Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderhoud tips...

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

onderhoud tips...

Bericht door ronald tdi »

Ik las een bericht van Multivan Generation over het smeren van de schakel bolletjes en stangetjes bij de T4.
Nu is dit een T5 afdeling en ik las inderdaad ook dat men vanaf de pook olie in de kabelhoezen deed.
Het schakelen ging inderdaad beter/soepeler.
Toen dacht ik heeyy laat men eens horen wat er zoal aan tips zijn voor goed onderhoud.

Dus de schakelkabels goed in olieen (met tefspray) scheelt al veel om lekkerder te schakelen.
Ik ga het zeker doen

Zijn er meer van dit soort tips?, laat ze horen.... :toppie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: onderhoud tips...

Bericht door erik 924 »

Op tijd je waterpomp vervangen om de 90.000 km is een goede optie om moterschade door lekkage te voorkomen..Na 200.000 km je schokbrekers vernieuwen geeft weer een fantastische wegligging..eigen ervaring..aandrijfas goed in de gaten houden bijrijderskant..
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: onderhoud tips...

Bericht door Oviivo »

1x maand je standkachel(s) minimaal een half uur laten lopen
En voor de camperaars; ook om die periode je hh accu's opladen :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: onderhoud tips...

Bericht door ronald tdi »

Dit geld ook voor de airco's in de winter tijd....

Ik weet het niet zeker meer, maar is het zo dat je een beetje vet aan de wielbouten kan doen bij verwisselen?
Of is dit een fabel?

Hoe haalt men overgens dat hoesje los van de schakelpook?
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: onderhoud tips...

Bericht door WouterW »

ronald tdi schreef: Ik weet het niet zeker meer, maar is het zo dat je een beetje vet aan de wielbouten kan doen bij verwisselen? Of is dit een fabel?
Hoe haalt men overgens dat hoesje los van de schakelpook?
Doe altijd iets kopervet aan de schroefdraden v/d wielbouten bij terugplaatsen. Zal wel niet horen, maar doe't toch....de pookhoes gaat eraf door 'op half vijf' met iets scherps de hoes naar binnen te drukken en dan oplichten. Pookknop zit vast met schroefje onder schakelpatroon plaatje.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: onderhoud tips...

Bericht door ronald tdi »

Zo iets staat mij ook bij, een beetje vet (naar keuze) dit dan weer voor bescherming en dat het niet (te)vast gaat zitten.

Bedankt voor dat hoes de-montage, kan ik morgen gelijk wat olie in laten lopen.
Piet S
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2010, 21:03

Re: onderhoud tips...

Bericht door Piet S »

Koplamp hoogteverstelling regelmatig op-en neer doen, want anders gaan die vastzitten.
knarf
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 nov 2012, 23:05
Locatie: Hemrik (FR)

Re: onderhoud tips...

Bericht door knarf »

Volgens mij heb ik pas ergens gelezen dat je wielbouten juist niet mag invetten, klopt dit? Het schijnt dat je ze dan te hard kunt aantrekken

gr

Frank
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: onderhoud tips...

Bericht door heemskerk »

ronald tdi schreef:Dit geld ook voor de airco's in de winter tijd....

Ik weet het niet zeker meer, maar is het zo dat je een beetje vet aan de wielbouten kan doen bij verwisselen?
Of is dit een fabel?

Hoe haalt men overgens dat hoesje los van de schakelpook?
Met die airco gaat niet lukken; wordt niet meer ingeschakeld onder een bepaalde buitentemperatuur..
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: onderhoud tips...

Bericht door fietsensloper »

knarf schreef:Volgens mij heb ik pas ergens gelezen dat je wielbouten juist niet mag invetten, klopt dit? Het schijnt dat je ze dan te hard kunt aantrekken

gr

Frank
Als je ze met een momentsleutel aandraait, kan dit niet. Momentsleutel op 180NM :toppie
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: onderhoud tips...

Bericht door fietsensloper »

Rechter aandrijfas even loshalen van de bak. Roest goed weghalen met een staalborstel. Voor de binnenkant van de as heb ik zo'n staalborstel gebruikt voor in de accuboor. Word hij mooi schoon van! Dan goed bekijken of de vertanding nog niet is aangetast door roest. Is hij wel heel erg aangetast dan kun je gerust nieuw spul gaan monteren want geheid dat hij dan binnen de kortste keren kapot gaat.
En uiteindelijk met een lading kopervet de boel weer in elkaar zetten, zodat roest niet nog een keer de kans krijgt :wjw
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: onderhoud tips...

Bericht door ronald tdi »

heemskerk schreef:
ronald tdi schreef:
Met die airco gaat niet lukken; wordt niet meer ingeschakeld onder een bepaalde buitentemperatuur..
ik heb een knopje om de airco in te schakelen.
als de boel beslagen is werkt dat erg goed.

Betreft het vet, de 1 zweert erbij, de ander weer niet.
gelezen op het net.
Blijft dus best onduidelijk.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: onderhoud tips...

Bericht door JanP »

fietsensloper schreef:
knarf schreef:Volgens mij heb ik pas ergens gelezen dat je wielbouten juist niet mag invetten, klopt dit? Het schijnt dat je ze dan te hard kunt aantrekken
Als je ze met een momentsleutel aandraait, kan dit niet. Momentsleutel op 180NM :toppie
... en daar gaat het dus fout.
Een "droge" bout met 180 Nm aangedraaid zit gewoon goed vast, maar een bout met vet kan inderdaad kapot worden gedraaid.
Het gaat uiteindelijk om de rek-spanning in de bout, en die wordt (bij hetzelfde aanhaalmoment) veel te hoog.
Dit is in sommige gevallen wel 50-80% hoger dan de bedoeling was.

Je momentsleutel meet de weerstand tijdens het aandraaien als maat voor de rekkracht in de bout.
Een gesmeerde bout draai je verder aan voordat deze dezelfde weerstand krijgt.
En een verder aangedraaide bout heeft een hogere rekkracht in zich (en zou dus kapot kunnen gaan)

Je kunt best wel vet aan de bouten doen (bijvoorbeeld tegen het roesten), maar dan moet je het aanhaalmoment met ongeveer 30-40% verlagen.
De waarde is een beetje afhankelijk van de soort bout (verzinkt etc.) en het soort smering (olie, grafiet, vet).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: onderhoud tips...

Bericht door ronald tdi »

OK
Nu dit duidelijk is, wat dan te doen?
met sleutel geen vet en zoals ik goed vast zetten het de hand (zonder moment sleutel dus) wel in vetten?
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: onderhoud tips...

Bericht door JanP »

Het beste: bouten schoonmaken, geen smering gebruiken, aandraaien op voorgeschreven aanhaalmoment (bij T5 is dat 180 Nm met originele onderdelen, verzinkte bol-conus bouten etc.)

Voor als je geen momentsleutel gebruikt:
180 Nm komt overeen met een kracht van
18 kg op een gereedschap van 1 meter lang of
36 kg op 50 cm of
54 kg op 30 cm

Een bout wordt normaal aangedraaid tot ca. 90% van zijn toelaatbare spanning. Daar zijn de aanhaalmomenten op gebaseerd.
Door te smeren kun je de bout (met hetzelfde aanhaalmoment) ongeveer 80% verder aandraaien, dus dan zit je ruim over de toelaatbare waarde heen.
Bijlagen
Wielbout afgeknapt 1.JPG
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Plaats reactie