Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hier begrijp ik niets meer van!!!

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Brummarbak »

Beste weetjewellers,

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn.

Ik heb een t4 1,9TD uit 2000. Begin dit jaar problemen met oliedruklampje, knipperen en piepen. Door ANWB nieuwe dynamo ingezet. Het knipperen van het oliedruklampje bleef echter. Later in jaar kwam daar het piepen van dit olielampje bij en deed tegelijkertijd de toerenteller het niet. De beide problemen kwamen steeds tegelijk. Begonnen ineens en stopten ook ineens weer. Door ANWB een andere (nieuwe) dynamo ingezet. Problemen bleven optreden . Idee van ANWB en garage was dat het dan aan het mechanisme in het dashboard zou moeten liggen aangezien de dynamo nieuw was. Dus dashboard na laten kijken en meteen is ook de kabel van dashboard naar dynamo vernieuwd.
1 dag alles goed. Vanochtend met natte weer was het weer raak. Kwartiertje weer problemen met oliedruklampje (even piepen en steeds knipperen) en ook met de toerenteller die het dan niet doet. Daarna was alles weer oke.
Volgens ANWB mensen is het enige wat ze kunnen bedenken dat er een een probleem ergens met de massa is. Waarschijnlijk oxydatie op een aansluiting en met vochtig weer dus moeilijk massa te krijgen.
En zou je alle massa punten moeten checken.

Suggesties meer dan welkom

groet

Ben
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door ailko vos »

begin maar eens met de min pool van je accu en ook waar die aan de carroserie vastzit.bij geen goed contact kunnen de vreemdste storingen optreden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Multivan Generation »

Onder aan je motorcarter aan de voorzijde,
zit een houder met 4 verschillende stekkers,
controlleer daar eens, of er nergens een kabeltje sluiting maakt..
Je oliesensor kabeltjes komen daar ook naar toe..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Onder aan je motorcarter aan de voorzijde,
zit een houder met 4 verschillende stekkers,
controlleer daar eens, of er nergens een kabeltje sluiting maakt..
Je oliesensor kabeltjes komen daar ook naar toe..
Die zitten er niet bij een 19td Peter , alleen bij de 25TDI ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Harry62 »

Misschien domme suggestie: maar oliedruksensor al vervangen? Met de juiste druk!!
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door plan & groen »

geen idee of het eraan kan liggen, maar ik las elders bij een topic over olieverversen dat er op het display op je dashboord een signaal gegeven kan worden dat je je olie moet verversen, - de door de fabriek of garage ingestelde olieinterval - . Deze interval kun je zelf instellen door aantal knopjes.

Heb op mijn display gezocht t4 1995, niks te zien behalve een instelbaar tijdklokje..
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door rick_k »

Een multifunctioneel display zit alleen op de modellen van na 1998. En zelfs dan nog niet op alle modellen. Was een optie.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Multivan Generation »

De digitale tellers kunnen de melding service weergeven in het vakje van de dagteller.
Dat doen ze vanaf 3000 km voordat de service actie zou moeten plaatsvinden.
Dus als je een teller hebt met een digitale klok en digitale dagteller, dan zou de service melding weergegeven kunnen worden.

Heeft niets met een MFA te maken, waarin gegevens zoals brandstofverbruik worden weergegeven.
geen idee of het eraan kan liggen, maar ik las elders bij een topic over olieverversen dat er op het display op je dashboord een signaal gegeven kan worden dat je je olie moet verversen, - de door de fabriek of garage ingestelde olieinterval - . Deze interval kun je zelf instellen door aantal knopjes.

Heb op mijn display gezocht t4 1995, niks te zien behalve een instelbaar tijdklokje..
Gewoon in je service boekje kijken of op het kaartje aan je ruitenwisser handel?

De optie van Harry,
is dat al onderzocht?
Evenals de bedrading van de sensoren?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:De digitale tellers kunnen de melding service weergeven in het vakje van de dagteller.
Dat doen ze vanaf 3000 km voordat de service actie zou moeten plaatsvinden.
Dus als je een teller hebt met een digitale klok en digitale dagteller, dan zou de service melding weergegeven kunnen worden.

Heeft niets met een MFA te maken, waarin gegevens zoals brandstofverbruik worden weergegeven.
geen idee of het eraan kan liggen, maar ik las elders bij een topic over olieverversen dat er op het display op je dashboord een signaal gegeven kan worden dat je je olie moet verversen, - de door de fabriek of garage ingestelde olieinterval - . Deze interval kun je zelf instellen door aantal knopjes.

Heb op mijn display gezocht t4 1995, niks te zien behalve een instelbaar tijdklokje..
Gewoon in je service boekje kijken of op het kaartje aan je ruitenwisser handel?

De optie van Harry,
is dat al onderzocht?
Evenals de bedrading van de sensoren?
Een 1995 T4 heeft geen service indicator , die heeft nog niet eens een digitale km teller !
De teller is nog analoog bij de oude modellen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door Brummarbak »

Wjw' ers

Allemaal bedankt voor jullie suggesties. Zal ze meenemen naar de garage.

Ben
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Hier begrijp ik niets meer van!!!

Bericht door BobPeereboom »

Ik heb dit ook aan de hand gehad! Het is het toerental signaal wat van de dynamo af komt. Als die storing vertoont gaat het olie signaal zoemen/knipperen.

Oorzaak: draadbreuk

Controlleer de stekker die op de synamo zit, en volf de draadjes.. waarschijnlijk corrosie of een gebroken draad, of bijna gebroken. Dan maakt ie af en toe contact en af en toe niet.

Ik heb dit ook gehad!
Plaats reactie