koppelingsset inclusief druklager vervangen zal toch een keer moeten maar wellicht is het anders op te lossen. Wat denken jullie?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door koensch »

bij 320.000 is bij mijn busjes ook de koppeling+drukgroep+2MV vervangen.

voor de vervanging werd het ontkoppelen niet zwaarder (niet dat ik me het herinner), maar moest ik steeds dieper trappen tot het moment dat ik het pedaal elke keer tot op de vloer moest intrappen. Bij de garage wisten ze me te vertellen dat ik hier 'op korte termijn' mee stil zou vallen. Tone alles laten doen wat nodig was. Was een prijzige reparatie
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb hetzelfde gehad.
De koppelingscilinder achter het pedaal was versleten.
Roger B had toen net zijn bus in onderdelen te koop en ik kon die van hem overnemen.
Daarna ging de koppeling probleemloos.

Probeer eens bij JSparts of Schaapbron voor een gebruikte.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door Peterk »

Hoi
ik heb ook gehad dat ik me pedaal diep moest intrappen en dat er bijna niet ontkoppelt werd.
Er bleek bij mij een schuur te zitten in de hevels van het pedaal.
Hierdoor werd de cilinder scheef weggedrukt en ging het pedaal zwaar
na reparatie niks meer aan de hand.
Kijk hier ook eens na.
Kan misschien kosten schelen.

Peter :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eerst maar eens wat het oplevert als je remvloeistof helemaal doorgespoeld wordt en ververst.
Die vloeistof is hydrofiel en water drukt nu eenmaal anders in als remvloeistof.
Ontluchten van de koppeling wil ook wel eens helpen..

Dit lijkt me vooralsnog de goedkoopste optie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door jorritK »

Bedankt voor de adviezen. Ik ga idd eerst maar eens het remsysteem doorspoelen met verse dot4 remvloeistof. Klopt het dat dan automatisch ook het koppelingsgedeelte wordt ververst? En moet ik dan als laatste het koppelinggedeelte ontluchten? Eerst onder en dan boven? Kortom, wat is de beste volgorde voor het verversen/ontluchten van het systeem.
Als dit niet helpt ga ik verder met de koppelingscilinder. :werkaanT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door Harry62 »

Kijk inderdaad maar eens naar de ophanging van je koppelings pedaal.
Als je het er al over hebt dat de hele trein meebeweegt>
Er zijn op ebay al setjes te koop om dit te versterken, komt veel voor.
http://www.ebay.nl/itm/VW-T4-CLUTCH-REP ... 337dc32e49" onclick="window.open(this.href);return false;
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door m.c van den berg »

Harry62 schreef:Kijk inderdaad maar eens naar de ophanging van je koppelings pedaal.
Als je het er al over hebt dat de hele trein meebeweegt>
Er zijn op ebay al setjes te koop om dit te versterken, komt veel voor.
http://www.ebay.nl/itm/VW-T4-CLUTCH-REP ... 337dc32e49" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoi Harry

Hoe moet je dat doen, om dat setje er in te krijgen?

Groet Marinus
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
potze.J
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2012, 21:01

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door potze.J »

Ik had het zelfde probleem en had de vacuum leiding gescheurd
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door Harry62 »

m.c van den berg schreef:
Harry62 schreef:Kijk inderdaad maar eens naar de ophanging van je koppelings pedaal.
Als je het er al over hebt dat de hele trein meebeweegt>
Er zijn op ebay al setjes te koop om dit te versterken, komt veel voor.
http://www.ebay.nl/itm/VW-T4-CLUTCH-REP ... 337dc32e49" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoi Harry

Hoe moet je dat doen, om dat setje er in te krijgen?

Groet Marinus
Je kunt het met gewoon laswerk ook doen maar dit is netter.
Had het setje even opgezocht omdat ik het een keer wou gebruiken maar heb
door tijdnood toch maar weer gelast. (niet mijn eigen bus hoor :knipoog )
Denk dat dit setje gewoon op de bestaande gaten past.
Montage tijd 10 min volgens de verkoper, dus. :werkaanT4
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door jorritK »

Goede tip Harry!
Ik heb het setje meteen besteld via ebay. Ik kom er nog op terug.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door jorritK »

Nou ik heb dat setje gemonteerd. Bevestiging van het pedaal is vele malen beter. Maar de vraag blijft natuurlijk waarom die pedaal zo zwaar gaat anders had ik het setje niet nodig gehad. Ik denk wel dat uiteindelijk de originele ophanging het begeven zou hebben. (is dat normaal NL? :nuts )
Ook de koppeling heb ik nog ontlucht evenals de remmen. Ook meteen nieuwe vloeistof erin. Koppeling gaat nog altijd te zwaar mijn inziens. Voordat ik me overgeef aan het druklager enz enz. wil ik eerst nog de pedaalcilinder uitsluiten.
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door willy »

Hallo Jorrit, ik heb hetzelfde probleem, en ben benieuwd hoe het nu is afgelopen. Is de pedaalcylinder vervangen en is het probleem opgelost?
mvg
Willy
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door jorritK »

Hoi Willy, ik rij inmiddels nog vrolijk verder met het zwaartrappende pedaal. Ik weet niet beter :knipoog Maar ik weet ook dat ik na 245000 km waarschijnlijk een keer aan de beurt ben vroeg of laat. Pedaalcilinder heb ik nog niks mee gedaan. Als ik tijd heb wil ik dat nog eens uitsluiten.
Verder ben ik wel tevreden over dat verstevigingssetje. Dat houdt het zaakje prima op zijn plek. Hoeveel km heb jij op de teller staan?
willy
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:33

Re: Koppelingspedaal trapt zwaar

Bericht door willy »

Ik heb de mijne, 2.5 tdi acv , nog maar net en hij heeft 193000 gelopen. De vorige ook t4 zelfde type had ook wel een wat zwaar pedaal, maar als ik zo hier en daar lees, dan is het gebruikelijk voor de acv dat het pedaal wat zwaar gaat, misschien ook maar net wat je gewend bent. succes er mee.
mvg
Willy
Plaats reactie