Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door whizzi »

Hoi,

Mijn 1995 T4 2.4D heeft een 2 tal kleine irritaties.

De grootste irritatie is de binnenverlichting. Deze werkt exact verkeerd om. Deur dicht->lampje aan. Deur open->lampje uit. Dit lijkt mij niet het moeilijkste om te fixen, maar ik heb echt geen kaas gegeten hoe en wat, maar wil wel leren ;). Dus wat kan ik doen?

2e issue. Als de motor warm is dan ruik ik bij stilstand in de cabine een oliegeur. Overigens alleen in de cabine, dus niet bij de motor. Zodra ik rij, geur weer weg. Is dit eenvoudig op te lossen?

Dank alvast voor de eventuele antwoorden :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door HenkKat »

Hoi whizzkid,

2e probleem heb ik ook gehad. Bleek lekkage van retourslanggetjes van de diesel. Deze lekt langs de motor en komt in de beschermbak onder de motor terecht, waardoor je olielucht ruikt. Retourslanggetjes vervangen en probleem opgelost.

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door matje86 »

en ff je beschermbak schoonmaken (daar zal wel het een en ander in zitten )
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door whizzi »

Dank voor de antwoorden. Die lekkage ga ik eens onderzoeken. Waar kan ik dit slangetje vinden in de motor, dan kan ik dat even controleren.

Inmiddels ook gevonden waarom de binnenverlichting raar werkte. Dit ligt aan de sensor in de deur. Nadat ik hier het rubber vanaf heb gehaald hoorde ik dat het volledige binnenwerk naar binnen viel. Ik heb nog een wit stukje plastic weten te redden (waar het rubber tegen aan zat). Dus nu is de hele deursensor pleite :(

Goede nieuws is, hiermee is de binnenverlichting gewoon uit dus het kost geen stroom in zoverre. Maar eens kijken of ik dit alsnog kan fixen/lijmen of gewoon vervangen. Ik moet sowieso deze kabel even terug zien te trekken, maar ik kan niet echt vinden waar deze uit komt?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door Harry 341 »

Rechts van de sensor zie je al zo'n slangetje zitten....ze lopen van verstuiver naar verstuiver naar...etc.
grtz.Harry
Bijlagen
IMG_9641.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door Pim 328 »

Ga die deursensor maar bij de dealer kopen kosten een paar euro.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T4 2 kleine probleempjes? Hoe fixen?

Bericht door whizzi »

Zoals ik in het "Moby Dick" Bandbus project al heb gemeld heb ik samen met een bevriende automonteur (die eigenlijk gestopt is met klussen in de avond, maar voor deze keer dus een uitzondering heeft gemaakt) vanavond gekeken naar de 2 probleempjes.

Met behulp van een donor deursensor hebben we deze weer werkend gemaakt. De oude was inderdaad volledig afgebroken en met een beetje schuren paste die van een Peugeot 205. Ook direct de lichtverklikker aangesloten en werkt allemaal naar behoren nu :)

De olie/diesel geur die ik rook/ruik in de auto hebben we eigenlijk geen verklaring voor gevonden. Hij (de automonteur) heeft uitgebreid gekeken naar de motor maar kon letterlijk nergens een spoor vinden van lekkage. Sterker nog, de motor was gewoon kurkdroog. Helemaal goed dus. Aangezien in maart dit jaar wel de brandstofpomp is vervangen, is het vermoeden dat deze geur uit de motor bak/bescherming onder de auto komt. Mogelijk is hier dus wat diesel in gelekt en dat ruiken we nu nog.

Uit voorzorg zijn wel alle retourslanggetjes vervangen. Deze waren nog niet lek, maar hebben wel betere tijden gekend. Dus uit voorzorg vervangen. Tot grote verbazing van de monteur sloeg de motor, na vervangen, wel ineens aan. Zonder ook maar enige hapering zelfs. Zijn reactie was: Wat een ontzettend goede motor is deze 2400....

Verder dus geen enkel probleem gezien en loopt de motor verder erg netjes (en dus nergens een lekkage). Dit belooft nog vele jaren veel plezier :D :jump
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie