Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ringen plaatsen bij verstuivers

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door ronald tdi »

Zoals de meeste lezen we regelmatig dat de ringen slijten.
Ik ga er verder niet op in, is genoeg over gezegd.

Maar....

Is het niet verstandig om bij voorbaat al stalen ringen in te laten zetten?
Dan krijgt men dit niet, of denk ik nu verkeerd?????

OK de 1 heeft helemaal niets de andere weer wel, dus blijft een 50/50 keuze, maar zat gewoon te denken...
En meer weten ook meer vandaar de post.
Is dit verstandig om te doen, zo ja, dan zowiezo 3 vragen;
-is dat veel werk?
Heb zelf in het verleden wel eens een verstuiver vervangen, maar dat was bij een industrie motor.
Was standaard gereedschap zonder te veer toeters en bellen.
Vast was vast en leiding erop en klaar.
-kan men dat zelf? (met enige sleutel ervaring natuurlijk)
Of is er een special gereedschap nodig?
-is en blijft het een duur grapje?

Als het goed te doen is en het kost geen handvol geld misschien een idee om dit altijd te laten doen bij een aanschaf van een bus.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door robertTREBOR »

:kus :wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jos_br »

Die ringen plaats je niet even zelf, hiervoor moet de kop er vanaf. Deze ringen kunnen er niet zomaar ingeperst worden, deze moeten erin gekrompen worden omdat ze anders gaan lekken. Het is wel een heel mooie oplossing die in ieder geval een betere houdbaarheid aan de kop/verstuivers geeft. We hebben hier nu een aantal van deze gemodificeerde (vier en vijf cilinder)koppen geplaatst en deze doen het werkelijk heel goed.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door ronald tdi »

Waar zitten die ringen dan?
Een verstuiver zit toch bovenop....

Oh tuurlijk de kop moet eraf i.v.m. het persen.

Mmh jammer anders Had ik het zeker gedaan.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hey Ronald,

Niet om mijn site te promoten maar daar staat wel het één en ander :knipoog

Zoals Jos zegt, moet inderdaad de cilinderkop er geheel af. Ik moest mijn cilinderkop geheel kaal aanleveren ( dus zonder kleppen etc etc) Om het gat van de verstuiver wordt eerst opgelast, dit om het meer vlees te geven voor de stalen bus. vervolgens wordt dit netjes bij gewerkt, uitgeboord en er een bus in geperst. (ff in het kort)
Afbeelding
Tja ik had dit ook niet eerder gedaan dus het was voor mij ook veel opletten en uitzoeken hoe alles in elkaar zat. Als je niet bang bent en je bent handig dan zou je het zelf kunnen.

Je hebt inderdaad wel wat speciaal gereedschap nodig, om geheel volgens procedure de ingreep uit te voeren. (ik heb de gehele procedure zonder speciale tools gedaan )
Tool om je blok op tijd te zetten eBay.de
Tool om je nokkenas en je krukas te fixeren eBay.de
Tool om je bumper in service stand te zetten eBay.de
Tool om je distributie tandwielen te fixeren en alle boven genoemde tools in één pakket. eBay.de
Daarnaast heb je nog wat andere tools nodig, zie ook mijn lijst/topic
Afbeelding
Mocht je dingen willen lenen dan stuur me ff een mailtje, kunnen we vast wel iets afspreken weetjewel.
Wat je naast de tools nog nodig hebt zijn cilinderkop pakking, O ringen verstuivers, nieuwe kop bouten, nieuwe nokkenas bouten, nieuwe verstuiver bouten. En alles wat je tegen komt waar je over twijfelt om weer terug te zetten in je motor. Zie ook de lijst met item's op mijn pagina (onderaan) Ook vindt je daar een ZIP file met de meeste procedures en aanhaal momenten voor de ingreep. Alles is gebaseerd op mijn AXE blok, maar als je iets zoekt dan hoor ik het wel.

Ja en als antwoord op je vraag om dit uit voorzorg te gaan doen, zeg ik nee !! Zoals bekend mag zijn is het een voorkomende VW2,5tdi kwaal. Maar het is niet zo dat je 100% garantie hebt dat je dit probleem ook echt krijgt.

En op de vraag of het veel werk is ? Weetjewel topic van 14 mei tot 1 jun heeft het mij geduurd. Maar zat veel besluitvorming tussen en wachten op bestellingen. Als je dit netjes regelt zou het in een dag of drie klaar kunnen zijn.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jacobsentertainment476 »

Nog even een extra stukje info, de geel gemarkeerde onderdelen heb je minimaal nodig voor het verbussen van je cilinderkop. Zoals je ziet is dit zonder vervangen van verstuivers, nokkenas lagers, uitlaatspruitstuk, turbo etc etc. Wel staat er een grote kan olie bij. part nummers en waar ik het gekocht heb staan er bij.
Totaal heeft dit mij een €1200,- gekost. Maar zoals ik al zij, het is geheel afhankelijk van wat je nog meer tegenkomt en of kapot maakt.
kosten-geupdate.jpg
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Bivw
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2013, 22:21

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door Bivw »

De dicht ringen + verstuiver bouten tijdig (preventief) vervangen interval 100/130dkm
Hoeft de kop er niet vanaf is wel wat werk maar het loont , zeker kwa kosten
Bouten rekken op en de dichtringen worden oud waardoor de verstuiver speling gaat krijgen en uitslaat
Bij tijdig vervangen zal de levensduur vd cilinder kop aanzienlijk langer worden
Worden veel cilinderkoppen onnodig vervangen

Bussen in de verstuiver gaten ben ik geen voorstander van en zeker niet wat het kost inverhouding tot een vlam nieuwe cilinderkop
T5 2.5tdi dsg dq500 multivan highline lwb
Hp-drivetech airride /accuair e-level
H&r stabi set
22" rial daytona
Porsche bigbrake 380x38mm
335pk 687nm
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jos_br »

Bivw schreef: Worden veel cilinderkoppen onnodig vervangen
Waar baseer jij dit op? Ik ben er inmiddels (door schade en schande) wel achter gekomen dat bij een te grote beschadiging de kop toch heus vervangen dient te worden.
Bivw schreef:Bussen in de verstuiver gaten ben ik geen voorstander van en zeker niet wat het kost inverhouding tot een vlam nieuwe cilinderkop
In het begin van dat verbussen dacht ik hier eerst ook zo over, echter de nieuwprijs van een (ook van een niet OEM) kop en gezien het feit dat de RVS bus echt een verbetering is tot over de OEM kop geef ik hier nu wel de voorkeur aan.
Het verbussen gebeurt nu door de bus te krimpen en de kop te verwarmen, dus niet een bus erin persen waardoor bij verwarmen van de kop de bus er los in komt te zitten. We hebben nu behoorlijk wat ervaring met deze gemodificeerde koppen en het nu wèl goed.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door ronald tdi »

Maar de vraag blijft; is het verstandig dit bijvoorbaat te doen?
OK als het leed geschied is, dan moet het, maar te voorkoming van? is het dan verstandig ook gezien het kosten plaatje.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door Oviivo »

jacobsentertainment476 schreef: Ja en als antwoord op je vraag om dit uit voorzorg te gaan doen, zeg ik nee !!

misschien gemist :zwaai
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door ronald tdi »

ja idd :bonk
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door heemskerk »

Tja... Preventief modificeren. Moeilijke afweging.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jacobsentertainment476 »

ronald tdi schreef:Maar de vraag blijft; is het verstandig dit bijvoorbaat te doen?
OK als het leed geschied is, dan moet het, maar te voorkoming van? is het dan verstandig ook gezien het kosten plaatje.
In mijn ogen denk ik dat het weinig nut heeft om de bussen preventief te plaatsen, mede door dat het defect zich zelf langzaam aangeeft.
En in dat geval haal je de meeste kilometers uit je niet gemodificeerde cilinderkop zal ik maar zeggen. Daarna heb je enkel nog de keuze om het wel of niet te doen, met als afweging geld investeren om weer een bus technisch in orde te rijden/verkopen, of het zelfde bedrag (of meer) laten liggen bij de verkoop van een bus met defecte motor.

Ik heb onderhand ook weer redelijk vertrouwen in mijn motor (afkloppen :bonk ) en hoop dat met de bussen de motor nog vele kilometers mee kan.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Bivw
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2013, 22:21

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door Bivw »

Jos,

Waar ik dit op baseer ?
Cilinderkoppen met minimale slijtage worden vaak onnodig vervangen
Tuurlijk het is lastig te bepalen (ivm garantie ) wel of niet vervangen
een goede band met 6mm profiel vervang je toch ook niet?


De bussen in een t5 2.5tdi kop
Ging/Gaat niet altijd even goed weinig vlees voor een bus
Komen ook nog wel eens los ...
Als de bussen koud in elkaar worden gezet zonder te krimpen is het op voorhand al kansloos
Weet niet wat een verbuste kop inmiddels kost maar
Een nieuwe amc kop is waarschijnlijk goedkoper

Grt corne
T5 2.5tdi dsg dq500 multivan highline lwb
Hp-drivetech airride /accuair e-level
H&r stabi set
22" rial daytona
Porsche bigbrake 380x38mm
335pk 687nm
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: ringen plaatsen bij verstuivers

Bericht door jacobsentertainment476 »

Bivw schreef: De bussen in een t5 2.5tdi kop
Ging/Gaat niet altijd even goed weinig vlees voor een bus
Komen ook nog wel eens los ...
Als de bussen koud in elkaar worden gezet zonder te krimpen is het op voorhand al kansloos
Weet niet wat een verbuste kop inmiddels kost maar
Een nieuwe amc kop is waarschijnlijk goedkoper

Grt corne
Een vervangende kop kaal, zit zo rond de €1400,- en een eigen kop laten reviseren zal (verschild per bedrijf) ergens rond de €400,-/€500,- zijn.
Ik wil geen reclame maken, maar heb mijn cilinderkop naar motoren revisie Valkenswaard gestuurd, en dit heeft mij €375,- ex btw gekost. De cilinderkop is dmv oplassen netjes verstevigd rondom de verstuivers en de bussen. Dus het prijs verschil is wel degelijk merkbaar (€950,-) Daar kun je hele leuke dingen mee doen.

Afbeelding

Tevens een kop die éénmaal is ingesleten is die ingesleten, en ik denk dat je dan op regelmatige basis je O ringen zou moeten vervangen. De constructie van de kop en verstuivers laten niet toe dat de verstuivers beter vast gezet kunnen worden. Dus als er éénmaal een groef is rondom de O ring/O ringen dan is het leed al geschied. En zullen de ringen sneller slijten, of er ontstaat veel sneller een lek pad voor diesel richting je olie bad. Met alle gevolgen die daar bij komen.

Ik kan de vergelijking ook niet echt maken richting het profiel van een band.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie