Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inrijden nieuwe motor

vragen over de T5
Plaats reactie
Chris Steegen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 dec 2012, 10:50

inrijden nieuwe motor

Bericht door Chris Steegen »

Mijn VW gaat eindelijk geleverd worden :jumpklap 5 weken overtijd.
Nu zou ik er volgende week met mijn caravan wat warmere oorden willen opzoeken.
Is dit wel verstandig om met een nieuwe motor , 140 pk , dadelijk een caravan te trekken en welke rijstijl moet ik dan daar bij aanhouden, ik bedoel veel schakelen en niet teveel cruise controle, of maakt het niet uit.Of moet ik thuis blijven :muur :muur
Wat denken jullie, alvast bedankt voor de reacties :zwaai

Groeten
Chris
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door matje86 »

? gaan met die banaan :driveT5 daarvoor zijn ze gemaakt :yes ingereden is ie al :jump wil je thuis blijven had dan een fiets gekocht :bonk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door RITC »

matje86 schreef:? gaan met die banaan :driveT5 daarvoor zijn ze gemaakt :yes ingereden is ie al :jump wil je thuis blijven had dan een fiets gekocht :bonk
Helemaal met Matje eens.
:driveT5
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
frits k

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door frits k »

Ingereden is hij al? :ie
Toch staan er geen kilometers op de teller hoor,is er buiten vroeger dan zo veel veranderd?
Hoor ook tegenwoordig nog over inloopolie,wrijving en belasting van nieuwe motor.
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door gertned »

Vraag me af hoe ze dat dan met vrachtwagens doen
Paar maanden zonder vracht rondjes rijden haha

Ik zou zeggen als hij daar niet tegen kan
Kun je beter iets anders kopen
Conclusie ONZIN
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door Donald4Motion »

Gewoon met gevoel rijden, dus eerst even warm rijden en daarna gebruiken waar die voor gemaakt is.

Het blokje ligt ook voorin om te werken, niet als verwarming :knipoog
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door matje86 »

frits k schreef:Ingereden is hij al? :ie
Toch staan er geen kilometers op de teller hoor,is er buiten vroeger dan zo veel veranderd?
Hoor ook tegenwoordig nog over inloopolie,wrijving en belasting van nieuwe motor.
vanaf fabriek naar parkeerplaats -vanaf parkeerplaats naar trein- vanaf trein naar parkeerplaats(pon)-vanafparkeerplaats naar dealer vanaf dealer naar huis :driveT5 :bifun :bifun :bifun dus de korte stukkies heeft al overleefd- nu de lange nog :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door volvosurfer »

Vroegah, toen alles in het blok nog een beetje op elkaar in moest slijten, was het handig dit eerst rustig te doen. Tegenwoordig wordt alles zeer nauwkeurig gemaakt en hoeft er niks meer op elkaar in te slijten. De motor is met een beetje geluk al reeds door alle toerentallen gehaald in de fabriek.
De olie hoeft ook niet snel vervangen worden, toch? Vroegah moest die ook al eerder vervangen. Ik neem aan dat je eerste beurt voor de bus pas ergens rond de 30.000km ligt.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Cascavel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 feb 2013, 10:15

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door Cascavel »

Als wij nieuwe Transporters afleveren aan onze klanten dan adviseren wij het volgende:

Gewoon normaal mee rijden, waaronder verstaan wordt dat de auto uiteraard op temperatuur moet zijn alvorens vermogen te gaan vragen, het mag voor zich spreken dat de auto de eerste 5.000km echt wel even moet "wennen". Ook het oliepeil in de gaten houden, aangezien het een nieuw motorblok betreft zal hij overal een filmlaagje olie achterlaten, het lijkt dan dus net alsof de motor olie verbruikt, al is dit natuurlijk maar minimaal.

Mocht je olie bij moeten vullen, ga dan langs je dealer.

Wat betreft de intervallen: 40.000km of 2jr. MAXIMAAL. De auto is echter voorzien van een boordcomputer die zelf aangeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft. Rij je veel kleine stukjes, dan zal de interval wat kleiner zijn dan bij louter lange afstanden.

gr. Justin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet niet hoe het met de 2 liters zit, maar een caddy 1TDI 110pk en een T5 5 cilinder 130pk met longlife water erin zuipen in het begin olie, begint met 1 liter op 3 a 5 duizend en loopt dan richting de 40.000 langzaam af naar zo'n 1liter op 20.000km dat is niet zorgwekkend, dat doen ze volgens mijn dealer allemaal, Door het iets vervuilen van de motor door gebruik daalt het olieverbruik naar normale waarden.

Kortom, neem een kruik van de juiste olie mee (bij voorkeur exact die, die er af fabriek in geknikkert is) en peil elke 500-1000km en vul bij waar nodig.

Inrijden is niet nodig op de manier zoals dat vroeger was, rij de auto rustig warm, draai geen heel hoge toeren en vraag vooral niet te veel bij te lage toeren. laat de motor werken tussen 2000 en 3000 toeren. Probeer niet te constant te rijden, schakel liever een keer terug en rij dan met iets hogere toeren zodat de motor met wisselende toeren gereden wordt.

Een kennis van me krijgt zijn nieuwe auto's altijd de week voordat ie er mee op vakantie gaat, die heeft altijd lekker vlotte auto's. OVer levensduur kan ik niets zeggen, met 4 jaar hebben ze er 2 ton op en gaan ze er uit....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door Multivan Generation »

je haalt een nieuwe auto af,
daar zitten toch boekjes bij..?

In die boekjes staat vaak ook een stukje over de inrijd-periode..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chris Steegen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 dec 2012, 10:50

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door Chris Steegen »

Bedankt mannen voor de info, kan dus met een gerust hart vertrekken.
Zal zeker het spaans zonnetje en temperaturen meebrengen. :jump :jump

groeten
Chris
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: inrijden nieuwe motor

Bericht door ronald tdi »

Chris Steegen schreef: Zal zeker het spaans zonnetje en temperaturen meebrengen.
Daar hou ik je aan :toppie :toppie

En ja..... vele veilige km's toegewenst
Plaats reactie