Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Aangezien ik toch wel groot fan ben van een VW T4 en nu, na de teruggaaf van de met-300k KM-verdraaide bus, weer op zoek ben naar een nieuwe ben ik een mooie blauwe T4 tegen het lijf gelopen in Zeeland.

We hebben als bandbus de eis:
- Lange wielbasis (dus een verlengde transporter T4)
- Dubbele cabine
- Een 1.9D of 1.7D is gewoon echt te langzaam en te weinig kracht

De voorkeur is dus een 2.4D of een nieuwerwetse TDi..

We hebben een budget voor rond de €2000, dus dat maakt het nog uitdagender.

Zoals gezegd, heb ik een mooie blauwe gevonden en wel deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... e-apk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bus is dus 13 jaar oud en zou, als de KM-stand klopt, een gemiddelde 21000 per jaar hebben gereden. Lijkt mij niet eens heel onlogisch.
Volgens het RDW heeft deze bus 1 'zakelijke' eigenaar gehad en inmiddels heb ik de garage gevraagd of er meer foto's gemaakt kunnen worden van de bus en of zaken als onderhoudsgeschiedenis en wellicht NAP-gegevens bekend zijn.

Toch maak ik mij zorgen om het feit dat dit een TDi is (Turbo's kunnen kapot, wat ik helaas al 2x heb meegemaakt in een Slopel Viesvaro). en helemaal om de automaat.. Hier bij :wjw zitten vast wel mensen met een automaat, dus ik hoor graag of dit een bus is waar we met de band dit en komende jaren kunnen touren door heel Europa. :adhd

Ik ben op zich niet vies van zelf wat doen en de recente ervaring heeft mijn kennis van VW motoren enorm doen stijgen en vlakbij waar ik woon heb ik een bevriende automonteur, dus dat komt an sich wel goed.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door harry t5 191 »

De turbo is niet het eerste waarover ik me zorgen zou maken.
De automaat wel. :muur (die is of gaat gegarandeerd kapot)

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Blijf aub weg van de automaat , het gaat je alleen maar geld kosten , écht wel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Goed, duidelijke taal dus! Dank! Dan ga ik weer verder op jacht.. :driveT4
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Dan heb ik er nog 2 gevonden:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... i-332.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... -lang.html" onclick="window.open(this.href);return false;

1e heeft als voordelen tegenover de 2e:
NAP
TDi dus wel iets sneller
3 zitplaatsen voor

Nadelen:
Bijna 400.000 km gereden (of moet ik hier gewoon niet te veel naar kijken?)
Iets boven budget
Laatst gewijzigd door whizzi op 23 mei 2013, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Icebox »

Wat is de reden dat je twee deuren handiger vind?
Ik krijg een visioen; het regent, maar jullie moeten jullie spullen weghalen. Verdorie, alles door die regen, en dan moet alles ook nog eens op de tetris manier naar binnen. He, wacht eens! We staan droog door die grote klep boven ons hoofd. Handig joh!

Zoiets dus :knipoog

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

1 deur dicht, volrammen .. andere deur dicht :P
En vaak moeten we dicht tegen een laad-dock aan parkeren en zo'n klep heeft toch wat meer ruimte nodig dan 2 deuren ;-)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Icebox »

True.

Succes met zoeken! :toppie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door odorf »

whizzi schreef: - Een 1.9D of 1.7D is gewoon echt te langzaam en te weinig kracht
Idd GEEN automaat. Dat is vragen om gezeur. En gezeur bij een automaat betekent al snel duizenden euri's lichter.

1.7D is nooit in een T4 geleverd. Als je kijkt voor een 2.4D kun je net zo goed ook kijken voor een 1.9TD (turbo diesel)
Iets rapper met optrekken, eventueel met juiste aanpassingen (plaatsing oliekoeler etc.) nog flink op te schroeven.
1.9TD Nadeel: lawaaiiger motortje.

De TDI ziet er redelijk goed uit, de blauwe 2.4 ook voor de prijs. Vind ik. Voordeel van een 2.4 en 1.9TD is dat je sneller een motorprobleempje zelf kunt verhelpen zonder dat je een computer nodig hebt. Grote voordelen van een TDI zijn een lager verbruik, rustiger loop van de motor, en wat reserve aan kracht zodat je even ergens snel voorbij kunt, cq op de langere stukken wat harder kunt.
Over de km standen en wat daarbij komt kijken durf ik niet heel veel over te zeggen. 400.000km is zeker niet het einde van een blok.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door matje86 »

die witte is de oude bus van gerard 880 Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

Oh, dat is wel handig. Dan weet ik in ieder dat het van iemand met een T4-hart komt ;)

EDIT: Alhoewel de velgen anders zijn en ook de blindering op de achterraam lijken te zijn verdwenen.
Ik neig nog het meeste naar de blauwe. Vooral omdat ik vanwege het leerproces misschien makkelijker af ben met de 2.4D motoren (waar ik inmiddels, onverwacht, veel over heb geleerd) :nuts

Ik zal toch ook nog eens zoeken naar een 1.9TD. Ik hoef voorlopig niet meer naar Engeland, dus de noodzaak voor een bus is even weg maar het gemak is toch ook wel heel wat waard. Volgend weekend zitten we weer ergens in Duitsland waar het toch wel verrekte handig zou zijn als we daar met 1 bus heen kunnen kachelen (ipv 3 autos)

Mocht je zin hebben om mee te zoeken, je weet welke eisen we zoeken :P (wit heeft overigens niet de voorkeur, maar dit is geen dealbreaker)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door matje86 »

kleur is bij een bus niet van belang(lees bestelbus , niet een personenbus), je mag hem de kleur geven die je wilt :yes
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Erwin L »

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je deze gezien ? Even door de zooi heenkijken, dat heb je met een weekend flink schrobben wel weg. Maar dan heb je wel de "juiste" motor en de achterdeuren.
Ik heb zelf een '98 er 2.5TDI met 366.000 km, hele fijne bus en komt ook gewoon nog goed vooruit met 600 kilo erin.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door Erwin L »

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|fs" onclick="window.open(this.href);return false;

Of deze, voor minder aanschaffen en er een andere bak onder laten zetten. Dan heb je geen witte, geen raampjes in de achterdeuren en als je met meerdere personen reist lijkt me die extra schuifdeur ook niet verkeerd.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe BANDBUS gezocht, hulp bij uitzoeken gevraagd

Bericht door whizzi »

matje86 schreef:kleur is bij een bus niet van belang(lees bestelbus , niet een personenbus), je mag hem de kleur geven die je wilt :yes
Is ook meer persoonlijk. In mijn 11 jaar dat ik auto's heb gehad, zijn de kleuren grijs, grijs, grijs, grijs, wit, grijs, wit geweest.. Mijn huidige (lease)auto is ook weer spierwit... Dus een andere kleur is misschien wel eens een fijne afwisseling.
Erwin L schreef:http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
Heb je deze gezien ? Even door de zooi heenkijken, dat heb je met een weekend flink schrobben wel weg. Maar dan heb je wel de "juiste" motor en de achterdeuren.
Ik heb zelf een '98 er 2.5TDI met 366.000 km, hele fijne bus en komt ook gewoon nog goed vooruit met 600 kilo erin.
Deze is inderdaad wel interessant. Schrobben gaat wel lukken (en is ook ECHT nodig :nuts, ik denk dat ze die kunstgieterij in de bus hadden zitten) en ik zie dat deze ook NAP heeft. Vooral dit laatste spreekt toch erg tot voordeel nu ;)
Erwin L schreef:http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|fs
Of deze, voor minder aanschaffen en er een andere bak onder laten zetten. Dan heb je geen witte, geen raampjes in de achterdeuren en als je met meerdere personen reist lijkt me die extra schuifdeur ook niet verkeerd.
Ze durven wel te vragen voor een 2.4D met niet al te beste versnellingsbak zeg :ie . Misschien overweging als er €1000 van de prijs af gaat. D'r moet hoe dan ook een nieuwe bak onder (geen idee wat dat kost).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie