Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 blauwe rook bij starten

vragen over de T4
Cor99
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:28

T4 blauwe rook bij starten

Bericht door Cor99 »

Hallo,

Ik heb een T4 2.5 TDI met 102pk, bij een koude start en bij het wegrijden komt er een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat. Na zo'n 300 meter is het over.
Verder hoor ik als ik voor de motorkap sta links onderin iets tikken.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Gr. Cor,
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Ik heb hetzelfde probleem, stond laatst op camping met grote walmen eromheen, wil het zsm toch wel opgelost hebben.

Tikken zo ik zo gauw niet weten, distributiesnaar misschien, die zit aan die zijde.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Bericht door henk106 »

blauwe rook kan verbranding van smeerolie zijn
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Dat kan kloppen Henk, maar na even stationair gedraaid te hebben is het weg, en het ruikt niet naar olie ( bij mij dan)

Ga eerdaags de pomptiming maar eens checken.

René
Cor99
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:28

Bericht door Cor99 »

Ik ben gisteren bij een VW garage geweest in Assen en deze hadden het erover dat het misschien de timing van de distributieriem is?
Maar een andere garage die had het over de verstuivers?
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Houdt het maar op je timing Cor (nummertje zelf bedacht?)

Ik denk dat je tweede riem (aan de rechterzijde als je voor de motor staat) tussen de nokkenas en inspuitpomp versprongen is.

Het tikken is waarschijnlijk je vacuumpomp.
Lees er maar eens het een en ander over tussen de T4 tips en trucs.

Kijk dan meteen even in de T4 fotogallerij naar nummer 99......dat is Michel (P5ycho)
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
bruun
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:39

Bericht door bruun »

Kan van alles wezen : Brandstof pomp timing , temperatuur sensor , klepje in de turbo die niet goed open gaat. Dit is/was allemaal bij me kapot of stond verkeerd toen de bus behoorlijk rookte , meer in de buurt van een zonsverduistering ...
202 Pk T4 caravelle

Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Ramon2
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:08
Locatie: Heijen

Bericht door Ramon2 »

Ik denk verstuivers, ik weet niet hoeveel km er op de klok staan maar ik heb het ook.

Starten en rijden alleen als hij koud is, blauwe rook en hij reageerd wat traag op het gas.

Na 300-500 m is het over en rijdt hij gewoon, die van mij heeft het al zolang als ik hem heb en ik dacht in het begin ook de timing maar die staat gewoon goed.

Ik heb nu 435.000 km op de klok en ik heb hem ongeveer 100.000 km.
In de winter heb ik er iets meer last van als in de zomer maar er is mee te leven, of je moet in een set verstuivers investeren.

Ramon
Cor99
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:28

Bericht door Cor99 »

Heb jij ook een tikkend geluid erbij, bij het wegrijden heb ik het idee dat de auto wat inhoud na een honderd meter is dat over en rijd de bus goed?

Gr. Cor
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door leon »

Brandstofpomp staat niet goed.
Tikken is de vacumpomp.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Het iets inhouden komt mij ook bekend voor, maar na een klik die hoorbaar is vanuit de zekeringenkast loopt ie opeens veel beter, reageert ook beter op gaspedaal. Wie kan mij vertellen wat dat is. ( heel goed hoorbaar als ie stationair draait een aantal secondes.

René
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Berrie en Rene schreef:Het iets inhouden komt mij ook bekend voor, maar na een klik die hoorbaar is vanuit de zekeringenkast loopt ie opeens veel beter, reageert ook beter op gaspedaal. Wie kan mij vertellen wat dat is. ( heel goed hoorbaar als ie stationair draait een aantal secondes.

René
Die klik dat je hoort , is het afslaan van je voorgloeirelais. Die trekt heel wat stroom weg , en blijft na het starten nog bepaalde tijd "nagloeien" .
Omdat deze nogal wat stroom wegtrekt , kun je dat misschien wel voelen omdat je alternator op dat moment nogal wat extra stroom moet leveren,en dus vermogen vraagt aan de motor.
Gebruikersavatar
bruun
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:39

Bericht door bruun »

Heb precies hetzelfde , maar dit sinds een klein maandje . Hiervoor nog nooit geen last van gehad ?
202 Pk T4 caravelle

Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Gebruikersavatar
bruun
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:39

Bericht door bruun »

Berrie en Rene schreef:Het iets inhouden komt mij ook bekend voor, maar na een klik die hoorbaar is vanuit de zekeringenkast loopt ie opeens veel beter, reageert ook beter op gaspedaal. Wie kan mij vertellen wat dat is. ( heel goed hoorbaar als ie stationair draait een aantal secondes.

René
Hoor je ook de klik als je het gas weer los laat?
202 Pk T4 caravelle

Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Cor99
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:28

Bericht door Cor99 »

Ik hoor volgens mij geen klik, maar dat de gloeirelais in het begin de oorzaak is van het inhouden klinkt logisch. Deze week toen het wat warmer was kwam er geen blauwe walm bij het starten maar meer bij het gas geven toen hij niet meer inhield. Het tikkende geluid blijft en ik heb het idee dat als ik op een heling sta dat het geluid erger is (het is met name stationair).

Cor
Plaats reactie